افزونه جلالی را نصب کنید. 8 جماد أول 1444 Thursday, 1 December , 2022 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
آرتان پرس گزارش می دهد:

نگاهی بر تاثیر واردات نفت خام چین بر قیمت نفت در زمستان امسال

شناسه : 71955 15 آبان 1401 - 15:00
طبق گزارش های منتشر شده، یکی از موارد مهم مورد توجه در زمستان امسال در بازار نفت، سطوح واردات نفت خام چین می باشد، اما این طور به نظر می رسد که بزرگترین واردکننده جهان تأثیر نسبتاً محدودی بر بازار نفت تحت تأثیر بحران انرژی، تحریم‌ها و رکود اقتصادی داشته باشد.
نگاهی بر تاثیر واردات نفت خام چین بر قیمت نفت در زمستان امسال
پ
پ

طبق گزارش های منتشر شده، یکی از موارد مهم مورد توجه در زمستان امسال در بازار نفت، سطوح واردات نفت خام چین می باشد، اما این طور به نظر می رسد که بزرگترین وارد کننده جهان تأثیر نسبتاً محدودی بر بازار نفت تحت تأثیر بحران انرژی، تحریم‌ها و رکود اقتصادی داشته باشد.

* احتمال کاهش میزان تقاضای جهانی برای نفت

به گزارش آرتان پرس، انتظار می‌ رود در هفته‌ های آتی پس از اینکه چین در پایان اکتبر شروع به اعلام محدودیت‌ ها و قرنطینه ‌های مجدد کووید در مناطقی در چندین شهر بزرگ از جمله گوانگژو، ووهان، شینینگ و پکن کرد، میزان تقاضای جهانی برای نفت کاهش یابد.

با این حال، احتمالاً واردات نفت خام چین در ماه نوامبر و اوایل دسامبر میزان قابل توجهی خواهد بود، زیرا برآورد می‌ شود در اکتبر تولیدکنندگان سرتاسر جهان بالاترین حجم از نفت چین را در ده ماه گذشته بارگیری نمایند.

همچنین، تأثیر آخرین دور محدودیت‌ های کووید در سراسر چین هنوز احساس نشده، اما در صورتی که پالایشگاه‌ ها در هفته‌ های آینده شاهد کاهش مصرف داخلی خود باشند، احتمال می رود واردات نفت در آغاز سال آینده کاهش یابد.

یکی از عواملی که باعث افزایش واردات نفت چین می شود، سهمیه بزرگ صادرات سوخت است. در واقع، پس از اینکه چین بزرگترین سهمیه صادرات سوخت برای پالایشگاه های خود (مربوط به سال ۲۰۲۲ ) که برای پایان سال جاری و احتمالاً اوایل سال آینده به پالایشگاه ها اختصاص داده شده است را در پایان سپتامبر صادر کرد، احتمالا این سهمیه به اوایل سال ۲۰۲۳ منتقل شود.

باید گفت، مواردی مانند روند کوتاه‌ مدت تقاضای چین و توان پالایشگاهی و محرک‌ های کلیدی قیمت نفت، نه تنها در بازار فیزیکی بلکه در بازار کاغذی نیز موثر خواهد بود و می تواند باعث تضعیف احتمالی نفت چین گردد.

* نگاهی بر وضعیت بازار نفت خام در امسال

بر اساس اخبار منتشر شده، برخلاف گذشته در زمستان امسال اخبار واردات نفت خام چین بزرگترین ماجرا در بازار نفت نخواهد بود و جذابیت زیاذی نخواهد داشت.

به عبارت دیگر، بحران انرژی، تحریم‌ های اتحادیه اروپا بر نفت و محصولات روسیه (که قرار است به ترتیب در اوایل دسامبر و اوایل فوریه اجرایی شود) و همچنین باد مخالف اقتصاد کلان با افزایش شدید نرخ بهره و تورم بالا، همگی در تعیین جهت قیمت نفت در ماه های آینده نقش دارند.

بر اساس داده‌ های رهگیری نفت‌ کش‌ ها که توسط تانکرهای نفت‌ خام به مقصد چین گردآوری‌ شده، در ماه اکتبر حدود ۹.۳ میلیون بشکه نفت در روز بارگیری شده‌ که نسبت به سپتامبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و بالاترین رقم در حداقل ۱۰ ماه گذشته است.

با توجه به اینکه نفتکش‌ های بیشتری که در ماه اکتبر بارگیری می‌ شوند هنوز مقصد خود را اعلام نکرده‌ اند، و برخی مانند نفتکش‌ های حامل نفت از ایران، ونزوئلا یا روسیه ممکن است اصلاً مقصد خود را اعلام نکنند واردات چین در نوامبر و دسامبر می‌تواند نسبتاً بالا باشد. همچنین، پالایشگاه های چینی در سپتامبر شروع به افزایش خرید نمودند.

* عدم احساس تأثیر محدودیت‌ های کووید تا کنون در تقاضای سوخت و تصمیمات پالایشگاه‌ ها

به گفته برخی منابع آگاه، تأثیر جدیدترین محدودیت‌ های کووید هنوز بر میزان تقاضای سوخت و تصمیمات پالایشگاه‌ ها برای خرید نفت در ماه‌ های آینده احساس نشده است. با این حال اکنون، پالایشگاه های چینی سهمیه های دیگری برای صادرات سوخت دارند و می توانند بدون توجه به ضعف تقاضای داخلی، عملکرد پالایشگاه ها را تقویت کنند.

به گزارش آرتان پرس، در ماه سپتامبر، افزایش سهمیه‌ های صادرات سوخت و میزان تقاضای بالا برای صادرات، محموله‌ های محصولات پالایش شده چین به خارج از کشور را سالانه ۳۶ درصد افزایش داده و به بالاترین سطح نسبت به ژوئن سال گذشته رساند. همچنین، انتظار می‌ رفت که سهمیه‌ های جدید صادرات سوخت در اقدامی به‌ عنوان تلاشی از سوی چین برای احیای فعالیت‌ های اقتصادی خود، که از قرنطینه‌ های فوری کووید و بحران املاک و مستغلات از بهار متحمل شده است، تلقی شود.

با این حال، بعید است که صادرات سوخت بیشتر چین به طور مستقیم بر عرضه دیزل اروپا و ایالات متحده تأثیر بگذارد، اما سایر پالایشگاه های آسیایی می توانند صادرات به اروپا را در ماه های آینده افزایش دهند زیرا اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی واردات دیزل خود از روسیه است.

در بحث واردات نفت خام چین، فعالیت های پالایشگاه ها و صادرات سوخت مانند همیشه به دقت تحت نظر خواهد بود، اما تحریم اتحادیه اروپا، بحران انرژی و ترس از رکودهای در حال وقوع می تواند اهمیت داده های چین را برای بازار نفت در زمستان امسال تحت الشعاع قرار دهد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.