سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    بهمن ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
    « دی   اسفند »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    آیا فولادسازان در سیاهی زمستان روسفید می­ شوند؟

    شناسه : 60852 12 بهمن 1400 - 9:00
    بازار خرید و فروش محصولات فولادی در طول ماه‌های اخیر با رکود مصرفی و سرمایه‌ای همراه بوده است. این بازار از هفته گذشته به مسیر رشد قیمتی بازگشت اما این رشد قیمتی در شرایطی حاصل شد که از یک‌سو شاهد روند نزولی دلار در اغلب روزهای هفته گذشته بودیم و از سوی دیگر همچنان با ورود موج‌های جدید سرما به کشور، بازار در رکود سنتی فصلی به‌ سر می‌برد.
    آیا فولادسازان در سیاهی زمستان روسفید می­ شوند؟
    پ
    پ

    بازار خرید و فروش محصولات فولادی در طول ماه‌های اخیر با رکود مصرفی و سرمایه‌ای همراه بوده است. این بازار از هفته گذشته به مسیر رشد قیمتی بازگشت اما این رشد نرخ فولاد در شرایطی حاصل شد که از یک‌سو شاهد روند نزولی دلار در اغلب روزهای هفته گذشته بودیم و از سوی دیگر همچنان با ورود موج‌های جدید سرما به کشور، بازار در رکود سنتی فصلی به‌ سر می‌برد.

    * کمبود گاز، مشکل همیشگی

    به گزارش آرتان پرس، در این میان انتشار اخباری مبنی بر قطعی برق فولادسازان در روزهای ابتدایی هفته گذشته به دلیل کمبود گاز در نیروگاه‌های برق و احتمال تداوم آن برای چند هفته، نرخ فولاد را بالا برد. روند رو به رشد نرخ فولاد در هفته‌ گذشته با سخنرانی تلویزیونی رئیس‌جمهوری مبنی بر موفقیت دولت سیزدهم در کنترل بازار سیمان و فولاد همراه شد. البته این سخنان اثر چندانی بر روند معاملات محصولات طویل فولادی در هفته گذشته نداشت.

     با این وجود برخی از فعالان بازار عقیده دارند این سخنرانی در کوتاه‌ مدت می‌تواند به تلاش مضاعف مسئولان برای کنترل بازار فولاد منجر شود. مسئولان برای تحقق این هدف از راهکارهایی همچون الزام به عرضه محصولات فولادی انبار شده‌اند، استفاده می‌کنند. با این وجود بازار منتظر رشد نرخ فولاد است و نباید به تداوم روند کنترلی قیمت‌ها در بلندمدت امید داشت.

    * رشد بهای مواد اولیه محرک قیمت‌ها

    رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در ارزیابی دلایل رشد نرخ محصولات طویل فولاد در هفته گذشته گفت:

     در ۳ ماه اخیر شاهد افت بهای محصولات فولادی در بازار بودیم؛ تاجایی که نرخ فروش میلگرد در بازار تا ۳ هزار تومان به‌ ازای هر کیلوگرم کاهش یافت. در همین حال نرخ محصولات بالادستی زنجیره فولاد از جمله آهن اسفنجی تا ۲ هزار تومان افزایش یافت. در چنین شرایطی بسیاری از فعالان صنعت فولاد متضرر شدند.

    وی در ادامه افزود:

    تاجایی که در مواردی شاهد تعطیلی برخی از واحدهای فولادساز کشور به دلیل توجیه‌ناپذیری اقتصادی بودیم و همین موضوع فشاری را به سمت عرضه در بازارها وارد کرد. توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می‌رسد که فارغ از تاثیر تعطیلی واحدهای تولیدی بر بازار، شاهد وارد آمدن لطمات جدی به عملکرد صنایع و متضرر شدن آنها نیز خواهیم بود.

    * قطع گاز مشکل آفرید

    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه با اشاره به محدودیت در تامین گاز طی ماه‌های گذشته گفت:

    قبل از شروع فصل سرما، هشدارهایی درخصوص کمبود گاز در کشور و احتمال قطع گاز مصرفی صنایع به‌ ویژه در زنجیره فولاد مطرح شد. کما اینکه در روزهای سرد سال نیز محدودیت‌هایی در روند تولید برخی از واحدهای صنعتی پیش آمد. البته این پایان کار نبود چراکه در حال‌ حاضر محدودیت در روند تامین گاز نیروگاه‌ها، تامین برق صنایع را هم با چالش روبه‌رو کرده است.

    در نتیجه در روزهای اخیر شاهد وارد آمدن فشار بر صنایع فولادی با هدف محدودیت در تامین برق بوده‌ایم. همین موضوع نیز مزید بر علت کاهش مواد اولیه موردنیاز نوردکاران شد. همین افت تولید، سیگنال رشد نرخ فولاد را به بازار وارد کرده است.

    * نظم زنجیره فولاد به هم خورد

    این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت:

     هدف از عرضه تمامی محصولات تولید شده زنجیره فولاد در بورس کالا، برقراری تعادل و تقسیم سود عادلانه در این زنجیره بود. به‌ علاوه آنکه انتظار می‌رفت نظم یکسانی بر روند قیمت‌گذاری این محصولات حاکم باشد. با این وجود این خواسته مرتفع نشده و شاهد برهم‌خوردن نظم در این زنجیره هستیم. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تمایل دارد، محصولات نهایی فولادی با بهای مناسبی در اختیار مصرف‌کنندگان پایانی این زنجیره یا مردم قرار گیرد.

    وی در ادامه افزود:

    در حالت کلی انتظار می‌رود نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا برابر ۹۵ درصد بهای فروش این کالاها در بازار جهانی باشد. اما در همین حال باید روند قیمت‌گذاری برای تمامی محصولات تولید شده در این زنجیره نیز براساس یک فرمول یکسان یا طبق روندی یکسان تعیین شود. اما درحال‌حاضر شاهد فروش آهن اسفنجی با قیمت‌های به مراتب بالاتر از نرخ‌های جهانی و صادراتی این محصول در بازار داخلی هستیم. این موضوع خود محرک رشد نرخ فولاد در بازارهای جهانی شده است.

    * اعتراض به قیمت‌گذاری فولاد

    شهرستانی در پاسخ به انتقاد برخی فعالان صنعتی در اعتراض به قیمت‌گذاری فولاد براساس دلار، گفت:

    در کشور ما مبنای تمام معاملات دلار است. به‌علاوه آنکه فعالان صنعتی بخشی از هزینه‌های خود همچون سهمی از مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و لوازم یدکی مورد نیاز خود را از بازارهای جهانی و با ارز دلار خرید و وارد می‌کنند. در نتیجه نمی‌توان منکر وابستگی تولید صنایع به دلار شد.

    * سود به واسطه‌ها می‌رسد

    در ادامه باید خاطرنشان کرد در شرایطی که نرخ فروش یک محصول در بازار داخلی به مراتب پایین‌تر از بازار جهانی باشد، شاهد ایجاد مفسده‌های دیگری در اقتصاد خواهیم بود که ازجمله آنها می‌توان به فروش از مبادی غیر رسمی و…. اشاره کرد. یعنی درنهایت سود حاصل از تولید نه به مصرف‌کننده و نه تولیدکننده می‌رسد؛ بلکه درنهایت واسطه‌ها و دلالان منتفع خواهند شد.

    به گزارش آرتان پرس، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان تاکید کرد:

     در حال ‌حاضر با توجه به کمبودهای زیرساختی، شاهد وارد آمدن لطمات جدی به عملکرد صنایع و فولادسازان در سایه کمبود برق، گاز و…. و به دنبال آن محدودیت‌های تولید هستیم. کما اینکه براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد، میزان تولید این فلز استراتژیک در کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز کاهش یافت. حال با توجه به شرایط بازار و نرخ پایین محصولات فولادی در مقایسه با بهای خرید مواد اولیه توسط این واحدها، ضرر مضاعفی به تولیدکنندگان و در بعد کلان به صنعت و اقتصاد کشور وارد می‌شود. در نتیجه کشف راه‌حل اصولی برای مقابله با این شرایط ضروری به‌ نظر می‌رسد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.