بررسی روند افزایش قیمت خودروسازان در سال جاری - آرتان پرس | مرجع رسمی فولاد | آرتان پرس | مرجع رسمی اطلاع رسانی فولاد

شنبه, ۲۱ فروردین , ۱۴۰۰ 28 شعبان 1442 Saturday, 10 April , 2021 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
اختصاصی آرتان پرس

بررسی روند افزایش قیمت خودروسازان در سال جاری

شناسه : 34215 ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
در حال حاضر خودرو در بازار ۳ قیمتی شده است که شامل ارائه قیمت شورای رقابت، قیمت تمام شده توسط شرکت و قیمت بازار است از طرف دیگر به دلیل رشد نقدینگی زیاد، پول‌های کلانی یکدفعه وارد بازار خودرو شد و دلال‌های مالی نیز برای سود بیشتر ورود پیدا کردند
بررسی روند افزایش قیمت خودروسازان در سال جاری
پ
پ

در هیچ کجای دنیا خودرو به عنوان کالای سرمایه ای خرید و فروش نمی شود. اما در ایران در جندسال گذشته خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و عملا قیمت ها در بازار خودرو از این موضوع تاثیر گرفته اند. در این یادداشت به بررسی و ارزیابی قیمت خودروها در بازار داخلی خواهیم پرداخت.لطفا همراه آرتان پرس باشید.

نوسانات قیمت خودرو در بازار ایران شامل دو رفتار کلی قابل بررسی است. فاز اول شامل رشد سریع و غیرمنطقی قیمت ها که به شدت سریع طی شد و شرایط را برای معامله گران و فعالان این بازار با چالش رو به رو کرد و فاز دوم شامل اصلاح قیمت هاست که دو هفته ای روند این موضوع شروع شده و احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

*** ارزیابی شمای کلی صنعت خودرو

وضعیت کلی بازار خودرو در ایران پس از گذشت بیش از ۴ دهه از فعالیت خودرو سازان کاملا مشاه روزهای اول آغاز به کار این شرکت هاس. به نوعی می توان گفت بازار برای این دو خودروساز انحصاری شده است که نتیجه آن این است که یک خودرو با کیفیت با قیمت رقابتی و مناسب به بازار عرضه نشده است.زیرا این موضوع آفت و آسیب انحصار طلبی است که بازار خودرو ایران را درگیر خود کرده است؛ حمایت‌های بی جا از این صنعت سبب شد تا تعیین قیمت فولاد اصولی انجام نشود، ممنوعیت واردات باعث شد تا نوآوری های صنعت خودرو به حداقل خود.

 

*** تنوع بالای قیمت ها در بازار خودرو

در حال حاضر خودرو در بازار ۳ قیمتی شده است که شامل ارائه قیمت شورای رقابت، قیمت تمام شده توسط شرکت و قیمت بازار است از طرف دیگر به دلیل رشد نقدینگی زیاد، پول‌های کلانی یکدفعه وارد بازار خودرو شد و دلال‌های مالی نیز برای سود بیشتر ورود پیدا کردند.این موضوع نیاز به بررسی های ویژه دارد.تورم بخش خودرو سازی بالای ۳۰۰ درصد ارزیابی می شود و عملا ادامه این روش قیمت گذاری می تواند خرید دار نهایی خودرو را برای همیشه از زنجیره ارزش خارج کند.

 

*** رشد قیمت دلار و تاثیر بر بازار خودرو

طی نه ماه گذشته عملا روند قیمت دلار با افزایش دو برابری همراه بوده است که این موضوع بر تمامی کالاهای داخلی و خارجی تاثیرگذار شده است. با ادامه این روند قیمت تجهیرات و لوازم جانبی خودرو ها از یک سو و بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو ها از سویی دیگر باعث شد که روند قیمت گذاری خودرو از مسیر عادی خود خارج شود و عملا بازار عطش وحشتناکی برای رشد قیمت ها را شاهد باشد.

 

*** نبود قطعات جانبی عامل افزایش قیمت ها

با کاهش عرضه ی لوازم یدکی خودرو و افزایش قیمت تمام شده قطعه سازان به دلیل تحریم ها و نبود ارز برای واردات تجهیرات شاهد رشد سه برابری در قطعات خودرویی شدیم که این موضوع به شدت بر قیمت گذاری های خودرو تاثیر گذار بود.

 

*** بررسی آخرین قیمت های خودرو در بازار داخلی

با وجود تفاوت زیاد در قیمت های معاملاتی خوردو در سطح کشور، اما برآورد قیمت خودرو در بازار نیمه آبان ۹۹ به شرح زیر می باشد:

 

مدل خودرو قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پژو ۴۰۵ بنزینی GLX ۱۰۱٫۲۶۰٫۰۰۰ ۲۰۸٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو پارس سال ۱۲۱٫۵۴۷٫۰۰۰ ۲۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو پارس tu5 ۱۸۷٫۳۰۳٫۰۰۰ ۳۹۴٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۱۰٫۱۱۱٫۰۰۰ ۲۱۹٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۱۲۶٫۷۸۹٫۰۰۰ ۲۸۹٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 ۱۳۰٫۸۷۲٫۰۰۰ ۲۹۸٫۰۰۰٫۰۰۰
سمند ال ایکس ۱۱۶٫۷۳۵٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۰
سمند ال ایکس EF7 بنزینی ۱۱۴٫۹۶۲٫۰۰۰ ۲۰۸٫۰۰۰٫۰۰۰
سمند سورن ۱۳۱٫۶۶۶٫۰۰۰ ۲۵۲٫۰۰۰٫۰۰۰
رانا ۹۳٫۱۴۰٫۰۰۰ ۲۵۳٫۰۰۰٫۰۰۰
رانا پلاس ۱۷۹٫۵۱۶٫۰۰۰ —-
هایماS7 توربو اتوماتیک ۴۰۵٫۵۷۴٫۰۰۰ ۶۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۷ i دستی ۱۵۲٫۲۳۷٫۰۰۰ ۴۳۶٫۰۰۰٫۰۰۰
پژو ۲۰۷ i اتوماتیک ۱۹۷٫۰۵۵٫۰۰۰ ۴۹۲٫۰۰۰٫۰۰۰
دنا ۱۴۶٫۸۵۱٫۰۰۰ ۳۰۵٫۰۰۰٫۰۰۰
دنا پلاس ۱۶۶٫۱۲۲٫۰۰۰ ۳۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

*** قرعه کشی های خوردویی ها از رونق افتاد

با بررسی آخرین آمار تعداد کدهای رهگیری صادر شده مشاهده می شود که تا به امروز در دومین روز ثبت نام این خودرو فقط ۸۰ هزار کد جدید صادر شده است که نسبت به تعداد کدهای دیروز کاهش ۸۰ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس برخی آمار غیر رسمی که به دست ما رسیده است حدود ۲۰ درصد کدهای رهگیری قبلی نیز از فرآیند ثبت نام انصراف داده اند که مهمترین دلایل آن عبارتند از:

  • کاهش قیمت ارز
  • قیمت غیر قطعی
  • عدم سود مشارکت
  • قانون افزایش قیمت فصلی
  • اختلاف کم با قیمت فعلی بازار

 

*** پیش فروش ها وارد فاز جدیدی شد

با توجه به صحبت هایی که مطرح شد به دلیل کاهش نرخ خودرو به دلیل افت نرخ دلار و احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد این هستیم که نرخ های کالایی ها به شدت در حال کاهش است. با وجود اینکه نرخ دلار توسط بازیگران اصلی آن در حال کنترل است اما بازار خودرو به احتمال زیاد شاهد افت مقطعی و پیوسته خواهد بود.لذا شرکت های تولید کننده با بهترین پیشنهادات خود به بازار خودرو ورود کرده ان:

 

*** پیش فروش دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک

در هیچ یک از قرعه کشی های قبلی ایران خودرو خبری از ارائه این خودرو نبود. با کاهشنرخ قیمت های به نوعی حد ضرر ایرانخودرو شروع شده و عملا این خودرو را برای جذابیت بیشتر پیش فروش های خود ارائه کرده است. گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به خواست مشتریان برای خرید محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک برنامه پیش فروش این خودرو را از پنجشنبه به مدت سه روز به اجرا می‌گذارد. مشتریان نهایی تا حداکثر سه روز پس از اتمام مهلت ثبت نام از طریق قرعه کشی تعیین و اعلام خواهند شد.

 

***  افزایش قیمت ۲۵ درصدی محصولات ایران خودرو

دوشنبه هفته گذشته شورای رقابت برای سومین بار مجوز افزایش قیمت خودرو که حدود ۲۵ درصد است را با در نظر گرفتن تورم بخشی خودرو که بانک مرکزی هرماه اعلام می کند برای خودروسازان صادر کرد.

با شروع امسال که شورای رقابت در دستوری کردن قیمت خوردو ورود کرد افزایش قیمت محصولات خودروسازان که قبلا به صورت سالانه انجام میشد حالا به صورت فصلی در آمده است.

پس از گذراندن دو مرحله افزایش قیمت خودرو کارخانه از ابتدای سال تا الان و هم اینک شاهد مرحله سوم سیر صعودی محصولات خودروسازان که شامل افزایش ۲۵ درصدی قیمت کارخانه خودرو هستیمبه این صورت از ابتدای امسال سایپا و ایران خودرو به نوبت ۷۱ و ۶۷ درصد قیمت محصولات تولیدی خود را بالا بردند.که با بررسی این افزایش قیمت در مدت پنج ماه میتوان به این نتیجه رسید که به طور میانگین خودرو سازی ایران خودرو هرماه ۱۳٫۵ درصد و سایپا نیز هرماه تقریبا ۱۴ درصد افازایش قیمت در محصولات تولیدی خود اعمال کردند.

قیمت گذاری دستوری باب طبع خودروسازان نیس و همیشه از آن گله دارند و این از زمانی آغاز شد که شورای رقابت قیمت گذاری را مشخص میکرد و این امر خودروسازان موظف میکرد که قیمت های خود را طبق درخواست شورای رقابت مطرح کنند.

پس از اتفاقاتی مثل برگشت دوباره تحریم ها و در ادامه آن خارج شدن شریک های بین المللی و سپس افزایش هزینه های تولید خودروسازان این نتیجه را در بر داشت که خودروسازان اعتراض خود را صریح تر بیان کنند.

 

آرتان پرس

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.