شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    دانشنامه و مقالات

    سقف کاذب | نکات مهم برای انتخاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پذیرایی و حمام

    شناسه : 34590 09 اردیبهشت 1403 - 12:18
    در این دانشنامه به بررسی سقف کاذب، انواع آن و مزایا و معایب آن به طور کامل پرداخته شده است.
    سقف کاذب | نکات مهم برای انتخاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پذیرایی و حمام
    پ
    پ

    طراحی و اجرای سقف کاذب کم هزینه در بخش های مختلف یک ساختمان اعم از سقف کاذب آشپزخانه و پذیرایی جلوه بسیار زیبایی به نمای داخلی خانه میدهد. از طرفی مزایای استفاده از سقف کاذب سرویس بهداشتی و حمام به ویژه از نظر کم هزینه بودن نیز طرفداران ویژه ای پیدا کرده است. در جدیدترین مدل های روز دنیا نیاز افرادی زیادی هستند که یا اقدام به بازسازی خانه خود نموده اند و یا در حال اجرای یک پروژه ساختمانی جدید هستند. آیا در شهری که زندگی می‌کنید طراحی به سبک سقف کاذب جا افتاده است؟ در سال های اخیر استفاده از انواع سقف کاذب به منظور ایجاد تنوع و زیبایی بیشتر ساختمان توسط معماران و طراحان دکوراسیون منازل و حتی ادارات توصیه میشود.

    کیفیت و عمر این نوع سقف ها در مقایسه با سقف اصلی چگونه است؟ آیا میدانستید بیش از چندین نوع سقف کاذب وجود دارد که هر کدام در شرایط خاص خود به کار می رود؟

    سقف کاذب یکی از مشخصه های امروزی دکوراسیون داخلی و مهندسی در داخلی ساختمان است، که هدف اصلی آن پوشش سقف با ایده های جذاب و زیبا است. از طرفی این نوع سقف در داخل منزل مسکونی مخصوصا در سقف حمام و سرویس بهداشتی و یا محیط های اداری به کار می رود.

    لازم به ذکر است که سقف کاذب سرویس های بهداشتی باید اصولا ضد آب باشند. و مقاومت بالایی در برابر رطوبت داشته باشند. به این منظور از سقف کاذب PVC در سرویس های بهداشتی استفاده می کنند.

    متخصصین در این زمینه می توانند با بهره گیری از سلایق خریداران و همچنین موادی که در دست دارند می توانند فضایی دلنشین و زیبا برای خانه ها به ارمغان آورند. هنوز به طور کامل مشخص نیست که برای اولین بار از این پوشش در کجا استفاده شد. اما با توجه به مزایایی که دارد، به سرعت در اکثر نقاط جهان همه گیر شد. در این دانشنامه به بررسی مزایا و معایب سقف کاذب خواهیم پرداخت. این سقف در اصل به دیوارهای اطراف متصل می شود و وزن آن ها را تحمل می کند.

    سادگی اجرای یک سقف کاذب کم هزینه ، طرح ها و سبک های گوناگون و مقاومت در برابر رطوبت و زلزله، سبک کردن ساختمان های بلند از جمله برج ها، از دیگر ویژگی های آنها است.

    *** مزایای داشتن سقف کاذب چیست؟

    یکی از مزایای مهم سقف کاذب این است که در مقایسه با سقفهای اصلی هزینه های کمتری خواهد داشت. در جذب و عبور ندادن صدا بسیار موثر است و از آن به عنوان عایق صدا استفاده می شود. تعمیرات این سقف ها به راحتی امکان پذیر است. اجرای این سقف ها از هدر رفت انرژی های سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می کند. دست طراحان انواع سقف کاذب بسیار باز است و می توانند با ایده های منحصر به فرد و خلاقیت فضایی بسیار زیبا فراهم کنند.

    *** معایب استفاده از سقف کاذب

    یکی از محدودیت هایی که در اجرای سقف کاذب به وجود می آید این است که ارتفاع را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. معمولا عمر این سقف ها کم است و بایستی در نگهداری آن نهایت دقت شود. رنگ آن ها نیز ممکن است بعد از چند سال کم رنگ شده و یا نسبت به رنگ اصلی خود تغییر می یابد. استحکام این سقف مانند دیوار اصلی نیست و در برابر عوامل مختلف مانند حوادث طبیعی آسیب پذیر است.

    سقف کاذب انواع و اقسام مختلفی دارد، که می توان به  گچی، کناف، پی وی سی، ورق های فولادی، ورق های کامپوزیتی و آلومینیمی و یا ترکیبی ار این ها اشاره کرد. یکی از ویژگی های سقف کاذب، پنهان کردن موارد مختلف زیر سقف‌کاذب است. به عنوان مثال شاید لوله ها در سقف باشد. همچنین در عایق کردن سقف چه از لحاظ گرما، چه از لحاظ صدا موثر باشد.

    انواع سقف کاذب

    *** سقف کاذب کناف

    شرکت تولید کننده این نوع سقف کاذب آلمانی و اسم آن کناف است و تولید کننده انواع سقف می باشد. کناف در بیشتر ساختمان ها به چشم می خورد و به صورت پنل هایی از جنس گچ که به صورت مسطح هستند به سقف وصل می شوند. سقف کاذب کناف به دو صورت اجرا می شود. کناف یکپارچه و کناف مشبک این دو نوع هستند. کناف یکپارچه به این صورت است که پس از زیرسازی فولادی با وزن کم، پنل های گچی روکش دار روی آن قرار می گیرند. اما کناف مشبک به این شکل است که سازه ها به صورت یک شبکه ایجاد شده و توسط مفتول به سقف اصلی وصل می شود. از مزایای کناف مشبک این است که وزن بسیار کمی دارد و از دسته سقف های کاذب کم هزینه به حساب می اید.

    مزایا و معایب خرید انواع سقف کاذب | آرتان پرس

    در کنار مزایا، سقف کاذب معایبی نیز دارد، که برخی از این معایب به نحوه اجرای اصولی این نوع سقف بر می گردد. در ادامه به برخی از این عیب ها اشاره می شود.

    **مقاومت کم در برابر رطوبت

    این نوع سقف کاذب در برابر آب و محیط مرطوب مقاوم نبوده و خیلی زود خسارت می بیند، اما لازم به ذکر است که نوع مناسبی از کناف که مقاوم در برابر آب و رطوبت باشد نیز در بازار موجود است.در صورت استفاده از این مدل کناف، مقاومت سقف در برابر بخار آب بسیار زیاد می شود.

    **مقاومت کم در برابر ضربه

    یکی دیگر از ایراداتی که بر کناف وارد است این است که در برابر ضربه ایمنی چندانی ندارد. اما کناف به گونه ای است که حتی اگر در مقابل ضربه آسیب ببیند، به راحتی قابل ترمیم است و هزینه بر نخواهد بود.

    **ایجاد گرد و خاک

    همیشه در اجرای سقف کناف مقدار زیادی گرد و خاک تولید می شود که به راحتی در منزلتان پخش می شود. این غبارها به نقاطی دورتر از محل اجرای کار هم می رسند. در نتیجه بعد از اتمام کناف کاری، کل محیط رو باید تمیز کنید. این مسأله می‎‎تواند روی هزینه های شما تأثیرگذار باشد.

    ***سقف های مشبک یا تایل

    سقف های مشبک یا تایل از تایل‌های سقفی که می‌توانند به صورت گچی، آلومینیومی یا پوشالی باشند و پروفیل‌های سپری که دارای جنس گالوانیزه هستند ساخته می‌شود.

    یکی از مزایا این نوع سقف قابلیت جا به جایی راحت و نبودن اتصال ثابت بین عناصر این نوع سقف به آن سقف کاذب متحرک نیز گفته می‌شود. این ویژگی باعث شده تا سقف مشبک در مکان‌هایی که نیاز به دسترسی آسان به تاسیسات وجود دارد مانند پارکینگ‌ها، سرویس بهداشتی و حمام و حتی در آسانسور ها به راحتی نصب و اجرا گردد. در این نوع سقف در صورت بروز هر گونه مشکل نیاز به تخریب نیست و با جدا کردن تایل میتوان آن را جدا و به آسانی دوباره نصب کرد. یکی از مزایای مهم این نوع سقف مقاومت زیاد آن در مقابل زلزله است.

    خرید انواع سقف کاذب با پنل گچی | آرتان پرس

     ***سقف کاذب pvc

    این نوع سقف کاذب را به راحتی می توانید شستشو دهید. با توجه به جنس آن، این نوع سقف در مقابل آتش سوزی هم مقاومت بالایی دارد. این نوع سقف ها بسیار زیبا هستند و طول عمر بالایی دارند. سقف کاذب pvc معمولا دستخوش تغییرات زیادی توسط تکنولوژی بوده است. به عنوان مثال در ارتفاعات بالا که شستشوی آن بسیار سخت است، با استفاده از تکنولوژی نانو گرد و غبار به سطح این سقف نمی چسبد.

    بطور خلاصه میتوان گفت، سریعترین و راحتترین شیوه برای داشتن سقفی با سطح یکدست و ساختاری از جنس چوب، فلز یا پلاستیک همان سقف های کاذب است. از نقطه نظر علمی، سقفهای کاذب یکی از متنوع ترین انواع سقف ها بوده که برای هر ساختمانی عملکرد مناسب دارند. این نوع سقف مخصوصا در شمال کشور بیشر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هر نوع سقفی در این استانها با توجه به رطوبت بالای آن، باعث پوسیدگی و رنگ باختن سقف پس از مدتی می شود. اما  در مقابل رطوبت دوام زیادی دارد.

    سقف کاذب pvc | آرتان پرس

    ***سقف کاذب رابیتس

    این نوع سقف یکی از رایج ترین نوع سقف کاذب است .رابیتس صفحه ای مشبک و از جنس گالوانیزه است که به وسیله سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می‌شود و در دو نوع برجسته و مسطح موجود است. سازه این نوع سقف شامل نبشی، میلگرد و ورق های گالوانیزه رابیتس است و از محاسن این سقف طرح پذیری و دسترسی به متریال می توان اشاره کرد. اما این نوع سقف معایب را نیز دارد، یکی از معایب آن می توان به مصرف بالای گچ و سرعت کم اجرای آن نام برد و کوچک شدن فاصله سقف تا زمین هم یکی دیگر از معایب این نوع سقف است.

    سقف کاذب رابیتس | آرتان پرس | خرید و اجرای | بهترین قیمت

    ***سقف کاذب گریلیوم

    جنس این سقف از آلومینیم و یا آلیاژ آن می باشد. این نوع سقف با سایر سقف ها متفاوت می باشد. پس از پایان اجرای آن، چیزی که مشاهده می شود، حفره های مربعی در کنار یکدیگر است.

    نصب این نوع سقف توسط سیم مفتول صورت می گیرد. متخصصین دکوراسیون داخلی معمولا این نوع را در کنار سقف های دیگر برای تنوع بیشتر درست می کنند.

    *** سقف کاذب چوبی

    این نوع سقف کاذب فضایی دلنشین و گرمی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد و به جرات می توان گفت یکی از زیباترین سقف های به کار گرفته شده به عنوان سقف کاذب است. از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است. قسمت اصلی آن از ۴ تراش فولاد و قسمت فرعی آن از جنس چوب است که این ترکیب به زیبایی آن می افزاید.

    *** سقف کاذب آلومینیومی

    این نوع از سقف کاذب از تایل آلومینیمی، بدون اینکه نیازی به پیچ نمودن تایل ها وجود داشته باشد اجرا می شود. این نوع سقف به راحتی تعمیر می شود، همچنین به راحتی می توان به فضای پشت آن دسترسی داشت. نام دیگر این نوع سقف، سقفهای پیش ساخته گچی است.

    با توجه به شرایط موجود می توان تغییرات بهینه ای در این سقف ها ایجاد کرد. به عنوان مثال، اگر در سقف رطوبت وجود دارد، از تایل های روکش دار و یا پی وی سی می توان استفاده کرد. و اگر هدف زیبایی و چشم نوازی باشد، می توان از تایل های رنگی استفاده کرد.

    سبکترین سقف کاذب | سقف کاذب آلومینیومی

    *** آکوستیک

    در این نوع سقف از مواد مختلفی جهت زیبایی ساختمان استفاده می شود. از مواد چوبی و گچی گرفته تا ورق های مقوایی فشرده. از محاسن این سقف ها می توان به ضد صدا و حریق بودن، و قیمت مناسب آن اشاره کرد. و معمولا در سالن سینما و کنفرانس استفاده می شود.

    ** سقف کاذب شیشه ای

    این نوع سقف که بیشتر جنبه تزئیناتی آن در داخل ساختمان مهم است یکی دیگر از انواع سقف کاذب است. شیشه بکار رفته در آن از جنس شیشه های سکوریت است که بدلیل استفاده از شیشه های رنگی و عبور راحت نور، به نورانی تر شدن محیط ساختمان کمک بسیاری میکند. اما دقت شود که این نوع سقف به علت سنگینی که دارد نصب راحتی ندارد، که همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت خرید آن میشود. از طرفی به علت وجود احتمال شکستگی در هنگام وارد شدن هر گونه ضربه و یا حتی زلزله، ریسک تخریب پیری بالایی دارد.

    *** از سقف کاذب در چه مکان هایی استفاده می شود؟

    با توجه به سلیقه متخصصین در این زمینه و سلیقه و علایق مشتریان، سقف کاذب می تواند در قسمت های مختلفی به کار رود. طرح های گوناگون و زیبایی های منحصر به فرد سقف کاذب، از این طرح ها در قسمت های مختلف خانه، محل کار و کارگاه ها می شود استفاده کرد. اما توجه داشته باشید در هر مکان باید انتخاب بخصوصی را انجام داد. از جمله قسمت های دیگر می توان به آشپز خانه، سرویس بهداشتی و کتابخانه اشاره کرد. اما در کل  در محیط های اداری بیشتر مرسوم است.

    ***سقف کاذب در آشپزخانه و پذیرایی

    در طراحی دکوراسیون داخلی، مهندسین معمولا از سقف کاذب کناف در آشپزخانه و سالن پذیرایی استفاده می کنند. با اجرای نورپردازی در کنار این سقف، جلوه ای زیبا و جذاب در خانه شما وجود خواهد داشت.

    اجرای سقف کاذب در آشپرخانه و پیریایی | آرتان پرس

    ***حمام و سرویس بهداشتی

    یکی از مکان هایی که  می توان طراحی زیبایی به آن قسمت بخشید، سرویس بهداشتی و حمام است. با توجه به اینکه در این دو مورد رطوبت زیاد است، سقف کاذب بهترین گزینه روی میز برای طراحی این قسمت از خانه ها می باشد. لازم به ذکر است که در محیط حمام که معمولا سقف با آب و رطوبت در ارتباط است، معمولا سقف از جنس پی وی سی انتخاب می شود، چون که همانطور که گفته شد، پی وی سی در برابر آب مقاوم است.

    حالا از سقف کاذب استفاده کنیم یا نه؟

    با توجه به مطالب بالا شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که بالاخره از سقف کاذب استفاده کنیم یا خیر؟

    باید در جواب این سوال به شما بگویم به علت مزایای زیاد این سقف ها (اکوستیک کردم صدا، عایق سرما و گرما بودن، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، پوشاندن تاسیسات داخلی برق و صد البته زیبایی زیادی که به ساختمان و فضای داخلی خانه می افزاید. )نسبت به معایب آن بهتر است از این سقف ها استفاده کنیم. اما از نظر اینکه از کدام نوع سقف استفاده کنیم با توجه به نظر طراح داخلی و کارفرما و محل نصب تغییر پیدا میکند.

    هزینه نصب انواع سقف کاذب

    همانگونه که قبلا اشاره شد سقف کاذب انواع مختلفی دارد و هزینه اجرایی آن نیز متفاوت است و به طور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

    • نوع سقف کاذب
    • دستمزد نصاب سقف کاذب
    • متراژ کار
    • مصالح مصرفی(گچ،سیم،شیشه و…)

    جمع بندی

    ما در این مقاله به بررسی انواع سقف کاذب و نوع متریال و به مزایا و معایب آن پرداختیم. هر یک از انواع سقف کاذب نام برده(کناف، رابیتس و گچ و مشبک و…) دارای ویژگی های به خصوصی هستند و بهتر است نسبت به مکان و محیط زندگی انتخاب شوند تا بعدا مشکلاتی به وجود نیاید. همانطور که گفتیم این سقف‌ها قابلیت جا به جایی آسانی داشته و می‌توانند عایق حرارتی و صوتی باشند اما در بعضی موارد ممکن است اجرای بعضی از انواع آن‌ها صرفه اقتصادی نداشته باشد.

    اما نکته ای که باید خریداران به هنگام خرید به آن دقت کنند اولا مزایا و معایب هر یک از این سقف ها در مکانی که میبایست از آن استفاده شود، است و ثانیا در نظر گرفتن قیمت خرید سقف کاذب نیز پارامتر مهم دیگری است که وابسته به متریال استفاده شده در هر متر مربع میباشد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    5 دیدگاه برای “سقف کاذب | نکات مهم برای انتخاب آشپزخانه، سرویس بهداشتی و پذیرایی و حمام”
    1. سلام چگونه میتونم داخل اخبار مطلب بزارم؟

      پاسخ
    2. عالی بود لذت بردم دمتون گرم

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.