جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ 20 محرم 1446 Friday, 26 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اسفند ۱۴۰۰
    ش ی د س چ پ ج
    « بهمن   فروردین »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    دستگاه خم کن ورق گالوانیزه | روش ها و انواع مختلف آن

    شناسه : 63313 21 اسفند 1400 - 17:00
    ورق‌های فلزی یا فولادی در صنعت ساخت و تولید قطعات از جمله مهم‌ترین محصولات اولیه به شمار می‌روند. شاید فرآیند خمکاری ورق گالوانیزه را شنیده باشید. آیا می‌دانید دستگاه خم کن ورق گالوانیزه چیست؟ آیا با اصول انجام کار با این دستگاه و فرآیند خمکاری ورق گالوانیزه آشنایی دارید؟ برای اینکه پاسخ این سوالات را دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در ادامه با آرتان پرس همراه باشید.
    دستگاه خم کن ورق گالوانیزه | روش ها و انواع مختلف آن
    پ
    پ

    دستگاه خم کن ورق گالوانیزه یکی از مهمترین دستگاه هایی است که حتما به آن نیاز خواهید داشت. پس از آنکه خرید ورق گالوانیزه را انجام دادید، در حالت عادی برای استفاده در کاربردهای مختلف نیاز به اعمال تغییرات بر روی آن دارد. این تغییرات می‌تواند شامل انواع عملیات مکانیکی باشد. خمکاری ورق گالوانیزه یکی از انواع این عملیات‌ها است که با وارد کردن فشار باعث ایجاد خم و زاویه در ورق و در نتیجه تغییر شکل آن می‌شود. برای این کار از دستگاه‌های مخصوصی موسوم به دستگاه خم کن ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. برای اینکه با این دستگاه خم کن بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم حتما در ادامه با ما همراه باشید.

    *** منظور از فرآیند خمکاری ورق گالوانیزه چیست؟

    قبل از هر چیزی ابتدا بایستی بدانید که فرآیند خمکاری ورق گالوانیزه چیست؟ خمکاری در اصطلاح انگلیسی به معنای Bending می‌باشد. به فرآیندی که در آن ورق حول محوری مشخص تغییر شکل دهد و این تغییر شکل براساس نقشه و طرح قبلی باشد، به آن خمکاری گفته می‌شود. در این فرآیند در یک زاویه مشخص نیروی فشاری به ورق گالوانیزه وارد می‌شود. با فشار وارده، ورق حول یک محور مشخص تغییر شکل می‌دهد. در صورتی که اصول کار با دستگاه خم کن ورق گالوانیزه به نحوه صحیح انجام شود، هیچ گونه شکستگی یا تغییر ضخامتی در ورق رخ نمی‌دهد. در طی این شکل دهی، حجم ورق ثابت باقی می‌ماند.

    شاید در ظاهر عملیات خمکاری ورق گالوانیزه ساده به نظر برسد، اما در حقیقت پروسه‌ای دقیق است که باید ظرافت در آن رعایت شود. زیرا باید متناسب با میزان مقاومت کششی ورق به آن نیرو وارد شود. بنابراین قبل از کار کردن با دستگاه خم کن ورق گالوانیزه، باید با در نظر گرفتن ضخامت ورق و شکل خمش، میزان فشار وارد شده توسط پانچ برای خمکاری محاسبه شود. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی برای عملیات خمکاری ورق‌ها دستگاه‌های مختلفی ساخته شدند که باعث افزایش دقت و رعایت ظرافت در این کار شده است.

    دستگاه خم کن ورق گالوانیزه
    فرآیند خمکاری ورق

    *** تشخیص نوع قابلیت خمکاری ورق گالوانیزه

    خمکاری ورق گالوانیزه معمولا به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که قابلیت خمکاری ورق چگونه تشخیص داده می‎‌شود؟ اینکه ورق گالوانیزه به چه روشی خمکاری شود به میزان کربن و سختی آن بستگی دارد. هرچه میزان کربن ورق بیشتر باشد، سختی بیشتری نیز دارد. بنابراین به همان نسبت خمکاری سخت تر انجام می‌شود. بطور کلی اگر میزان درصد کربن ورق برابر ۲.۱ درصد باشد، برای تغییر فرم آن از روش سرد استفاده می‌شود. در صورتی که میزان کربن از این مقدار بیشتر باشد، خمکاری گرم گزینه مناسب تری خواهد بود. زیرا گرم کردن باعث افزایش انعطاف پذیری ورق شده و در نتیجه خمش راحت تر اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه روش سرد یا گرم انتخاب شود، نوع دستگاه خم کن ورق گالوانیزه نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه توصیه می‌کنیم مطلب کاربرد ورق گالوانیزه، از سیر تا پیاز آن را مطالعه کنید.

    *** پدیده برگشت فنری در دستگاه خم کن ورق گالوانیزه

    چنانچه اصول کار با دستگاه خم کن ورق گالوانیزه به درستی رعایت نشود، ممکن است بعد از فرآیند خمکاری مقداری برگشت به حالت فنری در ورق ایجاد شود. علت وقوع چنین پدیده‌ای وجود خاصیت ارتجاعی در فلزات می‌باشد. بنابراین برای اینکه زاویه خم دلخواه در سطح ورق گالوانیزه ایجاد شود؛ اپراتور هنگام خمکاری، زاویه خمش را کمی بیشتر در نظر می‌گیرد تا در صورت برگشت ورق به حالت اولیه، زاویه خمش همان چیزی باشد که از قبل برنامه ریزی شده است.

    نکته مهمی که باید بدانید این است که میزان برگشت فنری در ورق‌های فلزی به دو عامل مهم بستگی دارد. اولین عامل زاویه و شعاع خم می‌باشد. هرچه زاویه و شعاع خم بیشتر باشد، میزان برگشت فنری نیز بیشتر خواهد بود. عامل دوم میزان ضخامت ورق می‌باشد. هرچه ورق ضخیم‌ تر باشد، برگشت فنری کمتر اتفاق می‌افتد.

    *** روش‎‌های مختلف خمکاری ورق گالوانیزه

    در هنگام کار با دستگاه خم کن ورق گالوانیزه بایستی به پارامترهای خمکاری توجه کرد. شعاع خم (R)، ضخامت ورق (T)، عرض ورق (W)، طول لبه ورق نسبت به سطح خم (X) و زاویه خم از جمله پارامترهای مهمی هستند که قبل از عملیات خمکاری باید مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان به کمک آنها بهترین نتیجه را بدست آورد. خمکاری ورق گالوانیزه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. برای انتخاب روشی مناسب باید به شکل مورد نیاز نهایی قطعه توجه کرد. در ادامه به انواع روش‌های خم کردن ورق گالوانیزه با توجه به پارامترهای ورق اشاره می‎‌کنیم.

    *** روش خم لبه‌ای

    در این روش دستگاه خم کن ورق گالوانیزه با استفاده از پانچ به ورق ضربه وارد می‌کند و باعث ایجاد زاویه خم می‌شود.

    *** روش سکه‌ای

    دقیقا در میانه ورق خمش ایجاد می‌شود و به دلیل اینکه دو طرف آن به یکدیگر شبیه هستند، خمش سکه‌ای نامیده می‌شود.

    *** روش هوایی

    دقت خمش در این روش کمتر از سایر روش هاست. در این روش دستگاه خم کن ورق گالوانیزه با ورق تماسی برقرار نمی‌کند.

    *** روش چرخشی

    دستگاه بصورت تمام اتوماتیک خمکاری را انجام می‌دهد و از خصوصیات مهم آن این است که هیچگونه خراشی در سطح ورق ایجاد نمی‌کند.

    *** روش U

    در این روش دستگاه خم کن ورق گالوانیزه خمشی به شکل U ایجاد می‌کند و از بسیاری از جهات شبیه به روش V می‌باشد.

    *** روش V

    خم در این روش با استفاده از قالب و پانچ ایجاد می‌شود و رایج‌ترین روش خم کردن ورق گالوانیزه در بین انواع روش‌ها می‌باشد.

    *** روش پایین

    همانطور که از اسم این روش پیداست، قالب‌های مخصوص ایجاد خم در دستگاه به سمت پایین فشار وارد می‌کنند.

    *** انواع دستگاه خم کن ورق گالوانیزه

    وقتی که درباره خمکاری ورق گالوانیزه یا سایر ورق‌های فلزی صحبت می‌کنیم، در واقع منظور ابزار و تجهیزاتی است که فرآیند خمکاری با استفاده از آنها انجام می‌شود. بطور کلی خمکاری با استفاده از دستگاه‌ها به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌گیرد. براساس شکل و ضخامت ورق می‌توان روش مناسبی را انتخاب نمود.

    *** دستگاه خم کن به روش دستی

    در خمکاری دستی به ابزارهای ساده و جانبی مانند انبر قفلی، چکش و گیره نیاز است. روش دستی در مقایسه با روش اتوماتیک یا ماشینی از دقت و سرعت عمل کمتری برخوردار می‌باشد. اما با این حال برای ورق‌های با ضخامت پایین و تعداد کم این روش انتخاب مناسب تری است. خمکاری به روش دستی به این صورت است که با استفاده از گیره ورق ثابت نگه داشته شود. سپس با استفاده از چکش و ضربه‌های فشاری حول محور مشخص زاویه خم در جهت گیره ایجاد شود.

    دستگاه خم کن دستی از سه فک تشکیل شده است. ورق گالوانیزه بین دو فک بالایی (فک متحرک) و روئی (فک ثابت) قرار می‌گیرد. با استفاده از پیچ و مهره فک متحرک می‌توان ورق فلزی را در سرجایش محکم نگه داشت. فک سوم یا روئی قابلیت حرکت شعاعی دارد که در نتیجه آن می‌توان ورق را خم کرد. از دستگاه خم کن دستی اغلب برای ورق‌های نازک (ضخامت ۳ میلیمتر) و با زاویه خم کم استفاده می‌شود.

    دستگاه خم کن دستی
    روش دستی خمکاری

    *** دستگاه خم کن ماشینی

    خمکاری ورق گالوانیزه توسط ماشین به کمک ابزارآلات و تجهیزات انجام می‌شود. دستگاه‌های خم کن ماشینی به سه دسته برقی، ساده ستونی و هیدرولیکی و مکانیکی تقسیم می‌شود.

    *** دستگاه خم کن برقی

    از این نوع دستگاه برای خمکاری ورق گالوانیزه با ضخامت ۶ میلیمتر استفاده می‌شود. از نظر سرعت عمل و کارایی نسبت به دستگاه خم کن دستی بهتر عمل می‌کند. زیرا با نیروی موتور الکتریکی کار می‌کند.

    *** دستگاه خم کن ساده ستونی

    این دستگاه در دو مدل با فک بالای ساده و فک بالای لقمه‌ای وجود دارد. دستگاه مذکور دارای دو فک است و ورق بین دو فک قرار می‌گیرد. با حرکت اهرم که در کنار آن وجود دارد، می‌توان زاویه خم را ایجاد کرد. همچنین با وجود دو وزنه در قسمت صفحه گردان، امکان تنظیم فشار وارده به ورق را دارد.

    *** دستگاه خم کن پرسی هیدورلیکی و مکانیکی

    از قطعات اصلی دستگاه خم کن پرسی می‌توان به قالب آن اشاره کرد که شامل سمبه و ماتریس می‌باشد. جنس این قالب‌ها از فولاد است. از این دستگاه علاوه بر خمکاری برای ایجاد برجستگی، فرورفتگی و صافکاری نیز استفاده می‌شود. این دستگاه قادر به خمش ورق از زاویه ۱ تا ۱۸۰ درجه می‌باشد.

    دستگاه خم کن ماشینی
    دستگاه خم کن ماشینی

    *** قیمت دستگاه خم کن ورق گالوانیزه

    در بین دستگاه‌های خم کن ورق، دستگاه دستی ارزانترین و دستگاه پرسی معمولا گرانترین هستند. قیمت این دستگاه‌ها به سایز و ابعاد آنها و همچنین ابزار و تجهیزات بکار رفته در آنها بستگی دارد. دستگاه پرسی با توجه به کاربردهای دیگری به غیر از خمکاری از قیمت بالاتری در بازار برخوردار می‌باشد.

    *** کاربرد دستگاه خم کن ورق گالوانیزه

    همانطور که می‌دانید ورق گالوانیزه به دلیل پوشش لایه فلز روی که دارد، در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. از این رو در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از این ورق در اکثر مواقع بایستی فرم دهی روی آن انجام شود. خمکاری یکی از روش‌های فرم دهی بدون شکستگی و ایجاد چین خوردگی در ورق می‌باشد که معمولا بر روی ورق گالوانیزه انجام می‌شود. از کاربردهای رایج خمکاری ورق گالوانیزه می‌توان به صنایع کشاورزی، دامداری، ساخت و ساز، لوازم خانگی، کشتی‌سازی و خودروسازی اشاره کرد.

    *** نتیجه گیری

    با توجه به ویژگی‌ها و کاربردی بودن ورق گالوانیزه در صنایع مختلف، فرم دهی این محصول از طریق خمکاری یک روش مرسوم می‌باشد. برای این کار از دستگاه خم کن ورق گالوانیزه استفاده می‌شود که بطور کلی به دو دسته دستی و ماشینی تقسیم می‌شود. برای کار با این دستگاه‌ها باید اصول خمکاری ورق‌های فلزی را به خوبی بدانید. امیدورایم تا با مطالعه مقاله فوق پاسخ سوال‌هایتان را دریافت کرده باشید.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “دستگاه خم کن ورق گالوانیزه | روش ها و انواع مختلف آن”
    1. سلام خسته نباشید، بهترین برند دستگاه پرس برک وگیوتین توایران چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید،خیلی ضروریه