چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آبان ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « مهر   آذر »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    با توجه به تضعیف تقاضای جهانی برای انرژی به دلیل شیوع کرونا:

    پیش بینی وضعیت نفت ایران در بازارهای جهانی

    شناسه : 33556 08 آبان 1399 - 11:07
    به دنبال تضعیف تقاضای جهانی برای انرژی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا ،عملا بخش صنعت حهان وارد رکود شدید و تاریخی شده و این موضوع زنگ خطر برای صنعت نفت ایران و جهان به صدا درآورده است.
    پیش بینی وضعیت نفت ایران در بازارهای جهانی
    پ
    پ

    به دنبال تضعیف تقاضای جهانی برای انرژی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا ،عملا بخش صنعت حهان وارد رکود شدید و تاریخی شده و این موضوع زنگ خطر برای صنعت نفت ایران و جهان به صدا درآورده است. در این تحلیل به بررسی چشم انداز آینده و وضعیت نفت ایران و جهان خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید

    به گفته کارشناسان ، بازار نفت آسیا به دست اوپک مدیریت می شود و اگر اوپک پلاس مدیریت عرضه را کنترل نکند ، هر چه بیشتر شاهد افت قیمت ها خواهیم بود. در روزهای اخیر ، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) ، شرکت انگلیسی BPP و غول تجارت نفت جهان پیش بینی تقاضای نامطلوبی را برای سال جاری انجام داده اند .

     

    *** تقاضای جهانی نفت در سال جاری

    با شیوع گسترده ویروس کرونا امید به بهبودی سریع اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود دور از دسترس ارزیابی می شود. همچنین پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت در سال جاری ۹٫۴ میلیون بشکه در روز کاهش یابد ، در حالی که ماه گذشته ۹٫۶۰ میلیون بشکه در روز بود و این موضوع تهدیدی است که تمامی کشورهای فعال در زمینه نفت و انرژی را به چالش می کشاند.

    شرکت بیریتیش پترولیوم در سناریوی اصلی سالانه خود که هر ساله روند قیمت جهانی نفت را برآورد می کند تخمین زده است که ویروس کرونا تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲ میلیون بشکه در روز از مصرف آن می کاهد که این موضوع نشان می دد تبعات ویروس کرونا تا سال ها بر پیکره خسته نفت جهای خواهد ماند و سیاستگذاران نفتی ایران باید به دنبال راه حل های جایگزین قرار بگیرند.

    آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه از آخرین وضعیت بازار نفت دنیا اذعان داشته است که “ما انتظار داریم که بهبود تقاضای نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان قابل توجهی کاهش یابد ، زیرا اکنون بیشتر بهبودهایی که می توانستند به سرعت روند بازار نفت را به مسیر صعودی بکشانند فعال شده اند و پایه تحلیل های تکنکال از ریزش تدریجی قیمت نفت خبر می دهد.

     

    *** فرمول قیمت نفت ایران

    در شرایط فعلی نمی توان با اطمینان درباره وضعیت بازار صحبت کرد. موج جدید بیماری کرونا در اواخر پاییز دوباره محدودیت هایی ایجاد خواهد کرد که مجددا بر فروش نفت جهانی تاثیر خواهد گذاشت. ایران به احتمال زیاد از این سناریو آسیب خواهد دید چرا که در پاییز امسال علاوه بر ریسک های بهداشتی ناشی از کرونا، انتخابات آمریکا نیز به فرمول قیمت نفت ایران ورود خواهد داشت و اگر سناریوها به شکلی تحقق یابد که ریسک های سیاسی ایران افزایش یابد ایران باید نرخ نفت خود را پایین تر از میانگین جهانی حفظ کند تا ریسک معامله ی نفت ایران برای طرف خارجی قابل قبول باشد.

    پیش بینی تحلیل گران بین المللی حوزه نفت نشان از این دارد که به احتمال زیاد تقاضا مجدداً کاهش یابد و اوضاع مانند  ۹ ماهه گذشته شود. لذا در این خصوص در سطح کلان تصیمات اتخاذ شده است. برای مثال در آخرین جلسه اوپک پلاس کاهش دو میلیون بشکه ای تصویب شد یعنی کاهش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه. این خود می تواند روند کاهش قیمت نفت اوپک را کند کند و قیمت ها در پایه خود تثبیت شوند.

    در شرایط فعلی بازار نیاز به کاهش تولید دارد زیرا موج جدید همه گیری ویروس کرونا در جهان باعث بازگشت کشورها به محدودیت های قبلی شده است که به معنای کاهش تقاضا است و با این کاهش تقاضا ، قیمت های پایین تری خواهیم داشت

     

    *** پیش بینی نشریه گلدمن

    نشریه گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که علی رغم افزایش در میزان تولید نفت خام در سال ۲۰۲۱ ، قیمت ها به دلیل کاهش تقاضای مقطعی کاهش یابد. این نشریه همچنین به بررسی سناریو انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر نرخ نفت پرداخته است.

    در صورت انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با افزایش نظارت و هزینه های ایجاد شده در بخش نفت ، به ویژه نفت شیل ، شاهد افزایش قیمت نفت برنت خواهیم بود که این موضوع بر قیمت نفت اوپک نیز تاثیر مستقیم گذاشته و پیش بینی می شود که قیمت نفت ایران در این سناریو تا ۱۰ دلار در هر بشکه تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

    اگر دولت بایدن به توافق هسته ای با ایران بازگردد و تحریم های نفتی دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت در گروه اوپک را به طور کامل لغو کند،”کاهش عرضه شیل” با افزایش صادرات ایران جبران می شود. این موضوع دقیقا گشایشی است که در صنعت نفت ایران در بازه ای یکسال اتفاق خواهد افتاد.

    توافق با ایران علاوه بر افزایش هزینه های تنظیم فرمول جدید و تولید نفت شیل آمریکا را نسبت به شرایط کنونی با چالش رو به رو خواهد کرد. در نتیجه ، هرگونه کاهش قیمت احتمالی از طریق فروش نفت ایران جبران می شود.

     

    *** رشد قیمت نفت ایران د بازارهای جهانی

    اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی کرده است که تولید نفت خام آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. با این حال ، بازگشت به توافق هسته ای با ایران با موانع زیادی روبرو است ، از جمله رضایت متقابل طرفین و رسیدن به گفتمان مشترک ، بنابراین ممکن است برای دولت آمریکا این موضوع اولویت فوری نداشته باشد. پس در خوشبینانه ترین حالت شاهد نرخ رشد قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی خواهیم بود و در سناریوهای محتمل تر این موضوع با تاخیر زمان جند ماهه محتمل خواهد بود.

    تقاضا برای نفت در سال آینده تقریباً در همه کشورها به جز چین کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده و در نتیجه ، قیمت نفت از سطح فعلی حدودا ۴۰ دلار افزایش چشم گیری را تجربه نخواهد کرد.

     

    *** میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱

    بانک جهانی پیش بینی می کند متوسط ​​قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به ۴۴ دلار برسد که کمی بیشتر از متوسط ​​قیمت ۴۱ دلار در سال جاری است. میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی پایین تر از متوسط ​​قیمت نفت ۶۱ دلار در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. سطح بالای ذخایر نفت قیمت ها را زیر ۵۰ دلار تا سال ۲۰۲۲ نگه می دارد. این کاهش قیمت به دلیل اقدام غیر حرفه ای عربستان برای حراج نفت خلیج فارس است که مطمئنا زیان اصلی در بلند مدت متوجه این کشور و تاسیسات آرامکو خواهد بود.

    از سویی دیگر کشورهای اوپک پلاس از سطح قابل توجهی از ظرفیت تولید مازاد برخوردار هستند که این امر احتمال رشد چشمگیر قیمت نفت را در کوتاه مدت کاهش می دهد.

    با وجود کاهش همه جانبه قیمت های نفت جهانی اما قیمت گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ به دلیل بهبود مصرف و رشد تکنولوژی های استفاده از گاز طبیعی به همراه بهبود اقتصاد جهانی رشد شگرفی خواهد داشت که لازم است سیاستگذاران حوزه انرژی به بخش گاز طبیعی به دید یک کانال درآمدزایی قوی بنگرند. در صورتی که بازار نفت در وتاه مدت کنار گذاشت شود ولی وابستگی شدید اروپایی ها به گاز می تواند زمینه درآمدزایی کشور را هر چه بیشتر فراهم سازد که به این موضوع با جزئیات بیشتری در تحلیل های بعدی خواهیم پرداخت.

     

    آرتان پرس

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.