جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

میلگرد چیست و آشنایی با انواع و کاربردهای مختلف آن

شناسه : 41450 10 اسفند 1399 - 17:37
وقتی برای شروع یک پروژه ساختمانی با بتن و سیمان آماده می‌شوید، بهتر است بدانید میلگرد چیست و با انواع مختلف آن و کاربردهایش آشنا شوید. اما میلگرد چیست؟ دقیقاً چه کاری برای پروژه شما انجام می‌دهد که آن را بسیار مهم می‌کند؟ آیا انواع مختلف آن واقعاً برای پروژه شما حیاتی است؟ برای دریافت پاسخ‌هایتان در ادامه با آرتان پرس همراه باشید.
میلگرد چیست و آشنایی با انواع و کاربردهای مختلف آن
پ
پ

آیا میدانید میلگرد چیست؟ میلگرد که می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود و به عنوان یکی از مقاطع طویل به کار برده شود، دارای ویژگی‌ها و انواع مختلفی می‌باشد. احتمالا اولین بار برای استفاده کنندگان از این محصول این سوال پیش آمده است که میلگرد چیست و چرا از آن در کاربردهای مختلف استفاده می‌شود؟

*** میلگرد چیست ؟

در پاسخ به این سوال که میلگرد چیست ، بایستی اینگونه پاسخ داد که میلگرد میله‌ای است که در ساخت بتن استفاده می‌شود. با افزودن این میله‌های تقویت‌کننده، می‌توان بتن مسلح ایجاد کرد. معمولا از میلگردهای تقویت‌کننده یا میلگردهای فولادی برای بهبود مقاومت در برابر کشش بتن استفاده می‌شود، زیرا بتن از نظر استحکام کششی بسیار ضعیف است اما مقاومت فشاری بالایی دارد.

یکی از موادی که به عنوان میلگرد استفاده می‌شود فولاد است، زیرا افزایش طول فولاد به دلیل دمای بالا (ضریب انبساط حرارتی) تقریباً برابر با بتن است.

میلگرد چیست

پاسخ دیگری که به سوال میلگرد چیست می‌توان داد این است که میلگرد یک نوع پروفیل با سطح مقطع دایره‌ای توپر می‌باشد که اغلب بصورت آجدار در ساختمان سازی بکار می‌رود.

*** تاریخچه استفاده از میلگرد

برای نخستین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی فردی به نام جوزف لوئیس (Joseph Louis) با استفاده از مفهوم میلگرد چیست و ویژگی‌های آن به این قضیه پی برد که با افزودن میله‌های فولادی نازکی به بتن می‌توان مقاومت آن را در برابر نیروهای کششی تا حد بسیار زیادی افزایش داد.

بعد از پاسخ به سوال میلگرد چیست نوبت به ارائه روشی برای تولید آن رسید. تا سال ۱۸۷۸ میلگردها بدون استاندارد مشترکی تولید می‌شدند تا اینکه اولین سیستم استاندارد توسط تادئوس هیات (Thaddeus Hyatt) ارائه شد. البته فرآیند ساخت میلگردی که تادئوس ارائه داد، طی سال‌ها تکمیل شد و بهبود پیدا کرد تا در نهایت منجر به فرآیندی بهینه برای ساخت محصولی باکیفیت برای تقویت بتن شد.

*** اهمیت اصلی کاربرد میلگرد چیست؟

اهمیت استفاده از میلگرد چیست؟ میلگرد باعث مقاوم شدن بتن در برابر نیروهای کششی و خمشی و در زمان اعمال نیروهای کششی به بتن، مانع ترک خوردن و شکستن می‌شود. امروزه در تمام پروژه‌های ساخت و ساز از این نوع فولاد برای تقویت بتن استفاده می‌شود. این محصول اغلب از جنس فولاد ساخته شده و بر اساس ظاهر، نوع و سایز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

دنیای مقاطع فولادی را بدون میلگرد نمی‌توان تصور کرد. اهمیت این محصول در سازه‌های فولادی و صنایع مختلف به گونه‌ای است که بدون آن نمی‌توان پروژه‌ای را به پایان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه‌های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت روز میلگرد موثر است.

کاریرد میلگرد چیست

*** منظور از انواع میلگرد چیست؟

به طور کلی میلگردها به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد از نظر طول، قطر و جنس می‌تواند به انواع مختلفی تقسیم شود.

*** میلگرد اروپایی

نوع اروپایی میلگرد چیست؟ ویژگی مهم میلگرد اروپایی جنس آن است که به طور عمده از منگنز ساخته شده است. میلگرد اروپایی مقاوم‌ترین نوع میلگرد با توجه به ویژگی خم‌ شوندگی آن است. کار با این میلگرد راحت است. در نگاهی کلی می‌توان گفت استفاده از این میلگرد در مناطق زلزله خیز و یا برای پروژه‌هایی که به ساختار یکپارچه نیاز دارند، توصیه نمی‌شود.

*** میلگرد با فولاد پرکربن

مقصود از فولاد پرکربن در میلگرد چیست؟ این نوع میلگرد به میلگرد سیاه نیز معروف است، رایج‌ترین نوع میلگرد در مقیاس پروژه‌ای می‌باشد. بزرگ‌ترین ضعف این میلگرد، فرسایش سریع آن است که منجر به شکسته شدن بتن‌های اطراف آن می‌شود. در حقیقت میلگرد سیاه برای محیط‌های مرطوب و اشباع از آب گزینه مناسبی نیست. با این حال از نظر قدرت و استحکام کششی بهترین نوع میلگرد می‌باشد.

*** میلگرد با پوشش اپوکسی

منظور از پوشش اپوکسی بر روی میلگرد چیست؟ میلگرد با پوشش اپوکسی در واقع همان میلگرد سیاه می‌باشد که با اپوکسی پوشش داده شده است. هدف از ایجاد چنین پوششی ایجاد مقاومت در برابر خوردگی آن در محیط‌های مرطوب می‌باشد. در واقع از نظر مقاومت مشابه میلگرد سیاه است. پوشش اپوکسی بکار رفته فوق العاده ظریف است.

*** میلگرد گالوانیزه

هدف از گالوانیزه کردن میلگرد چیست؟ پوشش گالوانیزه بر روی میلگرد برای حفاظت از اکسیداسیون و خوردگی آن می‌باشد. این نوع میلگرد در مقایسه با میلگرد اپوکسی ۴۰ برابر مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد. به همین دلیل قیمت آن از میلگرد اپوکسی گران‌تر است.

*** میلگرد GFRP

مقصود از GFRP کردن میلگرد چیست؟ این نوع از میلگرد از جنس کامپوزیت می‌باشد. زمینه آن پلیمر و تقویت‌کننده آن الیاف شیشه می‌باشد. این نوع از میلگردها با توجه به کاربردهای مشخص به‌ جای میلگردهای فولادی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. ویژگی اصلی این میلگردها جلوگیری از خسارت‌های ناشی از خوردگی در محیط‌های خوردنده و اسیدی می‌باشد.

کاربرد کامپوزیتی میلگرد چیست؟ استفاده از میلگرد GFRP در مکان‌هایی که مشکل مجاورت با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی وجود ندارد، بهترین انتخاب برای مسلح کردن بتن می‌باشد. این محصول به دلیل مقاومت عالی و مناسبی که در برابر سولفات‌ها و کلریدها و همچنین مقاومت در برابر زنگ‌ زدگی مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرد.

میلگرد کامپوزیتی
میلگرد کامپوزیتی

از میلگرد GFRP می‌توان برای طراحی و ساخت ساختمان‌های جدید استفاده کرد. این مصالح با توجه به خواصی که دارند باعث کاهش قطر و اندازه فاصله بین میلگردها در ساختار بتنی مسلح، از جمله دال‌ها، تونل‌ها، فونداسیون و… می‌شوند. در نتیجه در برابر ارتعاشات بوجود آمده در اثر زلزله و یا تجهیزات صنعتی مقاومتی ندارند.

*** میلگرد ضد زنگ

هدف از ضد زنگ کردن میلگرد چیست؟ میلگرد فولادی ضد زنگ بهترین نوع قابل استفاده در اکثر پروژه‌ها و به نوعی گران‌ترین آنها در بازار می‌باشد. این نوع از میلگرد حدود ۸ برابر گران‌تر از میلگرد اپوکسی است. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه موارد، به جز موارد خاص پرهزینه است. میلگرد فولادی ضد زنگ ۱۵۰۰ برابر مقاومت در برابر خورگی بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد.

کاربرد ضد زنگ کردن میلگرد چیست؟ میلگرد فولادی ضد زنگ در شبکه‌بندی‌ها، تقویت‌کننده‌ها و نگه‌دارنده‌ها و حتی لوازم تزئینی مانند فرفورژه‌کاری‌ها استفاده می‌شود و بیشترین کابرد آن در صنعت راه و ساختمان برای جبران مقاومت کششی بتن است.

*** میلگرد تقویتی

میلگرد تقویتی حاصل از شمش‌های فولادی نورد گرم هستند که با توجه به ویژگی‌های فنی خاص‌شان، برای افزایش مقاومت در برابر انواع نیروهای کششی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین ویژگی این میلگردها، مقاومت کششی بسیار زیاد آنهاست. میلگرد تقویتی تا ۱۸۰ درجه خم می‌شود و به راحتی در قسمت‌های مختلفی از سازه‌ها بکار خواهد رفت.

*** توری سیم جوش داده شده

هدف از توری درست کردن میلگرد چیست؟ توری سیم جوش داده شده به این صورت است که میلگردها همچون تار و پود و با زاویه ۹۰ درجه روی هم قرار می‌گیرند و در محل‌های تقاطع به هم جوشکاری می‎‌شوند. میلگرد مورد استفاده در این محصول، از نوع فولاد پرکربن بوده که دارای انعطاف پذیری بسیار کمی می‌باشد. معمولا برای مسطح نمودن بتن فونداسیون کف، دیواره‌ها، پل‌ها و جاده‌ها از توری سیم جوش داده شده استفاده می‌شود.

انواع میلگرد چیست؟

*** کاربردهای میلگرد در قسمت‌های مختلف ساختمان

همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. در ساختمان سازی، مقصود از انواع کاربردهای میلگرد چیست؟ تقریبا تمام قسمت‌های مختلف یک ساختمان از حضور میلگرد بهره می‌برند. در ادامه به شرح این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

میلگرد راستا: در قسمت فونداسیون ساختمان برای ایجاد مقاومت کششی در بتن از این محصول استفاده می‌شود.

خاموت: برای جلوگیری از بیرون زدگی مقاطع طولی بر اثر نیروی کمانش، از این محصول استفاده می‌شود. استفاده از خاموت به تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از رشد ترک در ستون‌ها کمک می‌کند.

سنجاقی: در خاموت‌ها استفاده از این محصول باعث افزایش نیروی برشی آن می‌شود و استفاده از آن بین آرماتور طولی و عرضی، اتصالات را محکم می‌کند.

خرک: برای بتن ریزی کف سازه‌ها و فونداسیون به صورت دو شبکه متوالی افقی از این محصول استفاده می‌شود.

رکابی: برای نگه داشتن مقاطع طولی و عرضی در بتن ریزی دیوار از این نوع از چیدمان میلگرد استفاده می‌شود.

ادکا: این محصول تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌های تیر یکسره را میسر می‌سازد. در واقع قسمت زیرین میلگرد ادکا، وظیفه تحمل نیروی کشش ایجاد شده از خمش و قسمت مایل آن، وظیفه تحمل نیروی کشش ناشی از برش را دارد.

*** مقصود از تقسیم بندی بر اساس ضخامت میلگرد چیست؟

میلگردها به طور کلی براساس ضخامت بصورت کلاف یا بندیل بسته بندی می‌شوند. میلگرد ساده با ضخامت ۵٫۵ و ۶٫۵ میلیمتر به شکل توپی و یا کلاف بسته بندی می‌شود. ضخامت ۸ و ۱۰ هم بصورت شاخه‌های ۱۲ متری و هم بصورت کلاف قابل بسته بندی هستند. میلگرد با سایز بالای ۱۲ میلیمتر تنها بصورت شاخه‌های ۱۲ متری بندیل و حمل می‌شود. مقصود از سایز میلگرد همان ضخامت آن می‌باشد.

بندیل کردن میلگرد چیست؟

*** منظور از انواع استاندارد میلگرد چیست؟

برای استفاده از میلگردهای فولادی استانداردهای مختلفی تنظیم شده است. معتبرترین و کاربردی‌ترین آنها استاندارد ASTM می‌باشد. در ادامه به شرح استانداردهایی که اصول تولید و ویژگی‌های نهایی میلگرد را بررسی می‌کنند می‌پردازیم:

ASTM: انجمن مواد و آزمون آمریکا که آیین‌نامه ACI (318-14) برای تولید میلگرد مربوط به این انجمن می‌باشد.

JIS: استاندارد کشور ژاپن که استاندارد JIS G3112 آن برای میلگردهای مورد استفاده در بتن کاربرد دارد.

DIN: مربوط به کشور آلمان است که استاندارد DIN 488 را برای میلگردهای مورد استفاده در بتن مسلح اعلام کرده است.

ISO: مربوط به سازمان بین‌المللی استاندارد می‌باشد که ISO 6935 را برای میلگردهای فولادی طراحی کرده است.

به غیر از استانداردهای فوق، استانداردهایی مربوط به بریتانیا، کانادا، استرالیا و روسیه برای تولید میلگرد وجود دارد. تولیدکنندگان داخلی مانند ذوب‌آهن اصفهان از استاندارد روسی برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند.

امیدواریم مقاله فوق برایتان مفید بوده باشد و با مطالعه آن، به پاسخ سوال‌هایتان پیرامون میلگرد چیست و کاربردهای آن با توجه به انواع مختلف آن در ساختمان سازی رسیده باشید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.