سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ 19 ربيع ثاني 1446 Tuesday, 22 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    فروردین ۱۴۰۱
    ش ی د س چ پ ج
    « اسفند   اردیبهشت »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    26272829  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد

    افزایش قیمت برق در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا

    شناسه : 75052 16 فروردین 1402 - 11:00
    با توجه به قرارداد کربن و افزایش مصرف گاز در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، قیمت برق در اتحادیه اروپا در فوریه 2023 افزایش یافت.
    افزایش قیمت برق در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا
    پ
    پ

    با توجه به قرارداد کربن و افزایش مصرف گاز در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، قیمت برق در اتحادیه اروپا در فوریه ۲۰۲۳ افزایش یافت.

    * بررسی قیمت برق در اروپا

    به گزارش آرتان پرس و به نقل از GMK، وبسایت خبری اسپانیایی AleaSoft Energy Forecasting در روز دوشنبه (۳ آوریل) اعلام کرد میانگین قیمت ماهانه برق در اکثر بازارهای اروپایی (به استثنای اروپای شمالی و آلمان) در فوریه ۲۰۲۳ از ۱۳۰ مگاوات ساعت فراتر رفت.

    فعالان بازار در روز دوشنبه (۳ آوریل) گزارش دادند یکی از عوامل افزایش قیمت برق در اکثر بازارهای اروپایی در فوریه ۲۰۲۳ قرارداد کربن بوده است.

    با توجه به داده ‌های منتشر شده توسط Ember در روز دوشنبه (۳ آوریل)، میانگین ماهانه قیمت برق در اتحادیه اروپا، در فوریه ۲۰۲۳ به شرح زیر می باشد:

    • میانگین قیمت برق در ایتالیا در فوریه ۲۰۲۳ برابر ۱۶۱ یورو در هر مگاوات ساعت گزارش شد.
    • بررسی داده ها نشان داد میانگین قیمت برق در فرانسه در ماه فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۴۸.۸ یورو در هر مگاوات ساعت بود.
    • در ماه فوریه ۲۰۲۳ میانگین قیمت برق در در آلمان حدود ۱۲۸.۴ یورو در هر مگاوات ساعت اعلام شد.
    • در کشور اسپانیا نیز میانگین قیمت برق در ماه فوریه ۲۰۲۳ برابر ۱۳۳.۵ یورو در هر مگاوات ساعت شنیده شد.
    • با توجه به آمار منتشر شده توسط Ember، میانگین قیمت برق در ماه فوریه ۲۰۲۳ در بلژیک حدود ۱۴۳.۵ یورو در هر مگاوات ساعت بود.
    • طبق گزارش Nordpool، میانگین قیمت ماهانه برق در بریتانیا در ماه فوریه ۲۰۲۳ حدود ۱۵۲.۹ یورو در هر مگاوات ساعت اعلام شده بود.

    فعالان بازار در روز دوشنبه (۳ آوریل) گزارش دادند افزایش قیمت برق، با وجود کاهش تقاضا و قیمت گاز، منجر به کاهش کلی تولید انرژی بادی و افزایش هزینه قرارداد کربن شد. بنابراین بررسی ها نشان می دهد در ۲۱ فوریه، قرارداد پایه کمک هزینه اتحادیه اروپا (EUA) از ۱۰۰ یورو در هر تن (۱۰۱.۲۵ یورو در تن) فراتر رفته است.

    شکل زیر با استفاده از داده های مرکز GMK قیمت برق در برخی کشورهای اروپایی را در فوریه ۲۰۲۳ بر حسب یورو در هر مگاوات ساعت نشان می دهد.

    در این میان چندین منبع خبری گزارش دادند بیشترین افزایش قیمت برق در کشورهای اروپایی در فوریه ۲۰۲۳ در مقایسه با ژانویه در اسپانیا مشاهده شد. باید توجه داشت که متوسط قیمت عمده ماهانه برای یک روز آینده در کشورهای اروپایی در ماه فوریه تقریباً دو برابر شده است. بررسی ها نشان می دهد دلیل دو برابر شدن قیمت برق در ماه فوریه کاهش حجم تولید از انرژی بادی و آبی نسبت به ماه قبل بوده است. در نتیجه استفاده از گاز در کشورهای اروپایی افزایش یافته است که منجر به افزایش قیمت عمده برق شده است.

    * بررسی قیمت برق در فرانسه

    فعالان بازار در روز دوشنبه (۳ آوریل) گزارش دادند در اواسط فوریه ۲۰۲۳، اپراتور شبکه فرانسوی RTE اعلام کرد که پس از بیش از ۴۰ سال به عنوان صادرکننده انرژی، فرانسه در سال ۲۰۲۲ به کشور واردکننده تبدیل شد.

    بر اساس گزارش شبکه فرانسوی RTE، کل تولید برق فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۴۵.۲ تراوات ساعت بود که کمترین میزان از سال ۱۹۹۲ بوده است.

    به نقل از برخی تاجران، ناوگان راکتورهای هسته ای کشور فرانسه در سال ۲۰۲۲ به درستی کار نکرد. در نتیجه بررسی ها نشان می دهد خاموشی های پیش بینی نشده ناشی از خوردگی تنشی و وقفه های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده منجر به در دسترس بودن ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین ۷۳ درصد در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ شده است. بررسی ها نشان می دهد از اوایل ۲۰۲۲ تا اواسط فوریه ۲۰۲۳، ۴۳ راکتور از ۵۶ راکتور فعال بودند. در نتیجه انتظار می رود میزان تولید برق فرانسه در سال ۲۰۲۳ کمتر از میانگین اعلام شده برای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ باقی بماند.

    وب سایت خبری Euractiv در روز دوشنبه (۳ آوریل) اعلام کرد در همین حال، قانون گذاران فرانسوی راه را برای رفع محدودیت های انرژی هسته ای هموار می کنند. بررسی ها نشان می دهد اوایل مارس ۲۰۲۳ رای گیری مربوطه در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد. در نتیجه این رای گیری بخشی از یک بسته قانونی گسترده تر است که شامل ساخت شش رآکتور هسته ای جدید EPR2 می باشد. باید توجه داشت انتظار می رود اولین رآکتور هسته ای جدید EPR2 فرانسه در سال ۲۰۳۵ شروع به کار کند.

    به نقل از برخی تاجران، قانون سال ۲۰۱۵ سهم انرژی هسته ای را تا سال ۲۰۳۵ به ۵۰ درصد از کل انرژی محدود کرد. از آنجایی که ۶۹ درصد انرژی کشور از انرژی هسته ای تامین می شود، در آن زمان تصور می شد که این امر از سرمایه گذاری در منابع انرژی جایگزین حمایت می کند. با این حال ارقام رسمی اعلام شده، بحران انرژی انرژی هسته ای را در کنار سایر اقدامات آشکار ساخته است.

    * بررسی قیمت برق در آلمان

    وب سایت خبری Euractiv در روز دوشنبه (۳ آوریل) گزارش داد برلین در نظر دارد برای افزایش رقابت پذیری این کشور، تعرفه ویژه ای برای برق صنعتی وضع کند.

    آقای Robert Habek وزیر اقتصاد و حفاظت از آب و هوای آلمان اظهار کرد:

    هدف دولت آلمان این است که به شرکت ها اجازه داده شود از منابع انرژی تجدیدپذیر از طریق تعرفه ویژه استفاده کنند، که در آن هزینه تولید بین ۵ تا ۹ سنت یورو در هر کیلووات ساعت بسته به شرایط جغرافیایی محل مورد استفاده می باشد. با این حال، تا زمانی که انرژی تجدیدپذیر کافی در دسترس نباشد، دولت آلمان در نظر دارد قیمت برق را برای صنعت محدود کند. با این حال، هرگونه مداخله دولت باید توسط کمیسیون اروپا تأیید شود.

    * بررسی قیمت برق در انگلستان

    به گزارش وب سایت خبریExpress ، در ماه فوریه ۲۰۲۳ کارشناسان هشدار دادند که مشاغل انگلیسی با نوسانات در هزینه های انرژی مواجه خواهند شد، زیرا حمایت های دولت از آوریل ۲۰۲۳ کاهش می یابد. به ویژه بررسی ها نشان می دهد برخی از مشاغل ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که قبض های گاز و برق آن ها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد. صدراعظم Jeremy Hunt بودجه بهار ۲۰۲۳ را در ۱۵ مارس ارائه خواهد کرد.

    * بررسی قیمت گاز در اروپا

    فعالان بازار در روز دوشنبه (۳ آوریل) گزارش دادند به دلیل زمستان معتدل و تقاضای کمتر، پر شدن تأسیسات ذخیره گاز در کشورهای اتحادیه اروپا همچنان بالا می باشد. بر اساس داده های پلتفرم AGSI، تا ۹ مارس ۲۰۲۳ در کل اتحادیه اروپا، میزان پر شدن تأسیسات ذخیره گاز در کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۵۷.۵ درصد گزارش شده است. در نتیجه بررسی ها نشان می دهد اروپا زمستان را بهتر از آنچه که تحلیلگران انتظار داشتند پشت سر گذاشته است.

    به گفته کارشناسان مستقر در اروپا، این کشور با شروع فصل گرما با ذخایر گازی بیش از ۵۰ درصد مواجه خواهد شد. باید توجه داشت که حداکثر میزان ذخایر گازی در سال ۲۰۱۴ مشاهده شد که برابر ۴۷ درصد بوده است.

    با این حال، همانطور که Javier Blas منتقد روزنامه بلومبرگ اشاره می کند، اروپا باید این شاهکار را در زمستان آینده تکرار کند. این بار، کاهش تقاضا و متعاقب آن کاهش قیمت گاز به دلیل ترکیبی از عوامل هوای گرم، کاهش تولید در بسیاری از صنایع، از جمله مواد غذایی، و تمایل به نادیده گرفتن الزامات آب و هوایی (در مورد تغییر از گاز به زغال سنگ از گاز) ایجاد شده است.

    معامله گران در روز دوشنبه (۳ آوریل) اعلام کردند تنها ۲۰ درصد از صرفه جویی در گاز ناشی از اقدامات بهره وری انرژی بوده و LNG به دلیل تقاضای کم چین کافی بوده است. بررسی ها نشان می دهد بعید به نظر می رسد که این عوامل در سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ دوباره به صورت همزمان اتفاق بیفتند. به نقل از چندین منبع خبری قیمت گاز احتمالاً برای مدت طولانی تری بالاتر از سطح قبل از بحران باقی خواهند ماند.

    همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، تقاضای برق در اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ در مقایسه با میانگین دوره های مشابه در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ حدود ۵.۴ درصد کاهش یافته است.

    GMK

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.