پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ 16 ربيع أول 1446 Thursday, 19 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    نگاهی به عرضه‌های فولادی بورس کالا در 13 اردیبهشت

    انتظارات تورمی و ترس خریداران

    شناسه : 47231 13 اردیبهشت 1400 - 15:00
    بازار بورس کالا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان خبرهای ضد و نقیض سیاسی در خصوص توافق برجام و کاهش شدید انتظارات تورمی و خوف و رجا در بورس کالا دانست.
    انتظارات تورمی و ترس خریداران
    پ
    پ

    بازار بورس کالا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان خبرهای ضد و نقیض سیاسی در خصوص توافق برجام و کاهش شدید انتظارات تورمی و خوف و رجا در بورس کالا دانست.

    در این شرایط رکود شدید و ترس از معاملات سرمایه گذاری در بورس کالا به چشم می خورد. در ادامه به ارزیابی وضعیت امروز بورس کالا خواهیم پرداخت.

    رکود نسبی در معاملات بورس کالا

    از یک ماه گذشته شاهد رشد در بازارهای فولادی کشور بودیم که به طور میانگین می‌تواند ادعا کرد که در هر کیلو فولاد فارغ از نوع کالا حدودا ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته ایم.

    این افزایش با افت قیمت دلار یک تناقض در بورس کالا برای طرف تقاضا ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد که سرمایه در این شرایط پرریسک به بازار تزریق شود.

     با مدیریت بازارساز و سوار بر نرخ جهانی با حفظ فاصله حدود ۱۵ درصدی، بر خلاف تفکر انتظاری جامعه به جهت عقب‌نشینی بازار ارز و خبرهای مثبت برجامی که به گوش می‌رسد؛ باعث شده تا روز به روز بر شدت رکود حاکم بر بازار داخلی افزوده گردد …

    مقاومت تقاضا در برابر رشد قیمت‌ها

    کار به جایی رسیده که علیرغم مهندسی بازارساز در افزایش نرخ شمش داخلی و حفظ فاصله آن با نرخ صادراتی، تقاضای داخلی محصول نهایی از پذیرش این روند صعودی سر باز بزند.

     لذا نرخ محصول نهایی در بورس کالا بر خلاف شمش، مورد استقبال تقاضا واقع نشده و نتواند آنطور که برنامه ریزی شده؛ قد علم کند

     .این کاهش فاصله نرخ بین محصول نهایی و شمش در بازار داخلی؛ عرصه فعالیت را بر حوزه نورد بخش خصوصی در بازار داخلی به تنگ آورده است تا جاییکه دیروز شاهد بودیم بازارساز با انتشار نامه ای، مسئولیت تعیین نرخ پایه محصول نهایی را این هفته با دامنه نوسان ۳ درصدی به خود عرضه کنندگان واگذار ‌کرده است.

    این اتفاق در شرایط فعلی شاید تصمیم درستی نباشد. اگر یکماه پیش که هنوز قیمت ها التهابی نبود این کار صورت می گرفت شاهد شرایط بهتری در حجم عرضه ها و تقاضاهای بازار بودیم.

    تهدید تعیین نرخ پایه برای حوزه نورد

    بنظر می‌رسد که تفویض اختیار تعیین نرخ پایه عرضه به خود عرضه کنندگان باعث خواهد شد، تا خصوصی‌های نوردی عملا بازار داخلی را در رقابت با خصولتی ها از کف بدهند.

     هر چند که در عمل مدت‌هاست این اتفاق رخ داده است. قبلا در این خصوص که نوردی‌ها زیان‌ده ترین فعالان بازار فولاد هستند صحبت به میان آمد. متاسفانه شرایط فعلی به نفع زنجیره پایین دست فولاد حرکت نمی کند.

    جلوگیری از ارزان فروشی در حوزه های صادراتی اتفاق بسیار خوبی است اما دود آن به چشم مصرف کننده داخلی هم رفته است، ‌که بنظر می‌رسد این روزها این موضوع برای هیچ کدام از مسئولان اقتصادی و دست اندر ‌کار کشور به غیر خود مصرف کننده داخلی اهمیتی ندارد.

    نزدیک شدن نرخ جهانی فولاد به قیمت بورس کالا

    مهمترین موضوعی که اکنون در چشم انداز بازار داخلی فولاد مطرح می‌شود، این است که بالاخره نرخ فولاد جهانی و نرخ دلار به عنوان دو بال تعیین کننده نرخ داخلی در بورس کالا، کجا خواهد ایستاد؟

    برخی نقطه تعادلی حاکم بر بازار ارز را پس از گذار کوتاه مدت از هیجانات برجامی؛ بیش ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان برای دلار می‌دانند و فعلا نرخ شمش جهانی هم رو به بالاست که برخی هدفگذاری شمش صادراتی را ۶۵۰ دلار/تن پیشبنی کرده اند.

    اگر این دو متغیر را درنظر بگیریم با یک فاصله ۱۵ درصدی؛ در صورتیکه اتفاقات غیر معمولی در روند و سیاست گذاری های فعلی کشور رخ ندهد؛ بنظر نمیرسد که خیلی بتوان به اصلاح عمیق قیمت‌ها در بازار داخلی کشور امیدوار بود.

     به خصوص اینکه بحث چسبندگی به نرخ های سقف کنونی در بازارهای کالایی هم مطرح است که نمیتوان به آن بی توجه بود. لذا شاید حجم معاملات در شرایط فعلی کاهش داشته است.اما به احتمال زیاد بازار به این قیمت ها عادت خواهد کرد.

    مهم ترین معاملات بورس کالا روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت

    در جدول زیر مهم ترین حجم های عرضه و تقاضا در بورس کالای روز دوشنبه به تفکیک محصول و تولید کننده مطابق با آخرین اعلام رسمی عرضه ها در بورس کالا درج شده است :

    رکود در معاملات میلکرد بورس کالا

    بازار میلگرد در این روزها حال و روز خوبی ندارد و توام با یک رکود سنگین گزارش شده است. در بازار امروز تا ۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم میلگرد کاهش قیمت ثبت شد و حتی در این شرایط نیز وضعیت عرضه‌ها و تقاضا نامشخص بود.

     قیمت میلگرد در روز معاملاتی دوشنبه با نرخ ۱۳۷۰۰ معامله شد که نسبت به روز گذشته کاهش نیم درصدی را به همراه داشته است.

    در شرایط فعلی در بازار فولاد شاهد یک دودستگی هستیم. یک سوی ازار سودسازی سرشار فولاد مبارکه و سهامدارانش را دربر دارد؛ یک سو هم کل بازار کلان کالایی کشور است که با تحولت و التهابات سیاسی و اقتصادی دچار ریزش یا صعود در قیمت ها می شود.

    عملکرد شمش بلوم در بورس کالا

    عرضه ۶،۰۰۰ تن شمش بلوم فولاد ارفع در بورس کالا با تقاضای اولیه ۱۳،۰۰۰ تن روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۲۰،۴۸۰ ریال توام با متوسط ۰.۹۸ درصد رقابت صورت گرفته نسبت به نرخ پایه مچ و معامله شد.

    همچنین  عرضه ۲،۰۰۰ تن شمش بلوم گسترش خدمات آتیه اندیشان سپهر شرق در بورس کالا با تقاضای اولیه ۴،۰۰۰ تن روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۲۰،۰۰۹ ریال توام با متوسط ۰.۵۹ درصد رقابت صورت گرفته نسبت به نرخ پایه مچ و معامله شد.

    چادرملو نیز در معاملات امروز حوزه شمش عملکرد خوبی را از خود ثبت کرد. عرضه ۱۵،۰۰۰ تن شمش بلوم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بورس کالا با تقاضای اولیه ۲۰،۰۰۰ تن روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۱۹،۵۰۹ ریال توام با متوسط ۰.۱۷ درصد رقابت صورت گرفته نسبت به نرخ پایه مچ و معامله شد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.