سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

قیمت ضایعات آهن

شناسه : 56696 24 آبان 1400 - 17:00

شاید برای افرادی که در حوزه آهن و فولاد فعالیت نمیکنند، جالب باشد که بدانند قیمت ضایعات آهن یک محور کلیدی برای قیمت محصولات ساخته شده از آن است، و این روزها با وضعیت اقتصادی که با آن روبرو هستیم، قیمت هر کیلو ضایعات نیز با رشد باورنکردی روبرو بوده است. چرا که از یکسو، کاملا منطقی است که با افزایش قیمت آهن آلات، ارزش پولی خرید ضایعات آهن نیز رشد خواهد نمود. از طرفی، این ماده برخلاف ظاهر اسمی آن در روند تولید دوباره محصولات فولادی نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین، همزمان با افزایش قیمت شمش، قیمت مواد اولیه آنها اعم از آهن اسفنجی و نرخ آهن قراضه نیز صعودی خواهد بود.

قیمت ضایعات آهن
پ
پ

شاید برای افرادی که در حوزه آهن و فولاد فعالیت نمیکنند، جالب باشد که بدانند قیمت ضایعات آهن یک محور کلیدی برای قیمت محصولات ساخته شده از آن است، و این روزها با وضعیت اقتصادی که با آن روبرو هستیم، قیمت هر کیلو ضایعات نیز با رشد باورنکردی روبرو بوده است. چرا که از یکسو، کاملا منطقی است که با افزایش قیمت آهن آلات، ارزش پولی خرید ضایعات آهن نیز رشد خواهد نمود. از طرفی، این ماده برخلاف ظاهر اسمی آن در روند تولید دوباره محصولات فولادی نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین، همزمان با افزایش قیمت شمش، قیمت مواد اولیه آنها اعم از آهن اسفنجی و نرخ آهن قراضه نیز صعودی خواهد بود.

از این رو در این مقاله می خواهیم در مورد قیمت ضایعات آهن صحبت کنیم. پس اگر شما هم در این حیطه فعالیت می کنید یا به مباحث قیمتی ضایعات آهن علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله از آرتان پرس را مطالعه کنید.

*** ضایعات آهن چیست؟

شاید با خود فکر کنید که چرا قیمت ضایعات آهن باید مهم باشد؟ پاسخ ساده است. ضایعات آهن به زباله های فلزی اطلاق می شود. اما این زباله ها قابل بازیافت هستند، خواص خود را حفظ می کنند و می توانند دوباره به چرخه تولید بازگردند. پس در واقع وقتی صحبت از نرخ آهن قراضه میشود، منظور آن دسته از قراضه های فولادی است که میتوانند دوباره به چرخه تولید بازگردن. بنابراین این قراضه ها مفید هستند و از این رو بهتر است به آن ها زباله نگوییم!

کاپوت ماشین های تصادف کرده، قطعات فرسوده کولر و یخچال، پلیسه های حاصل از تراشکاری، سیم ها و تسمه های به هم پیچیده، بشکه های آهنی، تیرآهن، درب فلزی، میلگرد، قوطی، قطعات معیوب کارخانجات، نمونه هایی از انواع ضایعات آهن هستند. ضایعات آهن یکی از مهم ترین مواد اولیه ای هستند که برای تولید محصولات فولادی در کوره قوس الکتریکی ریخته می شوند. پیش از خرید ضایعات آهن توسط تولیدکننده، ابتدا مراکز یا اشخاصی آنها را جمع آوری کرده و سپس آنها را برای جداسازی و بازیافت آماده میکنند. این مواد در اقتصاد و حفظ محیط زیست نقش زیادی دارند؛ زیرا بازیافت ضایعات آهن در مصرف منابع سنگ آهن صرفه جویی کرده و موجب ذخیره انرژی و پاک سازی محیط زیست از قراضه های فلزی می شود.

قراضه آهنی

*** کاربرد ضایعات آهن

کاربرد ضایعات آهن را میتوان به دو بخش تقسیم کرد. دسته اول مربوط به آن دسته از ضایعات آهنی است که هنوز قابل استفاده هستند. در همین رابطه ممکن است دیده باشید برخی افراد برای ساخت و ساز خود بدنبال قیمت تیرآهن دست دوم هستند. در واقع این افراد برای سازه خود اقدام به خرید ضایعات آهن کرده اند که هنوز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

از طرفی، کاربرد عمده آهن قراضه، ذوب دوباره و بازیافت آنها برای تولید شمش است. برای اینکار مراکز بزرگی به صورت انبار وجود دارند که به تفکیک جنس قراضه و نوع آنها میپردازند و آنها را برای پروسه تولید فولاد آماده سازی میکنند. بنابراین قیمت هر کیلو ضایعات بسته به نوع و جنس فولاد قراضه شده درجه بندی میشود. انواع ضایعات آهن بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی میشوند که در ادامه به بیان آنها پرداخته ایم.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی دیگر از کاربردهای ضایعات آهن در سم زدایی آب های صنعتی است. این مواد در ساخت ظروف و دیگر ابزارها نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

*** انواع ضایعات آهن

  • سبک بار: وزن مخصوص هر متر مکعب از این ضایعات، ۰٫۵ الی ۰٫۸ تن و قیمت آن ها کم تر از دیگر ضایعات است.
  • سنگین بار: وزن یک متر مکعب از این ضایعات مساوی یا بیشتر از یک تن است.
  • ویژه: این ضایعات در واقع محصولاتی مانند تیرآهن، خرده میلگرد و … هستند که در ساختمان سازی استفاده شدند.
  • سوپر ویژه: کیفیت و قیمت این ضایعات آهن بیشتر است.
  • درجه یک: این ضایعات آهن در خود فسفر، گوگرد، مس، کروم، نیکل و آهن دارند.
  • درجه دو و سه: این ضایعات همان ضایعات درجه یک هستند؛ اما با مقدار متفاوتی از عناصر ذکر شده!
  • گالوانیزه: این ضایعات به دلیل وجود عنصر روی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.
  • سوفاره: این ضایعات آهن، همان براده های حاصل از تراشکاری هستند.
  • حلب: این مواد قوطی های نگه دارنده مواد غذایی هستند.
  • آلیاژی: این ضایعات حاوی نیکل، منگنز، کروم، مولیبدن، وانادیم و تنگستن هستند و در تعمیرگاه های ماشین یافت می شوند.

*** آهن قراضه کیلویی چند؟

قیمت هر کیلو ضایعات آهن تحت تاثیر عوامل زیادی مانند جنس، نوع، آلیاژ، نوع بسته بندی و … است. بنابراین اگر بدنبال خرید ضایعات آهن هستید بهتر است بدانید که چه نوع ضایعاتی نیاز دارید. شما برای اینکار میتوانید یا از انبارهای مخصوص ضایعات سوال کنید که آهن قراضه کیلویی چند است؟ یا میتوانید برای راحتی خود، ابتدا به سایت های معتبر اعلام قیمت ضایعات آهن مراجعه کنید.

قیمت ضایعات آهن

البته برخی افراد ترجیح میدهند برای حذف واسطه در هنگام خرید ضایعات آهن مستقیما با فروشنده مذاکره کنند. همچنین برخی از نشریات مانند American Metal Market قیمت روز ضایعات آهن در بازار جهانی را ارائه می دهند. به طور کلی، قیمت کیلویی ضایعات آهن در دسته های روغنی، سنگین، سبک، سوپر ویژه، ویژه و چدن اعلام می شود. اگرچه قیمت ضایعات غیرآهنی کم تر از ضایعات آهنی است؛ اما حجم بازیافت آن ها بیشتر است. در نهایت فروش ضایعات آهن بر اساس وزن آن ها انجام می شود.

*** فاکتورهای موثر بر نرخ آهن قراضه

فاکتورهای موثر بر نرخ آهن قراضه
فاکتورهای موثر بر نرخ آهن قراضه

*** وضعیت اقتصادی

تاثیر وضعیت اقتصادی بر همه چیز بر کسی پوشیده نیست. با تغییر شرایط اقتصادی، نقدینگی، عرضه و تقاضا برای محصولات فولادی نیز دستخوش تغییراتی می شود. بنابراین قیمت ضایعات آهن نیز تغییر می کند.

*** وقایع سیاسی

وقایع سیاسی از عوامل دیگری است که بر قیمت ضایعات آهن نیز تاثیر می گذارد. بحران های سیاسی منطقه ای و بین المللی می تواند منجر به افزایش تقاضا برای ضایعات آهن و تولید سلاح شود. در نتیجه قیمت ضایعات آهن هم تغییر خواهد کرد. فرق این عامل با عوامل دیگر موثر بر قیمت ضایعات آهن، غیر قابل پیش بینی بودن آن است. به همین دلیل کم تر مورد توجه قرار می گیرد.

*** کالاهای جانشین فولاد

با پیشرفت تکنولوژی جایگزین های دیگری برای فولاد به کار گرفته می شود که استحکام و انعطاف پذیری را باهم و به طور مطلوبی دارند. یکی از آن ها آلومینیوم است. با رواج این جایگزین ها تقاضا برای فولاد کم شده و قیمت ضایعات هم کاهش می یابد. البته این موضوع فعلا در داخل ایران بروز واقعی ندارد.

*** نرخ دلار و ارز

تغییرات نرخ ارز هم می تواند باعث تغییر قیمت ضایعات آهن یا همان نرخ آهن قراضه شود.

*** قیمت سنگ آهن

یکی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید انواع محصولات فولادی، سنگ آهن است. از طرفی هر دوی این مواد، یعنی آهن قراضه و سنگ آهن برای تولید شمش بکار میروند. پس طبیعی است که به منظور تعدیل بهتر قیمت ها، نوسانات مشابهی در این دو کالا شاهد باشیم.

*** عرضه و تقاضا

به طور کلی میزان عرضه و تقاضا نقش کلیدی در تعیین قیمت ضایعات آهن دارد. به این صورت که با افزایش عرضه قیمت کاهش و با افزایش تقاضا قیمت افزایش پیدا می کند.

*** قیمت جهانی ضایعات آهن

قراضه آهن در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و ترکیه مهمترین کالای ماده اولیه تولید فولاد محسوب میشود. از اینرو معاملاتی که در این کشورها به خصوص ترکیه صورت میگیرد، نقش پر رنگی در قیمت ضایعات بازارهای داخلی دیگر کشورها دارد.

*** جداسازی و بازیافت ضایعات آهن

ضایعات آهن معمولا بعد از جمع آوری در یک فضای باز انبار می شوند. سپس کارگران موظف هستند تا آن ها را جداسازی کنند. اگرچه این عمل نیاز به دانشی دارد که بتوان آن ها را بر اساس کاربرد و ویژگی هایشان دسته بندی کرد؛ اما کار پیچیده ای نیست و با آهنرباهای بزرگ نیز قابل انجام است. به طوری که فلزات آهنی جذب آهنربا می شوند و فلزات غیرآهنی آن را دفع می کنند. بعد از اتمام جداسازی ضایعات آهن، آن ها را با کامیون به کارخانجات بازیافت می فرستند. ضایعات آهن روی تسمه نقاله قرار داده شده و سپس به دستگاه ریزانند منتقل می شوند. این ضایعات به تکه های بزرگ و کوچک تقسیم می شوند و ترکیبی از مواد فلزی و ضایعات دیگر به دست می آید.

منبع: آرتان فولاد ایرانیان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.