چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آبان ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
    « مهر   آذر »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    ریسک کاهش ذخایر نفت خام کوشینگ بر بازار انرژی

    شناسه : 56237 10 آبان 1400 - 13:00
    افزایش تقاضای نفت ایالات متحده، بهبود آهسته تولید داخلی، و رویدادهای شدید مرتبط با آب و هوا، بسیاری از ذخایر نفت را در سال جاری از مرکز اصلی نفت خام آمریکا در کوشینگ، اوکلاهاما خارج کرده است. به نظر می رسد که ذخایر نفت خام کوشینگ در ایالت متحده به تنهایی می تواند قواعد معاملاتی حوزه انرژی را دست خوش تغییر کند.
    ریسک کاهش ذخایر نفت خام کوشینگ بر بازار انرژی
    پ
    پ

    افزایش تقاضای نفت ایالات متحده، بهبود آهسته تولید داخلی، و رویدادهای شدید مرتبط با آب و هوا، بسیاری از ذخایر نفت را در سال جاری از مرکز اصلی نفت خام آمریکا در کوشینگ، اوکلاهاما خارج کرده است. به نظر می رسد که ذخایر نفت خام کوشینگ در ایالت متحده به تنهایی می تواند قواعد معاملاتی حوزه انرژی را دست خوش تغییر کند. در ادامه به جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

    *** کاهش محسوس ذخایر نفت خام کوشینگ آمریکا

    ذخایر نفت خام در کوشینگ – مرکز تحویل قرارداد آتی WTI نفت خام از آوریل ۲۰۲۰، زمانی که بازار نگران ذخایر بالای موجودی بود، بیش از نصف کاهش پیدا کرده است. زیرا همه‌گیری دولت‌ها را مجبور به اعلام قرنطینه‌های گسترده کرد. در آن زمان، کمبود ذخیره سازی در مرکز تحویل کوشینگ به کاهش قیمت نفت خام WTI کمک کرد. پس از یک سال و نیم بعد از بازگشت تقاضای نفت ایالات متحده به سطح قبل از همه گیری، تصویر کاملاً برعکس است. در همان زمان، تولید به دلیل نظم و انضباط شدید سرمایه در بیشتر مناطق شیل ایالات متحده و طوفان در زمستان و طوفان در تابستان متوقف شده است. ذخایر کوشینگ از زمان سقوط بازار در آوریل ۲۰۲۰ به نصف کاهش یافته است.

    *** کاهش ۶۰ میلیون بشکه ای نفت خام در ساختار انرژی آمریکا

    داده های EIA نشان می دهد که از بیش از ۶۰ میلیون بشکه موجودی نفت خام در کوشینگ در آوریل ۲۰۲۰، ذخایر نفت خام در این هاب در هفته منتهی به ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ به زیر ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافت. این دیتا در چارشنبه هفته گذشته به روز رسانی شده است.

    گزارش موجودی هفتگی EIA در روز چهارشنبه نشان داد، ذخایر نفت خام در هاب کوشینگ به میزان ۳٫۹ میلیون بشکه در هفته کاهش یافت و تا ۲۲ اکتبر به ۲۷٫۳ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت خام کوشینگ نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۵۴٫۴ درصد و نسبت به هفته مشابه در سال قبل از همه‌گیری ۲۰۱۹ کاهش ۴۰٫۶ درصدی داشته است. کاهش هفته گذشته به زیر ۳۰ میلیون بشکه نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح ذخایر نفت خام کوشینگ است. از اولین هفته اکتبر ۲۰۱۸ این کاهش بی سابقه بوده است.

    *** بازار چگونه به این نقطه رسید؟


    تقاضا در ایالات متحده در سال جاری از رکود همه گیر سال ۲۰۲۰ پیشی گرفته است. بر اساس داده های  EIA، کل محصولات عرضه شده – که نماینده تقاضا – در دوره چهار هفته گذشته به طور متوسط ​​۲۰٫۸ میلیون بشکه در روز بوده که ۹٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. دوره سال گذشته گزارش آماری ماهانه API (MSR) بر اساس داده های بازار اولیه نفت ایالات متحده تا ماه سپتامبر نشان داد که کل تقاضای نفت ایالات متحده به بالاترین میزان در ماه سپتامبر به ۲۰٫۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

    *** تکرار بحران های نفتی گذشته در سال ۲۰۲۱


    دین فورمن، اقتصاددان ارشد API در اوایل این ماه نوشت: این داده‌ها ترکیبی از تحولاتی را تقویت کرد که تاکنون در سال ۲۰۲۱ تکرار شده است. یعنی تقاضا از عرضه پیشی گرفت. موجودی‌ها کاهش یافت. در نتیجه واردات و قیمت‌ها افزایش یافت.
    در عین حال، تولید نفت خام ایالات متحده در ماه‌های اخیر حدود ۱۱٫۳ تا ۱۱٫۴ میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم از اوج ۱۳ میلیون بشکه در روز درست قبل از همه‌گیری کاهش یافته است. فریز تگزاس و طوفان آیدا تولید نفت خام داخلی را به ترتیب در ماه های فوریه و سپتامبر به ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

    *** اولویت دهی به بازده سهامداران نفت در قبال رشد تولید


    در همین حال، شیل آمریکا در افزایش فعالیت، حتی در قیمت نفت ۸۰ دلار محتاطانه عمل کرده است. در عوض، اکثر تولیدکنندگان، به ویژه تولیدکنندگان فهرست شده، بازده سهامداران را بر رشد تولید در اولویت قرار دادند.  
    سهام به کف تانک می رسد؟
    بازار از نزدیک داده‌های کوشینگ در گزارش هفتگی EIA را زیر نظر داشت. زیرا موجودی‌ها در مرکز تحویل قرارداد آتی WTI می‌توانند سرنخ‌هایی را در مورد اینکه معیار ایالات متحده به کجا می‌رود ارائه دهد. وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING، روز پنجشنبه گفت: «نگرانی‌ها در مورد برخورد به کف موجودی نفت در بازار به عنوان یک ریسک بزرگ تلقی می شود.

    *** پیش بینی رسیدن نرخ کوشینگ به کف عملیاتی


    اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، اظهار داشت: با این نرخ کاهش کوشینگ می‌تواند ظرف چند هفته به کف عملیاتی خود برسد. یک تغییر خیره‌کننده نسبت به سال گذشته، زمانی که همه‌گیری باعث انباشته شدن نفت خام به‌قدری شد که ذخیره‌سازی آن تمام شد. ظرفیت برای مدت کوتاهی WTI را به زیر صفر رساند.

    *** احتمال کاهش بیشتر موجودی ذخایر نفت

    HFI Research، یک سرویس تحقیقاتی انرژی، خاطرنشان کرد که برای وضعیت فعلی هیچ برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای وجود ندارد. بلکه با توجه به فعالیت های بدون دلیل ساخت های اخیر در حال پیشروی هستیم. ما شاهد ذخیره سازی نفت خام ایالات متحده در طول فصل تعمیرات پالایشگاهی قبل از شروع مجدد برنامه ریزی ها در پایان سال هستیم.

    *** افت محسوس سهام مربوط به نفت خام کوشینگ


    باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در میزوهو، به رویترز گفت: «ذخیره سازی در کوشینگ به تنهایی این پتانسیل را دارد که واقعاً بازار را به اوج قیمت نفت در سال جاری برساند. موجودی‌های کوشینگ پایین از WTI حمایت می‌کنند. سهام کوشینگ در پایین‌ترین حد سه سال اخیر منجر به کاهش تخفیف قیمت‌های نفت خام WTI به قیمت‌های نفت برنت شده است. از اوایل پنجشنبه، نفت خام WTI با تخفیف ۱٫۶۷ دلار در هر بشکه نسبت به نفت برنت معامله شد. لذا قیمت‌ها کاهش یافت. این وضعیت بیشتر به این دلیل بود که ایران گفت مذاکرات هسته‌ای تا پایان نوامبر از سر گرفته می‌شود. قیمت ها نیز با افزایش موجودی ۴٫۳ میلیون بشکه در ذخایر نفت خام تجاری ایالات متحده کاهش یافت.

    *** افت ۴ دلاری نفت خام کوشینگ در مقایسه با نفت برنت

    در واقع، کاهش سهام کوشینگ تنها نقطه صعودی در گزارش هفتگی EIA برای هفته منتهی به ۲۲ اکتبر بود. اوایل ماه اکتبر، کاهش قیمت نفت خام به نفت برنت بیش از ۴ دلار در هر بشکه بود. این برهه زمان اکنون از سپتامبر ۲۰۲۰ به کمترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. منحنی معاملات آتی WTI به تقاضای کوتاه مدت بالا اشاره می کند زیرا عقب ماندگی در فاصله زمانی یک ساله اکنون بالاتر از ۱۰ دلار در هر بشکه است.

    قرارداد WTI دسامبر ۲۰۲۱ با قیمت بیش از ۱۰٫۳۰ دلار در هر بشکه نسبت به قرارداد دسامبر ۲۰۲۲ در اوایل روز پنجشنبه معامله شد. این موضوع نشان می دهد موجودی انبارها در کوشینگ ممکن است برای ماه ها در سطوح پایین باقی بماند. زیرا ذخیره نفت در چنین قیمت بالایی برای نفت خام با تاریخ نزدیک تر، غیراقتصادی است.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.