یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آذر ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
    « آبان   دی »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع خانگی و شیمیایی

    شناسه : 58487 28 آذر 1400 - 17:00
    در جواب کاربرد ورق گالوانیزه چیست، باید بگوییم که با روی پوشش دهی شده است و اصلی ترین کاربرد آن در مصارفی است که به فولاد ضد زنگ نیاز داریم.
    کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع خانگی و شیمیایی
    پ
    پ

    کاربرد ورق گالوانیزه نسبت به ورق های معمول فولادی متفاوت است. چرا که این محصول در برابر رطوبت زنگ نمیزند و در نتیجه طول عمر مفید آن در محیط های حساس به خوردگی بالاتر از ورق های فولادی معمولی است. با این حال بهتر است کاربرد ورق گالوانیزه را بهتر بشناسید و با معایب و مزایای آن نیز آشنا شوید تا در هنگام خرید ورق گالوانیزه نسبت به گزینه هایی که مشاوران فروش به شما ارائه میدهند، از تسلط کافی برخوردار باشید.

    به طور کلی در جواب کاربرد ورق گالوانیزه چیست، باید بگوییم که این ورق فولادی با روی پوشش دهی شده است و در نتیجه اصلی ترین کاربرد آن در مصارفی است که به فولاد مقاوم در برابر خوردگی نیاز داریم. اگر علاقه مند هستید درباره این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید.

    * ورق گالوانیزه چطور تولید می شود؟

    قبل از این که به سوال کاربرد ورق گالوانیزه چیست بپردازیم، باید بدانید که ورق گالوانیزه چطور تولید می شود. آهن و فولاد از جمله موادی هستند که واکنش پذیری بالایی در برخورد با محیط های اسیدی و مرطوب دارند و در مجاورت هوا اکسید می شوند. همین امر صنعت گران را بر آن داشت تا با پیدا کردن راه حلی، از اکسید شدن این ورق ها جلوگیری کنند. گالوانیزاسیون یکی از روش های مقرون به صرفه ای بود که امروزه نیز به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که در طی آن ورق روغنی (ورق نورد سرد) برای جلوگیری از زنگ زدن، با فلز روی پوشش دهی می شود. این روش برای اولین بار توسط یک شیمی دان فرانسوی به کار گرفته شد.

    * مشخصات ورق گالوانیزه

    پاسخ به سوال کاربرد ورق گالوانیزه چیست، در گرو دانستن مشخصات ورق گالوانیزه است. قبول دارید که بدون دانستن مشخصات ورق گالوانیزه نمی توان گفت که کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟! ورق گالوانیزه به صورت رول و فابریک تولید می شود. ضخامت ورق گالوانیزه ۶ متری، ۶ – ۰٫۱۸ میلی متر و عرض آن ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است. متداول ترین آن نیز ورق گالوانیزه ۳ میل است. این رول ها بسته به ضخامت شان وزنی معادل ۷ – ۵ تن دارند.

    ابعاد ورق های فابریک نیز ۲۰۰۰*۱۰۰۰ و ۲۵۰۰*۱۲۵۰ میلی متر مربع است. میزان پوشش روی بر روی این ورق ها ۳۵۰ – ۱۰۰ گرم بر متر مربع است. هر چه جرم پوشش روی بیشتر باشد، کیفیت پوشش بهتر خواهد بود. به عبارتی هر چه میزان پوشش روی در واحد سطح ورق بیشتر باشد، میزان محافظت از خوردگی هم بیشتر خواهد شد.

    * پنج مورد از مزایای ورق گالوانیزه

    دانستن مزایای ورق گالوانیزه کمک می کند تا بهتر بدانید که کاربرد ورق گالوانیزه چیست.

    • گالوانیزاسیون در مقایسه با سایر روش های جلوگیری از خوردگی، به هزینه کم تری نیاز دارد.
    • ورق گالوانیزه طول عمر بالایی در محیط های خورنده دارد.
    • این ورق مقاومت بالایی در برابر سایش، خراش و خوردگی دارد.
    • ورق گالوانیزه دارای پوشش یکنواخت است که منجر به محافظت کامل آن می شود.
    • بازرسی ورق گالوانیزه آسان است و در اغلب موارد می توان با چشم غیر مسلح آن را بازرسی کرد.

    * دو مورد از معایب ورق گالوانیزه

    حالا که مزایای ورق گالوانیزه را دانستید، معایب آن را هم ذکر می کنیم تا پس از آن به سوال کاربرد ورق گالوانیزه چیست پاسخ دهیم.

    • عملیات جوشکاری ورق گالوانیزه به دلیل ایجاد بخارهای سمی، خطرناک و پیچیده است.
    • عملیات گالوانیزاسیون به ترکیب شیمیایی ورق گالوانیزه حساسیت بالایی نشان می دهد. به عنوان مثال مقدار فسفر و سیلیکون موجود در فولاد، ظاهر و ضخامت پوشش را تحت تاثیر قرار می دهند.

    * کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف چیست؟

    کاربرد ورق گالوانیزه چیست شاید اساسی ترین سوال این مقاله باشد. زیرا دانستن جواب این سوال ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره تان دارد. از این ورق ها به واسطه مزایای زیاد و قیمت مناسبی که دارند، در بخش های مختلفی بکار میروند. پروژه های خورشیدی، مخابرات، خودروسازی، صنعت ساخت و ساز و معماری، ساخت کانال های کولر، لوازم خانگی مثل لباسشویی و یخچال، بشکه ها، تابلوهای تبلیغاتی،دودکش ها، نرده کشی، مخازن و لوله ها از جمله موارد مصرف این ورق ها هستند. ورق رنگی گالوانیزه و ورق گالوانیزه شیروانی نیز از جمله محصولات تولید شده به روش گالوانیزاسیون هستند که از آن ها در شیروانی ساختمان های مناطق مرطوب به وفور استفاده می شود.

    * گالوانیزه کردن به چه روش هایی انجام می شود؟

    حالا که جواب سوال کاربرد ورق گالوانیزه چیست را گرفتید، وقت آن است که انواع گالوانیزه کردن را بدانید. ورق گالوانیزه به روش های مختلفی مانند غوطه وری گرم، غوطه وری سرد، پوشش دهی مکانیکی، اسپری کردن و رنگ کردن تولید می شود. برای محیط های اسیدی عموما گالوانیزاسیون به روش غوطه وری گرم و برای محیط های مرطوب گالوانیزاسیون به روش غوطه وری سرد مناسب تر است. در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها می پردازیم.

    غوطه وری گرم

    این روش که به آن گالوانیزاسیون تر هم گفته می شود، قدیمی ترین و مرسوم ترین روش در جهان است. در این روش از تولید ورق گالوانیزه، ورق سرد را در روی مذاب غوطه ور می کنند. مراحل این روش به صورت زیر است.

    1. چربی گیری ورق سرد به منظور پاک کردن سطح آن از رنگ، روغن، گریس و ترکیبات آلی دیگر
    2. اسید شویی ورق به منظور زدودن زنگ، پوسته و سایر اکسیدهای فلزی
    3. آماده سازی سطح فولاد برای واکنش با مذاب روی به وسیله غوطه وری ورق در حمام گرم کلرید آمونیاکی روی
    4. غوطه ور کردن ورق در روی مذاب با دمایی در حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد
    5. خارج کردن ورق و خنک کردن آن در آب یا محلول دی کرومات سدیم

    این روش از تولید ورق گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شود که شامل غوطه وری گرم مداوم و غیر مداوم است. در روش مداوم کویل و در روش غیر مداوم ورق بریده شده را داخل حمام قرار می دهند.

    مزایای غوطه وری گرم

    • در این روش امکان تولید چند ورق به طور هم زمان وجود دارد.
    • این روش تولید ورق گالوانیزه به نیروی انسانی کمی نیاز دارد.
    • پوشش دهی با فلز روی هزینه کمی دارد.
    • این روش سرعت بالایی دارد و بعد از سرد شدن ورق، می توان از آن استفاده کرد.
    • ورق تولید شده از یکنواختی سطح بالایی برخوردار است.
    • ضخامت پوشش روی را می توان با دمش هوا کنترل کرد.

    غوطه وری سرد

    این روش تولید ورق گالوانیزه به گالوانیزاسیون الکتریکی هم معروف است و فلز روی به روش آبکاری الکتریکی روی ورق پوشش دهی می شود. در این روش از انواع الکترولیت های اسیدی و قلیایی می توان استفاده کرد و با الکترولیز نمک های فلز روی در محلول آبی می توان ورق را پوشش دهی کرد.

    مزایای غوطه وری سرد

    • در این روش از تولید ورق گالوانیزه ضخامت کم تری از روی نسبت به روش غوطه وری گرم مورد نیاز است.
    • در این روش پوشش رسوب داده شده نسبت به روش غوطه وری گرم براق تر و صاف تر است.
    • پوشش حاصل از غوطه وری سرد راحت تر رنگ آمیزی می شود.

    پوشش دهی مکانیکی

    از این روش برای پوشش دهی قطعاتی با اندازه ۳۰۰ – ۲۰۰ میلی متر و وزن کم تر از ۵۰ کیلوگرم استفاده می شود. در پوشش دهی مکانیکی ورق گالوانیزه از طریق غوطه ور شدن در ترکیبی از پودر فلز روی و ذرات شیشه گالوانیزه می شود.

    اسپری کردن

    در این روش ابتدا پودر فلز روی به داخل یک تفنگ تغذیه شده و پس از حرارت دهی و ذوب، بر روی ورق اسپری می شود. به منظور پاشش روی مذاب با سرعت مطلوب، از هوای کمپرس شده و یا گازهای حاصل از احتراق استفاده می شود.

    رنگ کردن

    در این روش از ساخت ورق گالوانیزه ابتدا سطح ورق با سنگ ساییده شده و سپس فلز روی به روش پاشش و یا از طریق فرچه رنگ، روی سطح را می پوشاند. در این روش لایه فیلم تشکیل شده دارای ۹۵ – ۹۲ درصد روی است.

    * پارامترهای موثر بر ضخامت پوشش ورق گالوانیزه

    • ترکیب شیمیایی فولاد
    • کار سرد انجام شده روی فولاد قبل از گالوانیزاسیون
    • زمان غوطه وری ورق در حمام
    • سرعت خارج کردن ورق از حمام
    • سرعت سرمایش ورق

    * کروماته کردن ورق گالوانیزه اصفهان

    سطح این ورق ها بعد از پوشش دهی ظاهر خوبی دارد. اما کیفیت سطحی این پوشش در معرض درجه حرارت بالا، رطوبت و آب به سرعت افت کرده و به وسیله لایه ضخیمی از هیدروکسید روی پوشیده می شود. این لایه سفید رنگ که اصطلاحا سفیدک نام دارد، سطح ظاهری ورق را خراب کرده و از ارزش آن می کاهد. برای جلوگیری از این امر، ورق را کروماته می کنند. به این صورت که ورق را در اسید کرومیک رقیق یا محلول بی کرومات سدیم غوطه ور می کنند. به این ترتیب لایه متراکمی بر روی ورق ایجاد می شود که در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد و از تشکیل سفیدک تا مدت زمان قابل قبولی جلوگیری می کند.

    * انواع گل بر روی ورق گالوانیزه در بازار آهن

    اگر شما هم به بازار آهن آلات می روید و از فروشنده می پرسید که کاربرد فلان ورق گالوانیزه چیست و او نمی داند، بهتر است خودتان با انواع آن آشنا شوید تا بدانید که کاربرد هر ورق گالوانیزه چیست. این ورق ها از نظر شکل گیری کریستال های گالوانیزه و بسته به سرعت سرمایش ورق و مقدار روی در سه دسته بدون گل، گل ریز و گل درشت طبقه بندی می شوند.

    انواع کل بر روی ورق گالوانیزه

    این گل ها به واسطه وجود ناخالصی در روی مذاب به هنگام کریستالیزه شدن بر روی ورق سرد ایجاد می شوند و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هستند. هر چه مقدار این گل ها کم تر باشد، ورق گالوانیزه از کیفیت بالاتری برخوردار است.

    * قیمت ورق گالوانیزه

    قیمت این محصول مانند دیگر آهن آلات به نوسانات ارزی وابسته است و به همین ترتیب نمودار قیمت ورق گالوانیزه ثابت نیست. از طرف دیگر میزان تقاضا برای این ورق بالا است و در صورتی که به میزان کافی عرضه نشود، افزایش قیمت این ورق ها را شاهد خواهیم بود. قیمت مواد اولیه، وقایع سیاسی و اقتصادی و قیمت فولاد در بازارهای جهانی از دیگر فاکتورهای موثر بر قیمت ورق گالوانیزه هستند. برای اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه می توانید به جداول قیمتی آرتان پرس مراجعه کنید.

    * استانداردهای ورق گالوانیزه

    بعد از این که دانستید کاربرد ورق گالوانیزه چیست، بهتر است بدانید که استاندارد این ورق ها به کاربرد ورق گالوانیزه بستگی دارد.

    استاندارد اروپاییEN 2004:10327  : مصارف شکل دهی و کششی

    استاندارد اروپایی EN 2004:10326 : مصارف ساختمانی

    استاندارد اروپایی EN 2000:10292 : مصارف شکل پذیری با استحکام بالا

    * ورق گالوانیزه رنگی

    اکنون که کاربرد ورق گالوانیزه را دانستید، نوبت ورق گالوانیزه رنگی است. این ورق، ورق سردی است که در ابتدا با فلز روی و سپس با رنگ پوشش دهی شده است. اگر می خواهید بدانید که کاربرد ورق گالوانیزه رنگی چیست، باید بگوییم که از کاربردهای عمده این ورق ها می توان به شیروانی خانه ها اشاره کرد که دارای طرح های متنوعی هستند.

    عمر ورق های گالوانیزه اصفهان ۳۰ – ۲۰ سال است اما اگر در محیط های مرطوب نباشند، بیشتر هم عمر می کنند. رنگ کردن ورق های گالوانیزه طول عمر و به عبارتی مقاومت به خوردگی آن ها را افزایش می دهد. نکته حائز اهمیت این است که قبل از رنگ آمیزی باید سطح ورق تمیز، خشک و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

    آرتان فولاد ایرانیان

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.