یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آبان ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « مهر   آذر »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس بررسی می کند:

    نوسانات نرخ دلار و سکه از زمان انتخابات آمریکا تاکنون

    شناسه : 34703 26 آبان 1399 - 14:51
    با مشخص شدن نتیجه انتخابات در ابتدای امر حدودا ۵ هزار تومان از نرخ ارز در بازار ایران کاهش پیدا کرد.اما بلافاصله با عدم پذیرش نتایج از سوی ترامپ این بازار به این موضوع واکنش نشان داد و حدودا ۲ هزار تومان از ریزش خود را جبران کرد
    نوسانات نرخ دلار و سکه از زمان انتخابات آمریکا تاکنون
    پ
    پ

    وقتی به کارنامه دلار در سال گذشته نگاه میکنیم  درمی یابیم که این نرخ دلار در طی یکسال گذشته حدودا دویست درصد رشد داشته است.این رقم برای تحلیلگران بازارهای مالی بسیار شوکه کننده بوده و عملا بر روند رکود تورمی بازار ها تاثیر بسیار شگرفی گذاشته است. در این یادداشت به نوسانات قیمت دلار در بازار ایران و بین الملل پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم پرداخت.لطفا همراه آرتان پرس باشید.

     

    اگر بخواهیم نگاهی بنیادین به مقوله نرخ ارز داشته باشیم باید اینگونه به قضییه نگاه کنیم که تراز تجاری از مهم ترین متغیرهای کلان خاص هر اقتصاد است و به نوعی از مهم ترین محدودیت های استراتژیک اقتصادی در بعد کلان برای کشورهای در حال توسعه به حساب می آید.یکی از مهم ترین عواملی که به ارزش پول ملی کشورها در مقابل سایر ارزها خط می دهد و عملا مسیر صعودی یا نرولی بودن ارزش ذاتی سهم ها را نشان می دهد، مقوله تراز تجاری است که در خصوص ارز دلار این موضوع به شدت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره خورده است و در این یادداشت توضیح خواهیم داد که چرا چشم انداز نرخ دلار جهانی به شدت این فاکتور وابسته شده است.

     

    *** رویکرد مالی سال های آینده ایالت متحده آمریکا

    با پیروزی آقای بایدن در ریاست جمهوری آمریکا، عملا رویکرد مالی سال های آینده ایالت متحده آمریکا ترسیم شد.ترامپ به شدت قانون گریز و تابع رشد تراز تجاری آمریکا بود و عملا با اقداماتی نظیر خروج از پیمان محیط زیستی پاریس راه را برای معدنی ها و صنعتی های آمریکا برای فعالیت هر چه بیشتر و کاهش کسری تجاری هموار ساخت.عملا ترامپ با این اقدامات در تلاش بود تا در کنار کاهش میزان کسری تجاری آمریکا، تراز تجاری این کشور را بهبود بخشد و عملا با تقویت قدرت دلار در بازارهای جهانی زمینه رشد بیشتر اقتصاد خود در سطح کلان را فراهم سازد.

    رویکرد آقای بایدن در بحث اقتصادی به شدت متضاد رویکرد چهار سال گذشته ترامپ است. دولت بایدن در شرایطی آغاز به کار خواهد کرد که پیش بینی می شود ۵ میلیون نفر با بیکاری طولانی مدت روبرو باشند و بسیاری از شرکت‌های کوچک در حال مقابله با ورشکستگی هستند. در چنین شرایطی گریزی جر رو آوردن به سیاست های انبساطی نیست و این موضوع انتخاب اول آقای بایدن خواهد بود.

    با انتخاب رویکرد اقتصاد انبساطی دولت بایدن باید پول چاپ کند و با ایجاد تورم از مردم جامعه در مقابل بحران ها حمایت کند.این موضوع به شدت بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت و این ارز را در مقابل سایر ارزهای جهانی تضعیف خواهد کرد. لذا همانطور که در ایران شاهد بودیم پس از انتخاب بایدن و کاهش چشم انداز ریسک های سیاسی ایران و آمریکا شاهد کاهش ۵ هزار تومانی نرخ دلار در ایران بودیم که این موضوع قطعا در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد.

     

    *** رابطه مستقیم تجارت آزاد و کاهش نرخ دلار

    بایدن به شدت موافق تهیه چارچوبی برای حمایت از تجارت آزاد است.اما یک جای کار زمینه را برای این موضوع با چالش رو به رو خواهد کرد. اصرار وی بر حمل کالا از طریق کشتی‌های آمریکایی، تعرفه‌ها را به سرعت حذف نخواهد کرد و طرح رونق تجارت آزاد بیش از حد درگیر حمایت‌گرایی از خرده‌فروشی‌ها می‌شود. این موضوع دلیل دیگری برای کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای رایج بین المللی خواهد شد.

    پس از انتخابات ریاست جمهوری ترامپ عملا بازار ساز در ایران نقش بسیار مهمی را در کنترل نرخ ارز ایفا کرده است. هر زمان که بازار ساز یعنی بانک مرکزی یا صرافی ملی نرخ هایی نزدیک به قیمت ارز آزاد را در تابلو نشان دهد و عملا بازار را در سقف رها کند.فعالیت های سفته بازی به شدت افزایش یافته و عملا زمینه را برای رشد نرخ دلار فراهم می کند.بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کاهش نرخ دلار به صورت رسمی از سوی بازار ساز به معنای سیگنال کاهش این قیمت در بازه های کوتاه مدت خواهد بود.

    با مشخص شدن نتیجه انتخابات در ابتدای امر حدودا ۵ هزار تومان از نرخ ارز در بازار ایران کاهش پیدا کرد.اما بلافاصله با عدم پذیرش نتایج از سوی ترامپ این بازار به این موضوع واکنش نشان داد و حدودا ۲ هزار تومان از ریزش خود را جبران کرد.در حال حاضر دلار بر روی قیمت ۲۶ هزار توان ثابت شده و بازارها در انتظار کاهش هر چه بیشتر این نرخ هستند. اما چشم انداز این ارز تا انتهای سال اصلا مشخص نیست.زیرا ترامپ می تواند معادلات سیاسی را در ایران تغییر دهد و با ایجاد ریسک های سیاسی نرخ دلار را تا پایان دوره ریاست جمهوری خود ملتهب نگه دارد.

     

    *** روند نزولی قیمت سکه

    اوضاع بازار سکه نیز همانند بازار دلار نزولی ارزیابی شد. به دلیل همگرایی شدید قیمت دلار و سکه در ایران با کاهش نرخ دلار شاهد خالی شدن بخشی از حباب قیمت سکه در ایران بودیم. به طوری که در مقطع کوتاهی این فلز گرانبها حتی زیر ۱۲ میلیون تومان معامله شد. اما با رشد مقطعی و شارپ لحظه ای قیمت دلار و بالا رفتن ریسک غافلگیری سرمایه داران طلا و ارز، طلا بخشی از ریزش خود را جبران کرد.اما در نهایت با کاهش ۴۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به معاملات پایداری دست پیدا کرد.

    با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در بازار ایران شاهد موجی از ریزش ها خواهیم بود که غالبا هیجانی است و متاسفانه مبنای فنی ندارند.این موضوع همانطور که مشاهده شد در خصوص دلار تا کانال ۲۳ هزار تومان کاهش یافت.اما بلافاصله در این بازه شاهد مقاومت شدید فعالان بازار بودیم.لذا کاهش قیمت ها در کوتاه مدت از نظر روانی برای بازار امروز چندان امکان پذیر نیست و عملا کاهش های شدید صرفا فضا را برای نوسان گیران فراهم میکند.

     

    *** پیش بینی از آینده دلار

    توصیه ما عدم ورود به بازار ارز در شرایط فعلی خصوصا برای عموم مردم است.چرا که ممکن است در هر دو سناریو رشد یا ریزش نرخ دلار متضرر شوند. یکی از آثار انتخاب بایدن بر بازار فعلی، ایجاد فراموشی در بازار بود.فراموشی از جنس تحلیل و بررسی ابعاد فنی بازار. اتفاقی که بسیار شاهد رخداد آن در بازار ایران هستیم. در شرایط فعلی بازار ایران به شدت بر اخبار تکیه کرده بود چرا که عملا هیچ رخدادی از داخل و بر اساس مسائل فنی قدرت تاثیرگذاری بر بازار را نداشت.

    پیش بینی ما در کوتاه مدت کاهش مقطعی و جزئی در نرخ های ارز دلار و یورو است.اما ادامه این روند کاهشی به شدت به رفتار بازارساز و عملا بانک مرکزی و دولت بستگی دارد.در صورتی که سیاست بانک مرکزی حمایت از اقشار آسیب دیده جامعه به دلیل صدمات ناشی از کرونا و سایر صدمات اقتصادی باشد شاهد چاپ پول و عملا کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود.اما اگر هدف دولت اصلاح شاخص های اقتصادی دولت باشد به احتمال زیاد نرخ ارز مجدد به کانال ۲۸ هزار تومان و حتی بالاتر بازخواهد گشت. این موضوع در روزهای آتی به تحلیل و با جزئیات بیشتری روشن خواهد شد.

     

     

    آرتان پرس

     

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.