دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آبان ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « مهر   آذر »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    علل اصلی ریزش های مکرر بورس تهران چیست ؟

    شناسه : 33445 06 آبان 1399 - 12:14
    بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه برای هفتمین روز متوالی به سیر نزولی ادامه داد و این بار با افت 2.7 درصدی دوباره به سطح یک میلیون و 336 هزار واحد سقوط کرد تا نرخ رشد این شاخص محدود شود. کمترین کسی نوسانات اخبر بازار بورس ایران را به این شکل ارزیابی کرده بود.
    علل اصلی ریزش های مکرر بورس تهران چیست ؟
    پ
    پ

    شاید از خود پرسیده باشید که علت ریزش بورس چیست؟ بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه برای هفتمین روز متوالی به سیر نزولی ادامه داد و این بار با افت ۲٫۷ درصدی دوباره به سطح یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد سقوط کرد تا نرخ رشد این شاخص محدود شود. کمترین کسی نوسانات اخبر بازار بورس ایران را به این شکل ارزیابی کرده بود. در این یادداشت سعی داریم تا مهم ترین دلایل ریزش بورس تهران در روزهای اخیر را بررسی کنیم. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

     

    *** برآورد میزان اصلاح بورس تا امروز

    اصلاح سهام در مجموع از ابتدای سال تا به امروز به رقم حیرت آور ۱۶۰ درصد رسیده است. اما نقطه پایان اصلاح سهام کجاست؟ چرا این اصلاح به اندازه دوره افزایش قیمت ها روند فرسایشی دارد؟ به عبارتی ساده تر چرا این ریزش ها سهامداران واقعی را خسته و فرسوده می کند؟

     

    *** روزهای تلخ بورس در آبان

    در طول ۶ روز متوالی که از اول آبان می گذرد ، معامله گران بورس سهام شاهد افت ۱۳ درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بودند. این افت بی سابقه راه را برای ورود شاخص به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد هموار کرده و پیش بینی ها از افت شاخص در روزهای آتی خبر می دهد

     

    *** تداوم صف های سنگین فروش در بورس تهران

    با توجه به شرایط موجود و تشکیل صف های سنگین فروش و کمبود خریدار ارزش معاملات بورس به کمتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در آخرین روز معاملاتی رسیده که عملا شرایط بازار را قفل کرده است. تدوام روند فروش سهام و خروج سرمایه گذاران از بورس برای همیشه و سنگ اندازی ها در فرآیند معاملات فرابورس ادامه سرمایه گذاری در بورس را با چالش همراه کرده و عملا سیگنال های ریزشی را محتمل تر کرده است.

     

    ***خود تحریمی بورس تهران

    درست زمانی که صاحبان نقدینگی در سامانه ساجام ثبت نام کردند و در مقابل دفاتر پیشخوان صف خواستار احراز هویت و دریافت کد بورس شدند. سهامداران زیادی که بعضا سابقه ی سال ها فعالیت در بورس ایران را دارند از یکدیگر پیشی می گیرند و اکنون هیجان در فروش سهام و خروج از کف معاملات با تحمل بیش ترین ضرر قالب استراتژی های خروج کنندگان از بورس را نشان می دهد که این خود به منزله خود تحریمی بازار سرمایه است. این موضوع در نگاه کلان می تواند نبود علم کافی و تلیل های دقیق از آینده بازار را نشان دهد.

    برایند این موضوع این شده است که با وجود گزارش های قوی از عملکرد میان مدت شرکت های پر بازدید و رشد سود شرکت ها ، معاملات هیچانی هنوز در صف اصلی بازار قرار گرفته است ، این بلاتکلیفی تا حدودی به انتخابات آمریکا نیز گره خورده است.

     

    ***میزان نقدینگی واقعی بورس

    بررسی ها نشان می دهد که نقدینگی واقعی حاصل از معاملات سهام در ۵۲ روز کاری گذشته تنها مقدار پولی بود که در نیمه اول ماه شهریور جذب بورس شد. اما آیا سهامداران خرد حاضرند سهامدار بمانند؟ پاسخ به این سوال یکی از مهم ترین دلایل ریزش بورس در روزهای اخیر است.

     

    به نظر می رسد محدودیت های خودساخته بازار سرمایه ایران مانند دامنه نوسانات و حجم پایه مهمترین عواملی است که باعث کاهش نقدینگی سهام و حبس پول در سالن های شیشه ای معاملات بورس شده اند که این موضوع روند گردش مالی سهام را با چالش رو به رو می کند.

     

    ***دلایل اصلی ریزش بورس

    غالب تحلیل گران بورس معتقدند که دلایل کاهش شاخص کل را می توان در دو موضوع بسیار مهم و تأثیرگذار جستجو کرد. نخست اینکه در هفته های اخیر اعتماد مردم به حقوقی و مخصوصا دولت به شدت آسیب دیده و اکنون سرمایه گذاران بازار بورس در سرمایه گذاری به شدت مردد هستند. عملا این بازار چم اندازی برای رشد باقی نگذاشته است. لذا این موضوع سبب ایجاد حرکات هیجانی و دومینویی در بورس ایران و ریزش بورس شده است.

     

    ***بی اعتمادی سهامداران به آینده بورس تهران

    برخی از افراد که دیگر صبر سرمایه گذاری و به اصطلاح فاز خرسی بورس را ندارند با مشاهده کوچکترین نشانه های اصلاح قیمت ، کلیه پرتفوی و دارایی های خود را به حراج گذاشته و برای همیشه از دنیای سرمایه گذاری در بورس رخت میبندند.

    با این حساب ، گروه محافظه کار امروز بخشی از سبد سهام خود را که در صف فروش چند روز گذشته باقی مانده بود با کف قیمت ارائه کرد. چالش اعتماد به تصمیمات اقتصادی دولت چالشی است که ممکن است روند بازار را در میان مدت مختل کند. در موافعی که افراد تحلیلگر بازار هستند و برای سوددهی بازار بازه مشخص کرده اند نیز ار شرایط خسته شده اند و برخی از سرمایه های خود که در سود هستند را به فروش گذاشته اند که این موضوع خود به اندازه فروش در صف نیز بر ریزش ها تاثیر می گذارد. چرا که با افزایش ععرض در تمامی سهام قدرت خریدار افزایش یافته و عملا راهی جز کاهش قیمت ها باقی نمی ماند.

     

    ***تغییر ماهیت بازار سرمایه

    بازار سرمایه در همه جای دنیا ذاتا بازاری برای ایجاد پذیره نویسی و حمایت از پروژه های نوآور و جدید است که با سرمایه گذاری در این بخش هم سرمایه گذار و هم سرمایه پذیر از این همکاری منتفع می شوند. در ایران این موضوع ناگهان تغییر کرد و بورس تهران پس از چند رفتار منطقی به شدت رفتار خود را تغییر داده و نقدینگی ایجاد شده در بورس به سایر حوزه های اقتصادی و پولی و مالی جذب شد و عملا بنگاه هایی که نباید کار تصدی گری می کرند را وارد بازی درآمدزایی کرد و موقعی که یک بانک به فکر درآمدزایی بیفتد در حالی که وظیفه ی اصلی آن نهاد چیز دیگری است شرایطی بهتر از این قابل تصور نخواهد بود.

     

    ***تصدی گری سازمان ها در بورس

    با ورود سازمان های تصدی گر در بورس تهران مسیری که نقدینگی باید برای تبدیل شدن به سرمایه های بزرگ و صنعت های پیشرفته طی می کرد ، به خرید و فروش سهام در بازار تبدیل شد. به نوعی ، صاحبان نقدینگی از کاهش ارزش سرمایه به واسطه فاکتورهای بیشماری که در اقتصاد ایران رخ داده ترس داشتند که ناچارا مبلغ قابل توجهی به بازارهای سرمایه گذاری ، به ویژه بازار سهام ارسال کردند. به همین دلیل سهام اکثر شرکت ها تا چندین برابر ارزش ذاتی آنها که حتی در خوشبینانه ترین تحلیل ها محاسبه می شد قیمت گذاری گردید. پس از چند رشد ،این ارزش ذاتی سهام شرکت ها نبود که فضای معاملاتی بورس را در دست گرفته بود ، بلکه فشار نقدینگی بود که بازار را دچار نوسان کرد. و عملا بورس راهی جز طی کردن این مسیر هیجانی را نداشت.

     

    ***جذابیت کاذب در روزهای کرونا

    از طرف دیگر ، به موازات سیاست های اعمال شده و تحریم ها و همچنین شیوع ویروس کرونا ، که بسیاری از صنایع و مشاغل را با چالش های شدید از حیث محدودیت های معاملاتی و کاهش شیفت کاری و … همراه کرد ، بورس توانست این میزان نقدینگی را بپذیرد و مقدار زیادی پول به صورتی هوشمند و هیجانی به صورت توام وارد این بازار شود.

     

    ***عرضه هیجانی سهم ها در بورس ایران

    برخی از فعالان بازار معتقدند که حجم زیاد عرضه در معاملات روز گذشته به دلیل فروش سهام عدالت است. با تصمیم دولت ، فروش ۳۰٪ سهام عدالت دیگر (و در مجموع ۶۰٪ سهام کل) از این هفته امکان پذیر است و در نتیجه تجمیع مقادیر فروش سهامداران عدالت ، سبب رشد فزاینده شتاب فروش در بازار شده است . به عبارت دیگر ، بازار متعادل و صعودی امروز فرصت خوبی برای کارگزاری ها و بانک ها برای فروش سهام خود بود و ترس سهامداران از آینده را به شکلی فزاینده افزایش داد.

     

    ***اختلال شدید در هسته معاملاتی

    عامل مهم دیگری که در روزهای سبز بازار زمینه را برای بی اعتمادی به جو معاملاتی فراهم کرد، اختلالات شدید هسته معاملاتی بود که سهامداران محتاط را از انجا معاملات سنگین و حضور موثر در بورس بر حذر داشت.عدم وجود نماد های پربیننده و از دسترس خارج شدن کارگزاری ها نشان از آخرین سقف بورس برای سوددهی بود که پتانسیل اولیه برای خروج را  ایجاد کرد.

     

    ***اهرم افزایش نرخ ارز

    برخی معتقدند که رشد سهام شرکت ها به دلیل انتظارات هیجانی برای افزایش نرخ ارز و به خصوص دلار بوده است و به دلیل هیجانات ناشی از کاهش بی سابقه ارزش پول ملی این رشد در سهام شرکت ها به وجود آمده است. با کاهش این انتظارات به موازات کاهش ارزش دلار در جهان و بازارهای داخلی این فرضیه باطل شد و عملا زمینه را برای شروع روند نزولی بورس فراهم کرد.

     

    ***گزارش های مثبت از وضعیت ارزی کشور

    در روزهای اخیر گزارشاتی منتشر شد که حاکی از آن بود که تراز تجاری ایران بهبود یافته و دارایی های خارجی این کشور  به واسطه وصول مطالبات خود از هند و عراق سهولت پذیرفته است. این موضوع با خبر ناصر همتی در خصوص اینکه کشور دسترسی بیشتری به منابع ارزی دارد به رسمیت رسید.

     

    ***عدم اطمنیان از سایر عوامل اقتصادی بر بازار سرمایه

    گروهی از کارشناسان بازار سهام نیز معتقدند که مجموعه عوامل اقتصادی که منجر به رشد بازار شده اند دیگر معتبر نیستند و گاها این عوامل از پایه قابل تحلیل نبود و روند بورس تهران را با دلایلی غیرمنطقی رشد داده بودند. در نتیجه ، این موضوع بعد از یک سقف سازی تاریخی به تدریج افول کرده و تقاضای سهام به گذشته ی خود بازگشته و عملا زمینه را برای این اصلاح سنگین و به معنای دقیقتر ریزش بورس فراهم کرده است.

    آرتان پرس

     

     

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.