سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

میلگرد رامکا چیست؟

شناسه : 71508 25 مهر 1401 - 17:00

یکی از انواع میلگردهایی که در صنعت ساختمان سازی از آن به وفور استفاده می‌شود، میلگرد رامکا است. میلگرد رامکا در واقع میلگردی است که پس از پایان فرآیند آرماتوربندی یک ستون یا دیوار برشی و قبل از قالب بندی  با ابعاد ۱۰ یا ۱۲ یا از اضافه‌های میلگردهای بریده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد

میلگرد رامکا چیست؟
پ
پ

یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی، انواع میلگرد است. بتن به خودی خود با وجود داشتن مقاومت فشاری، مقاومت  کششی و پیچشی ضعیفی دارد که برای تقویت استحکام کششی و پیچشی بتن از میگرد استفاده می‌شود. یکی از انواع میلگردهایی که در صنعت ساختمان سازی از آن به وفور استفاده می‌شود، میلگرد رامکا است.

این نوع میلگرد در اصل پاشنه بتن است که پاشنه بتن نیز فاصله دقیق قالب تا میلگردهای ستون را مشخص می‌کند. همچنین پاشنه ستون باعث آسانتر شدن قالب‌بندی ستون‌های بتنی نیز شده و برای تنظیم پای قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد رامکا در واقع میلگردی است که پس از پایان فرآیند آرماتوربندی یک ستون یا دیوار برشی و قبل از قالب بندی  با ابعاد ۱۰ یا ۱۲ یا از اضافه‌های میلگردهای بریده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول میلگرد رامکا در ستون‌ها به ابعاد ستون، در دیوارهای برشی در جهت عرض آن به عرض دیوار و در جهت طول آن‌ها به ‌اندازه‌ای بستگی دارد که با میلگردهای ریشه درگیر شده به گونه‌ای که توان مهار آن وجود داشته باشد. در ادامه به تفصیل در مورد نحوه اجرا و کاربرد آن بحث خواهیم کرد.

میلگرد رامکا و کاربردهای آن

میلگرد رامکا در ساختمان سازی دو کاربرد اساسی دارد. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین کاربردهای آن که از نظر مهندسان عمران و بازرسان ساختمانی تایید شده است، کنترل ابعادی مقطع‌های بتنی همچون ستون‌ها، دیوارها، چاه‌های آسانسورها و غیره است که با اجرای صحیح میلگرد رامکا می‌توان دقت ابعادی مورد نظر را در هنگام ساخت پیاده کرد به گونه‌ای که ابعاد مطلوب پس از بهره برداری حفظ شوند.

کاربرد میلگرد رامکا

البته اسپیسرها نیز تا حدودی این نقش را می‌توانند ایفا کنند اما با در نظر گرفتن اینکه در هنگام خم و برش میلگردها خطاهایی به وجود می‌آید و به دلیل اینکه ابعاد اسپیسرها تعریف شده هستند، به این دلیل نمی‌توان در راستای حفظ ابعاد مقطع بتنی روی آن‌ها حساب باز کرد، بنابراین بهترین گزینه بهره‌گیری از میلگرد رامکا است. علاوه بر این اسپیسرها هنگام بتن ریزی و در زمان اعمال فشار به قالب امکان جابه‌جایی دارند و قالب احتمال دارد به یک طرف جابه‌جا شود.

یکی از کاربردهای دیگر میلگرد رامکا تنظیم همراستایی ستون‌های طبقات است. بدین صورت که میلگرد رامکای ستون‌ها با سطح خارجی مقاطع مشابه خود در طبقات دیگر باید همراستا باشد. اگر میلگرد رامکا همراستا نباشد و با همین وضعیت، قالب بندی صورت گیرد، باعث ورود ستون به معبر شده و این انحراف از معیار که حدود مشخص را رد کرده، تخلف محرز می‌شود و در نهایت باید ستون مذکور تخریب شده و مجدد ساخته شود.

انواع میلگرد رامکا

یکی از رایج‌ترین انواع میلگرد رامکا، میلگرد رامکای فولاد کربنی است که در بازار به نام میلگرد رامکای سیاه هم شناخته می‌شود. این نوع میلگرد رامکا دارای تنوع فراوانی است اما در نواحی‌ای که درصد رطوبت بالایی دارند، شدیداً دچار خوردگی شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. نوع دیگر میلگرد رامکا، میلگرد رامکای تقویت کننده است که از قطعات فولادی به شکل ورق ساخته می‌شود که به شکل موجی با عمق معین با سوراخ‌هایی با فاصله منظم از یکدیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد رامکای اپوکسی دار گونه‌ی دیگری هستند که در نواحی‌ای که رطوبت زیاد وجود داشته و در تماس با آب نمک هستند، انتخاب مناسبی می‌توانند باشند. این نوع میلگرد رامکا از نظر هزینه گران قیمت بوده و پوشش اعمالی احتمال ظریف بودن را دارد. از انواع دیگر میلگرد رامکا، می‌توان به میلگرد رامکای ضد نزن اشاره کرد. این میلگرد رامکا دچار خوردگی نمی‌شود و یک انتخاب مناسب برای مناطق مرطوب می‌تواند باشد. در عین حال این نوع قیمت میلگرد رامکا گران بوده و حتی هزینه آن زیادتر از میلگرد اپوکسی دار برآورد می‌گردد.

میلگرد رامکا و نحوه نصب آن در ستون‌ها

در صنعت ساختمان سازی میلگرد رامکا در مقاطع بتنی مختلفی به کار گرفته می‌شود. میلگرد رامکا در ستون‌ها باید با توجه به پی‌سازی انجام شده به شکل صحیح قرار گیرد که ساخت ستون‌های مربوط به طبقات ساختمان به آن بستگی دارد. پس از بتن ریزی پی ساختمان و آرماتور بندی ستون‌ها میلگرد رامکا  با توجه به طول و عرض ستون بریده شده و با در نظر گرفتن حد فاصل ۱۰ سانتی‌متری از کف بتن پی ریزی شده، به ریشه ستون اتصال داده می‌شود.

باید این نکته را در نظر داشت که حد فاصل میلگرد رامکا در ستون‌ها از ستون کناری، به میزان حد فاصل ستون‌ها در نقشه طراحی شده باشد. هچنین باید به این نکته توجه شود که بین اولین میلگرد رامکا در ستون اول و آخرین میلگرد رامکا در ستون آخر باید ریسمان کشی شود.

بنابراین میلگرد رامکا در ستون‌های وسطی با در نظر گرفتن ریسمان کشیده شده، در محل مناسب خود قرار می‌گیرد. در ادامه پس از بتن ریزی ستون‌ها، میلگرد رامکای ستون‌های طبقه اول در امتداد ستون‌های زیرین قرار می‌گیرد. به این نکته باید توجه داشت که همانطور که مطابق مقررات ملی ساختمان، انجام جوشکاری بر روی میلگردها منع شده است، جوشکاری میلگرد رامکا به میلگردهای پایه نیز ممنوع بوده و از انجام عملیات جوشکاری باید جلوگیری شود.

نحوه نصب میلگرد رامکا

میلگرد رامکا و نحوه نصب آن در دیوارهای برشی و چاه آسانسور

نحوه نصب میلگرد رامکا بر روی دیوارهای برشی در مقایسه با میلگرد رامکا در ستون‌ها به همان صورت است و در چند مورد دارای اختلافات جزئی بوده که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. باید در نظر گرفته شود که در کنار هر پیچ در دیوار، یک میلگرد رامکا نصب شود تا دیوار به سمت داخل سوق پیدا نکند. دیوارهای برشی که دارای طول زیادی هستند، باید به ازای حدود هر ۵۰ سانتی‌متر، یک میلگرد رامکا اجرا شود. همچنین باید در نظر داشت که دیوارهای برشی‌ای که ارتفاع آن‌ها از حدود ۳ متر نیز بالاتر می‌رود، باید میلگرد رامکا به ازای هر ۵۰ سانتی‌متر افزایش ارتفاع و به بیان دیگر، در پشت هر قالب طراحی شده، نصب شود. همانطور که ذکر شد، در دیوار چاه آسانسور نیز جهت حفظ ابعاد مقطع بتنی، باید از میلگرد رامکا استفاده شود. در این مقاطع بتنی هم در بالا و هم در پایین مقطع بتنی، میلگرد رامکا نصب می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که میلگرد رامکاهای به نحوی نصب شوند که در طول نوار در یک جهت قرار گیرند.

میلگرد رامکا و تفاوت آن با رامکای بتنی

میلگرد رامکا فولادی معمولاً برای مناطق مرطوب گزینه مناسبی نیست، در صورتی که استفاده از رامکا بتنی جایگزین خوبی است. اجرای رامکای بتنی در ساختمان سازی سخت تر است ولی میلگرد رامکای فولادی به راحتی در ساختمان‌ها قابل اجرا است. رامکای بتنی به راحتی دو تکه می‌شود که این مورد باید حتما در هنگام اجرای مورد بررسی قرار گیرد و رامکای بتنی مقاوم سازی شود.

میلگرد رامکای فولادی مقاومت بیشتری نسبت به رامکای بتنی دارد و به همین دلیل در اکثر موارد در ساختمان سازی استفاده از میلگرد رامکا توصیه می‌شود. وزن میلگرد رامکا نسبت به رامکای بتنی پایین تر است. همین موضوع باعث می‌شود وزن کلی سازه در هنگام اجرا کاهش پیدا کند. میلگرد رامکا دارای انعطاف پذیری  مناسبی است. این در حالی است که رامکای بتنی به هیچ عنوان انعطاف پذیری ندارد.

استفاده از رامکای بتنی برای مناطق زلزله خیز چندان مناسب نیست در حالی که میلگرد رامکا برای استفاده در مناطق زلزله خیز به عنوان بهترین گزینه است. در مورد نحوه اجرا هم باید به این نکته اشاره کرد که رامکای بتنی باید به صورت یکپارچه با پاشنه بتن اجرا شود در حالی که میلگرد رامکا باید دارای فاصله ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.