چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    فروردین ۱۳۹۹
    ش ی د س چ پ ج
    « اسفند   اردیبهشت »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    سناریوهای مختلف نفت جهانی در قبال مذاکرات وین

    شناسه : 44832 18 فروردین 1400 - 12:00
    بازار نفت جهانی در روزهای اخیر شرایط پر تنشی را تجربه کرده است.نگاه غالب به قیمت های نفت در بازارهای جهانی رشد و صعود قیمت هاست.اما برخی عوامل مثل شیوع گسترده ی کرونا در هند و تعطیلی در این کشور و از سوی دیگر عدم توافق هندی ها و سعودی ها در قیمت نفت باعث شده که به سمت عرضه فشار وارد شود. مذاکرات ایران و آمریکا نیز موضوعی است که سناریوهایی برای بازار نفت در پیش رو دارد.
    سناریوهای مختلف نفت جهانی در قبال مذاکرات وین
    پ
    پ

    افزایش چشم انداز رشد اقتصادی در جهان ،باعث افزایش قیمت نفت جهانی شد. اما شیوع ویروس کرونا در برخی از شهرهای بزرگ صنعتی دنیا و مسدود شدن راه های تجاری و برخی از کسب و کارها سبب شده که ترس های بازگشت بحران مجددا بر برخی از شهر های بزرگ دنیا سایه بیاندازد. در کنار این موضوع به واسطه ی مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا این تهدید در بازارهای جهانی انرژی به وجود آمده است که ایران حجم زیادی از نفت خود را به بازار عرضه کند و باعث بر هم خوردن تناسب قیمت نفت در بازارها شود. اگر ادامه ی این موضوع برای شما جذابیت دارد پیشنهاد می کنیم که این یادداشت تحلیلی از آرتان پرس را از دست ندهید.

    *** رشد قیمت نفت در بورس نیویورک

    معاملات آتی در نیویورک با افزایش قیمت ۳٫۸٪ در بازارهای گسترده ، از نظر میزان حجم معامله کاهش یافت. با این حال، قیمت نفت حمایت شده است چرا که در بسیاری از نقاط جهان وضعیت پایداری حاکم است و بسیاری از کشورهای صنعتی برای شروع با قدرت در حال برنامه ریزی هستند. همین روند باعث شد تا صندوق بین المللی پول نگاه محتاظانه ی خود به مقوله ی رشد جهانی را تغییر دهد و شاهد تغییر رویه ی رشد سه ماهه ی اقتصاد جهانی در بازه ی سه ماه آینده خواهیم بود.

    *** تعادل در نرخ گذاری نفت جهانی

    بیل او گرادی ، معاون اجرایی مدیر سرمایه گذاری کنفلوئنس در سنت لوئیس ، اخیرا اذعان کرده است که “ما تا حدودی به تعادل رسیده ایم” و بازار در یک نقطه تعادلی در عرضه ها و تقاضاها قرار دارد. برای حفظ دستاوردها ، باید شاهد اوج گرفتن اقتصاد و افزایش تقاضای انرژی باشیم و به عقیده ی او بازار انرژی در ماه های آتی شرایط بسیار ایده آلی را پشت سر خواهد گذاشت.

    *** بازار نفت در سیطره ی پاندمی کرونا

    نفت خام روز دوشنبه در میان افزایش مجدد شیوع همه گیری ویروس کرونا در اروپا و افزایش قریب الوقوع عرضه های سنگین نفت گروه اوپک پلاس افزایش قیمت را ثبت کرد چرا که کارخانجاتی که در وضعیت سبز قرار دارند در انتظار هستند که بتوانند قیمت نفت را در قیمت های پایین خریداری کنند و شیوع بخحران باعث اختلال در توزیع انرژی در اروپا خواهد شد. در صورت احیای توافق هسته ای با ایران ، این تورم قیمت به احتمال زیاد بیشتر می شود. مذاکرات چند جانبه از روز سه شنبه در وین آغاز شد ، اگرچه تحلیلگران احتمال دستیابی به موفقیت را بسیار کم می دانند. اما این احتمال وجو دارد که توازن در بازارهای انرژی به هم بخورد.

    *** رشد بی سابقه قیمت نفت جهانی در سه ماه ابتدای سال


    نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۲۲٪ افزایش قیمت را ثبت کرده است. زیرا واکسن ها باعث افزایش خوش بینی می شوند که تقاضا دوباره افزایش یابد ، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش کنترل سختی در عرضه داشتند. در حالی که بهبود مصرف در کشورهایی مانند ایالات متحده در حال افزایش است ، جهش جهانی همچنان متزلزل است. در هند ، پالایشگاه های دولتی به دنبال خرید نفت خام کمتری از عربستان سعودی هستند زیرا شرایط بحران ویروس کرونا در هند بسیار وخیم ارزیابی شده است. از سویی دیگر روابط تجاری هند و عربستان به واسطه ی قیمت های غیر منطقی ححامل های انرژی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

    *** کاهش حمایت طرف عرضه؛قیمت تعادلی در بازار انرژی

    با کاهش حمایت از طرف عرضه ، اقدامات حاشیه ای قیمت در بازارهای نفت در حال حاضر به سمت پویایی تقاضا تغییر می یابد ، بدون آنکه از طرف عرضه ، کاهش نرخ تولید و یا توقف برای اصلاح قیمت به وجود آید. یکی از دلایلی که وضعیت تجارت جهانی را در شرایط فعلی غیر قابل پیش بینی می کند عدم توانایی اقتصاد دان ها از ترسیم وضعیت اقتصاد در نه ماه آتی خواهد بود. در حالی که انتظار می رود چشم انداز تقاضا تا نیمه دوم سال به طور قابل توجهی بهبود یابد و باید بازارها را در مسیر تثبیت قرار دهد ، بازارهای کوتاه مدت معاملات انرژی در شرایط پرالتهابی قرار خواهند داشت و ریسک های معاملاتی آنها برای هر دو طرف بالا خواهد رفت.

    *** افت مقطعی قیمت نفت جهانی

    قیمت نفت ۵ آوریل حدود ۲.۶$ ارزان شده و به ۶۲.۲۷$ در بشکه رسیده است. هند سومین کشور مصرف کننده نفت دنیا شاهد افزایش بی‌سابقه تعداد ابتلا به کرونا بوده که این موضوع قیمت نفت را در روزهای آتی تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. ایران شاهد تداوم رشد صادرات نفت به چین بوده و بازار نگران عرضه مازاد نفت ایران پس از بازگشت آمریکا به برجام است. انگلستان با وجود بهبود وضعیت کرونا گفته که اجازه ورود مسافر را از دیگر کشورها تا زمانی که کرونا در دنیا مهار شود را همچنان محدود نگه می‌دارد

    *** نگرانی از عرضه نفت اوپک پلاس

    بازار اندکی نگران مازاد عرضه نفت با توجه به رشد عرضه ۳۵۰ هزار بشکه در روز از سوی کشورهای اوپک پلاس از ماه می است که به مرور زمان تا ۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. اولین گفتگوها در مورد برنامه هسته ای ایران شامل ایالات متحده از زمان ریاست جمهوری جو بایدن به دلیل عدم امکان صحبت مستقیم دیپلمات های تهران با آمریکایی ها ، پیچیده خواهد بود. اینها تنها بخشی از مواردی است که می تواند بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار دهد و کفه ی گرانی قیمت نفت تا به امروز سنگین تر است.

    *** احتمال بازگشت نفت ایران به مدار فروش

    احتمال بازگشت بشکه های نفت ایرانی همچنان بر سیگنال های معاملات انرژی جهانی سنگینی می کند. وزارت خارجه ایران روز سه شنبه در بیانیه ای گفت ، دور اول مذاکرات در مورد توافق هسته ای با توافق طرفین برای ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت. اما بر اساس ادعای اداره اطلاعات انرژی ، در ایالات متحده دلیل امیدواری وجود دارد گرچه هنوز امیدواری ها به شرایط دوره ی قبل نزدیک نشده است.

    *** کاهش ذخایر نفت خام آمریکا

    طبق نظرسنجی بلومبرگ ، پیش بینی می شود ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یابد. موسسه نفت آمریکا که توسط صنعت تأمین مالی شده است ، اطلاعات موجودی کالا را اواخر روز سه شنبه پیش از ارقام ذخیره هفتگی EIA در روز چهارشنبه گزارش خواهد کرد. ایران می گوید برای آنکه تعهدات ترک شده ی  خود در توافق ۲۰۱۵ را کاهش دهد ، به ایالات متحده نیاز دارد تا ابتدا همه تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ ، که آمریکا را از توافق خارج کرد، لغو کند.

    *** جدال ایران و آمریکا و تکانه های نفت جهانی

    کاخ سفید بایدن می گوید که نمی تواند هیچ “حرکت یک جانبه ای” انجام دهد و تهران را ملزم به پیوستن به توافق می کند. این رفت و آمد های سیاسی برای بازار نفت جهانی بسیار پر ریسک ارزیابی می شود چرا که نتیجه ی مذاکرات ایران و آمریکا می تواند به تنهایی ۳۰ درصد قیمت نفت جهانی را جا به جا کند. هر یک از طرفین انتظار دارد که دیگری ابتدا کاری انجام دهد ، و با این وجود هیچ یک از آنها حاضر به برداشتن گام اولیه نیستند.

    *** مذاکرات ایران و آمریکا و رشد قیمت نفت جهانی

    پیش از مذاکرات در مورد احیای توافق هسته ای ایران ، نفت دوباره جهش کرد و این موضوع در قیمت کالاها منعکس شد. نفت در سه ماهه اول ۲۲٪ افزایش یافت(سبقت تقاضا از عرضه در بازار نفت)، زیرا واکسن ها باعث افزایش خوش بینی می شوند که تقاضا دوباره افزایش یابد ، در حالی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش کنترل سختی در عرضه داشتند. اگرچه نوسانات در هفته های اخیر در میان امواج ویروس در برخی از کشورها افزایش یافته است ، اما قیمت ها نیز توسط انبوهی از داده های مثبت اقتصادی از ایالات متحده کنترل  شده است.

    *** پیش بینی کارگزاری ها از رشد قیمت نفت

    با توجه به اینکه بانک ها با نزدیک شدن به تابستان نیمکره شمالی ، چشم انداز مثبتی در بازار نفت دارند ، ماهیت تدریجی بازگشت تجهیزات اوپک پلاس به صنعت نفت باعث کاهش ذخایر جهانی در سه ماهه دوم خواهد شد که این موضوع به رشد قیمت ها در بازار نفت منجر خواهد شد.

    با این وجود پتانسیل بازگشت بشکه های ایرانی همچنان بر احساسات سنگینی می کند. مذاکره کنندگان از جمهوری اسلامی و ایالات متحده در تلاشند تا توافق هسته ای آشفته را دوباره احیا کنند ، اگرچه مذاکرات با موانع قابل توجهی روبرو هستند. تهران اصرار بر حذف کامل تحریم ها برای کاهش فعالیت هسته ای خود دارد ، در حالی که واشنگتن هرگونه “حرکت یک جانبه” را رد کرده است. با این وجود کارگزاران مالی پیش بینی می کنند که در کوتاه مدت تغییری در روند سیاسی رخ نخواهد داد و عملا بازار نفت از تکانه های اخبار مربوط به ایران تاثیر زیادی نخواهد پذیرفت.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.