شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 4 ذو القعدة 1445 Saturday, 11 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
آرتان پرس گزارش می دهد:

اکسید آهن چیست؟ انواع رنگ ها و کاربرد آن

شناسه : 57049 03 آذر 1400 - 17:00 منبع : آرتان پرس

اکسید آهن، سنگ معدن آهن است که آهن را از آن استخراج می کنند. تنوع رنگ اکسیدهای آهن باعث شده است که این ماده کاربردهای زیادی هم داشته باشند.

اکسید آهن چیست؟ انواع رنگ ها و کاربرد آن
پ
پ

اکسید آهن را چقدر میشناسید؟ این محصول در انواع مختلفی در بازار یافت میشود که هر یک کاربردهای مختلفی دارد. اما شاید فکر کنید آهن امروزه در برابر فلزاتی مانند طلا حرفی برای گفتن ندارد؛ البته حق با شماست. اما باید بدانید که در سال های دور، آهن به قدری نایاب بود که قیمت آن از طلا هم بیشتر بود. با پیشرفت علم استخراج آهن هم افزایش یافت. سنگ معدن ‌هایی که آهن از آن‌ ها به دست می ‌آید، معمولا به ‌صورت اکسیدی هستند و به آن ها اکسید آهن می گویند. این ماده به وسیله کوره هایی به آهن خالص تبدیل می شود.

اگر برای شما هم جای سوال است که اکسید آهن چیست و از ترکیب چه اتم هایی ساخته شده است؟ باید بگوییم که این ماده از ترکیب آهن و اکسیژن به وجود آمده است. اما صبر کنید! موضوع به همین سادگی نیست. چیزی که مهم است، نحوه ترکیب این دو اتم باهم است؛ زیرا با تغییر نحوه ترکیب آن ها رنگ اکسید آهن و خواص آن هم تغییر می کند. به عبارتی فرمول این ماده بسته به رنگ این ماده متفاوت است. حالا حتما می خواهید بدانید که اکسید آهن چه رنگی است؟

آرتان پرس در این مقاله شما را با نحوه تولید اکسید آهن، کاربردهای آن و مواردی از این دست آشنا می کند.

* اکسید آهن چیست و از ترکیب چه اتم هایی ساخته شده است؟

این ماده ترکیبی است که از آهن و اکسیژن تشکیل شده است و امروزه ۱۶ نوع از آن یافت می شود. این ماده به دو نوع معدنی و سنتزی تقسیم می شود که نوع معدنی آن شامل هماتیت، مگنتیت و وستیت است. این سنگ ها برای استخراج آهن استفاده می شوند. اکسید آهن سنتزی همان رنگدانه آهن است که به دلیل ثبات رنگ و خلوص بالا، کاربردهای زیادی دارد. اکسیدهای آهن پس از استخراج از معادن، در کوره های داغ و با افزودن کربن به اکسیژن و آهن خالص تبدیل می شوند.

رنگ های اکسید Fe

* کاربردهای مهم اکسید آهن

  • تولید رنگ
  • ساخت پوشش های مقاوم
  • تولید جوهر چاپ
  • کاشی سازی
  • حذف آلاینده ها از آب
  • علم پزشکی
  • شستشوی زغال سنگ
  • ساخت لوازم آرایشی
  • جداسازی مواد معدنی چگال
  • تولید فولاد
  • ریخته گری و برای جلوگیری از رگه ای شدن قطعه، کاهش کربن، مک سوزی و ایجاد عیب
  • لاستیک ‌سازی
  • نوار مغناطیسی
  • تولید بتن و سیمان
  • ممانعت کننده های خوردگی

* روش های تولید اکسید آهن

از آن جایی که اکسید آهن معدنی به دلیل محدودیت معادن، نمی تواند جوابگوی تقاضای صنایع باشد، روش های سنتزی و آزمایشگاهی برای تولید این محصول رواج یافته اند. روش های تولید اکسید آهن انواع مختلفی دارد. کنترل اندازه، مورفولوژی، تخلخل و … در این روش ها با چالش هایی نیز همراه هستند. این ویژگی های ساختاری بر خواص الکتریکی، مکانیکی، نوری و مغناطیسی تاثیرگذار هستند و با تغییر پارامترها و در نتیجه تغییر خواص، می توان اکسیدهای آهن متفاوتی را برای کاربردهای مختلف تولید کرد.

در ادامه با انواع روش های تولید این ماده آشنا می شوید.

* رسوب گذاری

در روش رسوب گذاری، سولفات آهن با PH کمتر از ۳ در آب حل می شود. سپس با اضافه کردن سدیم هیدروکسید به آن و هوا دهی PH را تا ۷ افزایش می دهند. با گذشت زمان رنگ هیدروکسید آهن زرد می شود. بعد از فیلتراسیون این محصول که لیمونیت نام دارد، هیدروکسید آهن حرارت داده می شود تا خشک شود. با افزایش تدریجی دما، رنگ محصول نارنجی، قرمز، قهوه ای و سپس سیاه می شود.

* رسوب دهی شیمیایی

این روش برای سنتز نانو ذرات اکسید آهن مورد استفاده قرار می گیرد و در آن از مواد اولیه ای مانند کلرید آهن، اسید کلریدریک و آمونیاک استفاده می شود.

* سل ژل

در این روش نانو ذرات آهن به روش شیمیایی در محیط سیلیکا وارد می شود. روش سل ژل اندازه ذرات را کاهش داده و خواص بهتری را به دنبال دارد. به همین دلیل کاربرد این روش هم بیشتر است.

* تجزیه حرارتی

در این روش با رسیدن ماده به یک دمای مشخص، ساختار آن تغییر کرده و اکسید تولید می شود.

* لاکس

در این روش اکسید با احیای محصولات آروماتیک با آنتیموان یا آهن تولید می شود.

* اکسید آهن چه رنگی است؟

این ماده در رنگ ‌های سبز، آبی، اخرا، زرد و مشکی تولید می ‌شود. این مواد رنگ دانه های ارزان قیمتی هستند که در تولید رنگ ها، پوشش ها و … کاربردهای فراوانی دارند. حتی در صنایع غذایی هم از این مواد استفاده می شود که با عنوان رنگ خوراکی شناخته می شوند. رنگ اکسید آهن به نحوه قرارگیری اتم ‌های آهن و اکسیژن در کنار هم بستگی دارد و با تغییر نحوه قرارگیری آن ها، رنگ این ماده هم تغییر می کند.

در ادامه به توضیح این مواد می پردازیم.

* سبز (وستیت)

اکسید آهن سبز با فرمول شیمیایی FeO یکی از گونه های کمیاب این محصول است که به اکسید آهن ii هم معروف است. به عبارتی عدد اکسایش آهن در آن دو است. این اکسید سبز رنگ حتما بایستی در محیط خشک، خنک و به دور از رطوبت نگهداری شود؛ زیرا جاذب رطوبت است. از این اکسید در صنایع لاستیک سازی، محصولات آرایشی و رنگ سازی به وفور استفاده می شود.

وستیت

* اخرا (هماتیت)

این نوع از اکسید به صورت پودری به رنگ قرمز یا قهوه ای تیره یافت می شود. عدد اکسایش آهن در این ترکیب سه و فرمول شیمیایی آن Fe2O3 است. منظور از اکسید آهن iii همین ترکیب است که در ساخت نوار مغناطیسی نیز به وفور استفاده می شود. از این ماده در خالص‌ سازی فلزات از سنگ معدن نیز استفاده می شود. حذف آلاینده های فلزات سنگین نیز با استفاده از این محصول قابل انجام است.

هماتیت

* زرد (لیمونیت)

رنگ این اکسید زرد مایل به سبز روشن است و به آن لیمونیت هم گفته می شود. اصلی ترین کاربرد این محصول در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی است.

* سیاه (مگنتیت)

فرمول شیمیایی این ماده Fe3O4 و رنگ آن سیاه است. این ماده با نام اکسید آهن ii iii یا اکسید آهن سیاه هم شناخته می شود.

مگنتیت

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.