هر چند آمارها حاکی از کاهش مصرف فولاد در کشور است، اما صادرات محصولات میتواند شیوهای مناسب برای فروش محصولات باشد؛ چرا که بهطور حتم در آینده نزدیک رکود بهطور کامل از بازار فولاد رخت میبندد و فولادسازان در آن زمان علاوه بر بازارهای بینالمللی، بازارهای داخلی را نیز پوشش دهد.
خروج از رکود با صادرات و بورس کالا
آنچه مسلم است، بالاخره دوران رکود فولاد در داخل کشور روزی به پایان خواهد رسید و صنایع مصرفکننده فولاد مجدداً فعال خواهند شد. اما صادرات فولاد در شرایط رکود جهانی کاری بس عظیم بود که فولادسازان ایرانی توانستند بسیاری از بازارهای منطقهای و بینالمللی را فتح کنند. این موضوع نشان میدهد که فولادسازان ایران تنها به بازارهای داخلی چشم ندوختهاند، بلکه در راستای سند چشمانداز ۱۴۰۴ و دستیابی به صادرات ۲۰ میلیون تنی، آماده حضور گستردهتر در بازارهای جهانی شدهاند. در حال حاضر فولادهای ایرانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته همچون بلژیک، آلمان و ایتالیا با بالاترین کیفیت ممکن به فروش میرسند و مشتریان همواره خواهان محصولات با کیفیت ایران هستند.
آمارها حاکی از آن است که طی ۹ ماه ابتدای سال جاری بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا به فروش رفت. در حالی که طی ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۴ تنها چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا معامله شد. بنابراین میزان معاملات فولاد بیش از ۸۰۰ هزار تن افزایش یافت که رشد بیش از ۱۷ درصدی را نشان میدهد. فولادسازان امیدوارند با فعالتر شدن بورس کالا و حضور خریداران، رکود از این صنعت خارج شود که با توجه به آمارهای یادشده مانند میزان صادرات و نیز معاملات در بورس کالا، بهنظر میرسد شرایط رونق فولادسازان در حال بازگشت است.
هر چند میزان عرضه محصولات در بورس کالا روند کاهشی را نشان میدهد، اما این میزان نشاندهنده افت نیست؛ بلکه با توجه به نوع عرضه که بهصورت مچینگ انجام میشود، میزان عرضه در این نوع معامله ثبت نمیشود. در مجموع میتوان بیان داشت فولادسازان راه خود را برای خروج از رکود یافتهاند و چشم امیدی به دولت برای فعالسازی پروژههای عمرانی ندوختهاند. فولادسازان ایرانی به دوره مدرن بازاریابی و فروش محصولات وارد شدهاند که تداوم در آن میتواند آینده درخشانی را برای آنها رقم بزند.
نکته مهم دیگری که فولادسازان ایران برای فروش محصولات و جلوگیری از رکود در سال جاری به آن پی بردهاند، حضور گسترده و عرضه محصولات در بورس کالا است؛ چرا که این نهاد با دارابودن شفافترین مکانیزمها، محصولات را بدون واسطه از تولیدکننده به مصرفکننده میرساند. از اینرو، فولادسازان کشور دریافتند با عرضه دائمی محصولات خود در بورس کالا میتوانند علاوه بر خالیکردن انبارهای خود از فولاد دپوشدهی سال پیش، به تحرک هر چه بیشتر این صنعت در کشور کمک کنند. بهطور حتم با فعالتر شدن بورس کالا و حضور هر چه بیشتر شرکتهای عرضهکننده و خریداران واقعی در این نهاد، دست واسطهها نیز از این صنعت کوتاه خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه