فرمول جدید قیمت گذاری خودرو - آرتان پرس | مرجع رسمی اطلاع رسانی فولاد | آرتان پرس | مرجع رسمی اطلاع رسانی فولاد

دوشنبه, ۲۳ فروردین , ۱۴۰۰ 1 رمضان 1442 Monday, 12 April , 2021 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

شناسه : 37720 ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
در این یادداشت به بررسی آخرین تحولات بازار خودرو و فرمول جدید قیمت گذاری این محصول خواهیم پرداخت. موضوعی که سئوالات بسیاری برای همه خریداران خودرو پدید آورده است.
فرمول جدید قیمت گذاری خودرو
پ
پ

بازار خودروی ایران که به عنوان یک کالای سرمایه ای مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است در شرایط فعلی آبستن تغییرات بسیار بزرگی است. در شرایط فعلی هیچ شخصی حتی در درون دولت نمی تواند پیش بینی قاطعی از قیمت ها در این بازار ارائه دهد. به همان اندازه که فاکتورهای کاهش قیمت وجود دارند به همان اندازه نیز فاکتورهای افزایش قیمت صف آرایی کرده و نمی توان چشم انداز روشنی برای قیمت خودرو در سال آتی در نظر گرفت. در این یادداشت همراه ما باشید تا آخرین تحولات بازار خودرو و فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را با هم به بررسی بپردازیم.همراه آرتان پرس باشید.

 

***آمار نگران کننده ثبت نام روز اول پیش فروش یک ساله ایران خودرو

مطابق با آخرین دیتاهای دریافتی از سیات ایران خودرو در ساعت ۲۳ شب تعداد کد های رهگیری صادر شده برای شرکت در قرعه کشی حدود ۲۰۰ هزار کد برآورد شده است که این آمار جای تامل و بررسی دارد. با توجه به این امار میزان ثبت نام کنندگان نسبت به طرح قبلی پیش فروش یکساله ایران خودرو ده درصد کاهش داشته است. این موضوع افت اعتماد سرمایه گذار و مصرف کننده را به خودروسازان نشان می دهد که این موضوع زنگ خطری برای شرکت های زیان ده ایرانخودرو و سایپا است.

شورای رقابت در یک طرح بدون کارشناسی و کاملا شتاب زده به یک فرمول کاملا غلط رسید. در این فرمول، به ضریب رشد تولید استناد شده است در حالیکه این کاملا غلط است. در این طرح نیز با آزادسازی ۴۵ درصد قیمت خودروهای داخلی موافقت شد؛ برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

متاسفانه منطق حاکم بر قیمت گذاری جدید خودرو بسیار اشتباه است.فرمول به این شکل است که هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد. این سوال مطرح می شود که جای کیفیت در کدام بخش این شیوه نامه گنجانده شده است؟ قیمت‌ها بر اساس متوسط قیمت بازار خواهد بود تا قیمت کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود؛ قیمت جدید از بهمن ماه روی خودرو اعمال می‌شود.

 

*** کدام خودرو ها به واسطه تصمیم جدید شورای رقابت با فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد؟

متاسفانه در این طرح صرفا به خودروسازان مجوز افزایش قیمت به واسطه ی بالا بردن تیراژ تولید داده شده است و هیج تضمینی برای حذف واسطه اعلام نشده و این موضوع نگرانی های زیادی را به همراه داشته است. بازار خودرو در ایران همواره به دلیل کمبور عرضه و تقاضای بالا به دست دلالان اداره شده و گپ قیمتی بین بازار و قیمت کارخانه موضوعی پذیرفته شده قلمداد شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که کدام خودرو ها به واسطه ی تصمیم چدید شورای رقابت با فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد؟ بر اساس اطلاعات منتشر شده از صورت جلسه ی شورای رقابت ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت‌گذاری خواهند شد. این خودرو ها عبارتند از پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU5، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان.

 

*** قیمت گذاری جدید خودرو از چه زمانی اعمال می شود؟

موضوع حائز اهمیت در خصوص اجرای شیوه نامه ی جدی قیمت گذاری خودرو است است که تا امروز تمام کسانی که در قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند مشمول فرمول قدیمی قیمت‌گذاری می‌شوند و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می‌شود. این موضوع یکی از دلایلی است که استقبال به قرعه کشی های ایرانخودرو و سایپا را کاهش داده است. متاسفانه با بالا بردت موعد تحویل خودرو ها جذابیت طرح های قرعه کشی به شدت پایین آمده است. تصور بر این است که با از بین بردن فاصله قیمت بازار و کارخانه هیج دلیل وجود ندارد که خرید خودرو به بازه ی ۹ ماهه آینده کشیده شود. به نظر می رسد که تولیدکنندگان خودرو خود به دنبال خرید وقت از این موعدهای تحویل هستند.

اما مشکل بزرگ این دستورالعمل از سوی شورای رقابت کجاست؟ تصور کنید که ایران خودرو تولید را افزایش داده اما میزان تحویل خودرو به مشتری را کاهش داده، با این ترفند ساده هم قیمت بازار را افزایش داده و هم ضریب افزایش تولید را کسب کرده و در نتیجه قیمت نهایی ، قیمت بالایی برای محصولات ایران خودرو می دهد اما در واقعیت خودروی کمتری به بازار تزریق شده است.

نکته جالب تر این است که تعداد زیادی از کارشناسان منطق محاسباتی فرمول را غلط دانسته اند. از سوی دیگر مشخص نیست اصلا شورای رقابت واقعا چه اصولی را فرض کرده که برای خودرویی که دوسال است هیچ گونه تولیدی ندارد قیمت جدید و فرمول جدید تعیین کرده است. این موارد باعث شد تا روز گذشته بازار خودرو شرایط پر التهابی را پشت سر بگذارد و شاهد بودیم که برخی خودروها در بازار آزاد تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را در کمتر از یک روز ثبت کردند.

 

*** مصوبه اخیر شورای رقابت موجب برهم زدن آرامش بازار

مشاهدات بازار امروز خودرو نشان می دهد، مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار موجب افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودروها شد. قیمت‌ها در بازار خودرو با کاهش ۳۰ درصدی در آبان، تقریبا به ثبات رسیده بود اما از دیروز، فروشندگان برای فروش خودرو دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها در بازار افزایش یافته است.

مشاهدات و رصد بازار خودرو در شهرهای مختلف کشور نیز نشان می‎دهد که امروز قیمت پراید با ۳ میلیون افزایش به ۱۰۳ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ۱۰ میلیون افزایش به ۲۷۵ میلیون و قیمت سمند با ۲ میلیون افزایش به ۱۷۸ میلیون تومان رسیده است.

فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت امروز خودرو متاثر از جو روانی تغییر قیمت ۱۸ خودرو آن هم از اوایل بهمن ماه بوده است و بطور حتم طی چند روز آینده فروکش خواهد کرد. اما تجربه نشان داده است که کالایی مانند خودرو قدرت نقدشوندگی بالایی دارند و در صورتی که صاحبان خودرو عرضه ها را متوقف کنند بازار با ریسک افزایش قیمت های بالاتری از آن چه در روز گذشته اتفاق افتاد مواجه خواهد شد.

 

***احتمال حذف شیوه قرعه‌کشی خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرده است که شورای رقابت هنوز جزئیاتی از مصوبه خود اعلام نکرده اما حذف تورم بخشی و تمرکز بر بازار و تشویق خودروسازان به افزایش تیراژ تولید دو اتفاق مهم در مصوبه شورا بوده است. اما باید پیامدهای اجرای شیوه نامه و فرمول جدید قیمت گذاری خودرو را عمیق تر بررسی کرد.

در صورتی که این شیوه با قطعیت به اجرا در آید قیمت گذاری خودرو حالت الاکلنگی پیدا می کند؛ تیراژ بالا می رود قیمت افزایش مییابد اما همان تیراژ که بالا می رود باعث می شود حاشیه بازار قیمت را پایین می آورد و چون قیمت پایین تر می آید فرمول هم قیمت را پایین تر محاسبه می کند. اجرای فرومول قیمت گذاری به این شیوه آرامش را از بازار خودرو خواهد گرفت.

یکی از موضوعاتی که در شیوه نامه فرومول جدید قیمت گذاری مطرح شده است این است که شرط افزایش قیمت، افزایش ۵۰ درصدی تولید است و قیمت‌های جدید از بهمن ماه اعلام خواهد شد. افزایش تیراژ ۵۰ درصد در شرایط فعلی برای تولید کنندگان ریسک بالایی را به همراه دارد. جایگاه کیفیت در این شرایط و توجه به استانداردهای روز خودروسازی موضوعی است که در این تکثر تیراژ کم رنگ و نادیده انگاشته خواهد شد.

اخیرا در برخی مبادی خبری خودرو صحبت از ورود سران قوا به موضوع قیمت گذاری خودرو دریافت شده است که در تحلیل های بعدی در صورتی که اطلاعات دست اول از این موضوع به دستمان برسد در اختیار همراهان همیشگی آرتان پرس قرار خواهیم داد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.