شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    آذر ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
    « آبان   دی »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    کاهش مصرف جهانی قراضه فولادی

    شناسه : 81199 22 آذر 1402 - 16:00
    با توجه به داده های منتشر شده، میزان مصرف قراضه فولادی در اکثر کشورهای جهان در 10 ماه نخست 2023 کاهش یافته است.
    کاهش مصرف جهانی قراضه فولادی
    پ
    پ

    با توجه به داده های منتشر شده، میزان مصرف قراضه فولادی در اکثر کشورهای جهان در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

    * بررسی بازار جهانی قراضه فولادی

    به گزارش آرتان پرس، قراضه فولادی یک ماده خام ضروری است که استفاده از آن به کشورهای مختلف اجازه می دهد تا به اهداف اقلیمی خود دست یابند. باید توجه داشت که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ هیچ افزایشی در مصرف قراضه فولادی در کشورهای مختلف مشاهده نشد، اما همه پیش‌ بینی‌ ها حاکی از آن است که نقش قراضه فولادی در تولید فولاد تنها در سال‌ های آینده رشد خواهد کرد.

    در عین حال باید توجه داشت که اوکراین همچنان به افزایش صادرات قراضه فولادی به اروپا ادامه می دهد که در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه قراضه فولادی وجود ندارد و بزرگترین صادرکننده قراضه در جهان است.

    فعالان بازار در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند اکثر کشورها قراضه فولادی را به عنوان یک ماده خام استراتژیک می شناسند و میزان صادرات را محدود می کنند. باید توجه داشت که با وجود اهمیت قراضه فولادی به عنوان ماده اولیه، بازار جهانی قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با روندهای منفی مواجه شد.

    بر اساس گزارش دفتر بازیافت بین المللی (BIR)، مصرف قراضه فولادی در همه کشورها و مناطق اصلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. چین همچنان بزرگترین مصرف کننده قراضه فولادی در جهان به شمار می رود، اگرچه حتی در آنجا نیز استفاده از قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۲.۹ درصد کاهش در سال به ۱۱۶.۲ میلیون تن رسیده است.

    به نقل از چندین منبع خبری، همچنین میزان واردات جهانی قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۲۷ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با ۸ درصد کاهش همراه بوده است.

    باید توجه داشت که سه کشور برتر در زمینه صادرات قراضه فولادی در نیمه اول ۲۰۲۳ به شرح زیر می باشد :

    منابع خبری اعلام کردند کشور ترکیه اولین کشور صادر کننده قراضه فولادی است که در نیمه اول ۲۰۲۳ حدود ۹.۶ میلیون تن قراضه فولادی به کشورهای دیگر صادر کرده است. بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات قراضه فولادی از ترکیه در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.

    باید توجه داشت که دومین کشور صادر کننده قراضه فولادی در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ کشور بهارات بوده است که در این مدت حدود ۵.۲۵ میلیون تن از این محصول را صادر کرد. این در حالی است که میزان صادرات قراضه فولادی از ترکیه در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ با رشد ۱۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل همراه بوده است.

    همچنین ایالات متحده آمریکا سومین کشور صادر کننده قراضه فولادی است که در نیمه اول ۲۰۲۳ حدود ۲.۵ میلیون تن قراضه فولادی به کشورهای دیگر صادر کرده است. بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات قراضه فولادی از ایالات متحده آمریکا در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ حدود ۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافته است.

    در این میان معامله گران گزارش دادند کاهش مصرف و واردات قراضه فولادی با کاهش تولید محصولات فولادی ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، تولید جهانی محصولات فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۹۴۳.۹ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱.۱ درصد افت داشته است.  باید توجه داشت که در مناطق دیگر بازار محصولات فولادی اندکی ضعیف تر بوده است.

    به نقل از برخی تجار، میزان تولید محصولات فولادی در اتحادیه اروپا در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۹ درصد و در آمریکای شمالی حدود ۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافت. بررسی ها نشان می دهد بازار محصولات فولادی تحت تاثیر نرخ های بالای اعتباری است که باعث کاهش فعالیت تجاری، تورم و کاهش ارزش پول در مناطق مختلف جهان و همچنین قیمت بالای انرژی می شود.

    تصویر زیر میزان مصرف قراضه فولادی در سال ۲۰۲۲ را در کشورهای مختلف نشان می دهد.

    * بررسی میزان مصرف قراضه فولادی در اروپا

    فعالان بازار فولاد اروپا در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین مصرف کنندگان قراضه فولادی در جهان است. بر اساس گزارش SteelMint، میزان مصرف قراضه فولادی در اتحادیه اروپا در سال های گذشته شرح زیر می باشد:

    میزان مصرف قراضه فولادی در سال ۲۰۲۰ در اروپا حدود ۷۷.۵ میلیون تن بوده است که نسبت به سال قبل کاهش ۱۰.۳ درصدی را تجربه کرده است.

    همچنین در سال ۲۰۲۱ میزان قراضه فولادی در اروپا حدود ۸۸.۵ میلیون تن گزارش شده است که نسبت به سال قبل با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است.

    بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲ نیز میزان قراضه فولادی در اروپا حدود ۷۸ میلیون تن بوده است که نسبت به سال قبل حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

    در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) گزارش دادند اتحادیه اروپا همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان قراضه فولادی می باشد. با توجه به داده های منتشر شده اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷.۴ میلیون تن قراضه فولادی و در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۹ میلیون تن قراضه فولادی به کشورهای دیگر صادر کرد. باید توجه داشت که میزان صادرات قراضه فولادی از اتحادیه اروپا در نیمه اول ۲۰۲۳ با افزایش ۴.۵ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

    به نقل از چندین منبع خبری، در مورد عرضه قراضه فولادی در اروپا دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. یک انجمن تخصصی اروپایی به نام EURIC به نمایندگی از صنعت بازیافت اتحادیه اروپا اعلا کرد که در حال حاضر هیچ خطری برای کمبود قراضه فولادی برای تولید کنندگان فولاد اروپایی وجود ندارد.

    همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند، طبق برآورد انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان میلگرد فولادی (IREPAS)، با توجه به استفاده تولید کنندگان فولاد اروپا از کوره‌ های قوس الکتریکی (EAF)، اتحادیه اروپا ممکن است در کمتر از ۵ سال به واردکننده قراضه فولادی تبدیل شود. بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲، سهم کوره‌ های قوس الکتریکی (EAF) در تولید محصولات فولادی اروپا تنها ۴۳.۷ درصد بود، اما سهم آن در ۳ تا ۵ سال آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.

    به نقل از برخی تجار، اتحادیه اروپا رسما در حال آماده شدن برای گنجاندن قراضه فولادی در فهرست مواد خام استراتژیک است. باید توجه داشت که مقامات برخی از کشورهای اروپایی در حال تلاش برای محافظت از بازار خود هستند. به عنوان مثال، مقامات ایتالیایی شرایط صادرات قراضه فولادی را که اکنون به عنوان یک ماده اولیه حیاتی محسوب می شود و صادرات آن از این کشور منوط به اظهارنامه است، پیچیده کرده اند. بررسی ها نشان می دهد اوکراین، به عنوان یکی از اعضای آینده اتحادیه اروپا، باید این عوامل نظارتی را در نظر بگیرد، زیرا زمانی که اوکراین به اتحادیه اروپا بپیوندد بر بازار قراضه فولادی تأثیر خواهند گذاشت.

    * بررسی میزان مصرف قراضه فولادی در ترکیه

     فعالان بازار ترکیه در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند ترکیه یکی از رهبران جهان در مصرف و واردات قراضه فولادی به شمار می رود. باید توجه داشت که ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیون تن قراضه فولادی مصرف کرده و حدود ۷۱.۵ درصد وارد کرده است. باید توجه داشت که واردات قراضه فولادی به دلیل سهم بالای ظرفیت فولادسازی الکتریکی در صنعت فولاد داخلی ترکیه در سال گذشته رشد داشته است. به ویژه باید توجه داشت که ترکیه سهم عمده صادرات اروپا از این محصول را مصرف می کند.

    به نقل از چندین منبع خبری، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۹.۱ میلیون تن قراضه فولادی صادر کرد که ۱۳ میلیون تن آن به ترکیه ارسال شده بود. همچنین در سال ۲۰۲۲ نیز اروپا حدود ۱۷.۴ میلیون تن قراضه فولادی به کشورهای دیگر صادر کرد که ۱۰.۷ میلیون تن آن توسط ترکیه خریداری شده بود.

    در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) گزارش دادند با این حال، در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ ترکیه در حال کاهش مصرف قراضه فولادی خود بوده است. بررسی ها نشان می دهد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، واردات قراضه فولادی به ترکیه به ۱۴.۱ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل با کاهش ۱۶.۴ درصدی همراه بوده است.

    بررسی ها نشان می دهد در سال ۲۰۲۲، کشور ترکیه واردات قراضه فولادی را به ۲۰.۹ میلیون تن رساند که نسبت به سال قبل با کاهش ۱۶.۵ درصدی همراه بوده است. باید توجه داشت که کاهش واردات به دلیل کاهش تقاضای داخلی و اروپایی برای محصولات فولادی تخت ترکیه در سال ۲۰۲۲ و همچنین انتظارات محقق نشده از تقاضای فعال برای فولاد پس از زلزله فوریه ۲۰۲۳، افزایش تورم و کاهش ارزش لیر بوده است.

    * بررسی میزان مصرف قراضه فولادی در اوکراین

    تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند با وجود رشد جمع آوری قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳، جمع آوری مواد اولیه کمتر از سطح تقاضای مصرف کننده است. بر اساس گزارش انجمن UAVtormet، حجم جمع آوری قراضه فولادی در اوکراین در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ به ۹۹۳ هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳.۴ درصد رشد داشته است. همچنین باید توجه داشت که میزان مصرف داخلی قراضه فولادی در در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ در اوکراین حدود ۷۹۷ هزار تن گزارش شده است.

    بر اساس محاسبات Ukrmetallurgprom، در سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است که حدود ۶.۲ میلیون تن فولاد ذوب شود که برای آن فولادسازان به ۱.۹ میلیون تن قراضه فولادی نیاز دارند. در مجموع باید توجه داشت که جمع آوری کنندگان قراضه فولادی در اوکراین حجم جمع آوری این محصول را در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۲۵ تا ۱.۳ میلیون تن پیش بینی کردند، اما پیش بینی های آنها اغلب بیش از حد خوش بینانه است، در حالی که زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است.

    فعالان بازار اعلام کردند رشد سیستماتیکی در صادرات قراضه فولادی در سراسر سال ۲۰۲۳ وجود دارد و پویایی صادرات قراضه فولادی در سال های اخیر در حال نوسان بوده است. بر اساس گزارش انجمن UAVtormet، میزان صادرات قراضه فولادی در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۴۶.۹ هزار تن بوده که ۳.۹ برابر بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته گزارش شده است. در همین حال بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات قراضه فولادی در سال ۲۰۲۲ به ۵۳.۶ هزار تن رسید که با کاهش ۱۱.۴ برابری نسبت به سال قبل همراه بوده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد میزان صادرات قراضه فولادی در سال ۲۰۲۱ در اوکراین حدود ۶۱۵.۷ هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل رشد ۱۷.۲ برابری را تجربه کرده است.

    تصویر زیر میزان صادرات ماهانه قراضه فولادی از اوکراین را در سال ۲۰۲۳ بر حسب هزار تن نشان می دهد.

    بررسی ها نشان می دهد حجم صادرات قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳ بسیار بیشتر از انتظارات بازار بوده است. باید توجه داشت که در ابتدای سال جاری UAVtormet حجم صادرات قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳ را از اوکراین بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تن پیش بینی کرد و در سپتامبر این رقم به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.

    در این میان معامله گران گزارش دادند مقصد اصلی صادرات قراضه فولادی اوکراین اتحادیه اروپا می باشد. بزرگترین واردکنندگان قراضه فولادی به اوکراین در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ شامل لهستان، یونان و بلغارستان بوده است. باید توجه داشت که در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ لهستان حدود ۳۲.۷ میلیون دلار قراضه فولادی به اوکراین ارسال کرد که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۸۶.۶ درصد رشد داشته است. همچنین یونان نیز در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود  ۲.۷ میلیون دلار قراضه فولادی به اوکراین صادر کرد که نسبت به سال قبل با افزایش ۷.۲ درصدی همراه بوده است.

    همچنین به نقل از چندین منبع خبری، در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ میزان صادرات قراضه فولادی از بلغارستان به اوکراین دارای ارزش ۱.۱ میلیون دلار بود که نسبت به سال قبل با افزایش ۲.۹ درصدی همراه بوده است. بر اساس گزارش Eurostat، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میزان صادرات قراضه فولادی از اوکراین به اتحادیه اروپا به حدود ۸۹.۸ هزار تن بود که ۸۲.۲ هزار تن آن به لهستان ارسال شد.

    تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند ادغام محصولات اروپا و اوکراین به یک برخورد جغرافیایی صادرات منجر شده است. هزینه گواهی مبدا (EUR.1) برای صادرات قراضه فولادی به اروپا ۳ یورو به ازای هر تن است، در حالی که هزینه تحویل خارجی به سایر مناطق جهان با عوارض گمرکی ۱۸۰ یورو در هر تن خواهد بود. از یک سو، اروپا به قراضه فولادی اوکراین وابسته نیست و بزرگترین صادرکننده به شمار می رود، اما از سوی دیگر اوکراین به زودی عضو اتحادیه اروپا خواهد شد و بازار قراضه فولادی در اتحادیه اروپا با مقررات در سطح کشور رایج خواهد بود.

    به نقل برخی تاجران، از آنجایی که اتحادیه اروپا صادرکننده خالص قراضه فولادی است، تامین مواد اولیه مشابه از اوکراین نقش زیادی برای بازار اروپا ندارد. UAVtormet  معتقد است که اوکراین از سال آینده می تواند حدود ۵۰۰ هزار تن قراضه فولادی به لهستان صادر کند. چنین حجم صادرات در سطح ناکافی برداشت قراضه فولادی می تواند منجر به کمبود مواد خام در بازار داخلی شود و امیدهای کمیسیون اروپا در سبز شدن تولید فولاد اوکراین را از بین ببرد.

    در مارس ۲۰۲۳، مجتمع فولادسازی برق Interpipe  قبلاً برای مدت کوتاهی فعالیت خود را به دلیل کمبود قراضه فولادی متوقف کرده است. بنابراین، فولادسازان طرفدار تشدید شرایط برای صادرات قراضه فلولادی به اروپا و به ویژه محدودیت موقت صادرات قراضه فولادی و حذف طرح های خاکستری هستند.

    فعالان بازار اعلام کردند نقش قراضه فولادی در صنعت فولاد اوکراین در شرایط بهبود اقتصادی پس از جنگ به شکل ناگزیر افزایش خواهد یافت. باید توجه داشت که موضوع تجدید و نوسازی ظرفیت های فولادی در چارچوب عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مطرح خواهد شد.

    به نقل از چندین منبع خبری، فولادسازان اروپایی در حال حرکت به سمت ساخت کوره های قوس الکتریکی و کارخانه های آهن اسفنجی (DRI) هستند. فولادسازان اوکراینی نیز ممکن است این گزینه را انتخاب کنند، زیرا اوکراین دارای ذخایر مناسب سنگ آهن برای تولید DRI است. با این حال، آهن اسفنجی (DRI) با قراضه فولادی در کوره‌ های قوس الکتریکی مخلوط می ‌شود، بنابراین در دسترس بودن قراضه فولادی، احتمال کربن ‌زدایی متالورژی اوکراین را در دراز مدت تعیین می ‌کند.

    * چشم انداز تقاضا در بازار جهانی قراضه فولادی

    در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) گزارش دادند قراضه فولادی یک ماده خام استراتژیک برای دستیابی به اهداف بی طرفی کربن توسط صنعت فولاد جهانی است. باید توجه داشت که فولادسازان در سرتاسر جهان اکنون در حال برنامه ریزی یا اجرای پروژه هایی برای افزایش استفاده از EAF هستند، بنابراین مصرف جهانی قراضه فولادی افزایش خواهد یافت.

    به نقل از چندین منبع خبری، با توجه به اینکه نسبت فولادسازی در مبدل های اکسیژن و کوره های قوس الکتریکی در حال حاضر ۷۰/۳۰ است، انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰/۴۰ تغییر خواهد کرد. بررسی ها نشان می دهد بیش از ۳۰۰ میلیون تن قراضه فولادی در سال ۲۰۲۳ برای تولید بیشتر توسط فن آوری EAF در طول انتقال به فولاد سازگار با محیط زیست مورد نیاز است.

    همچنین تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) اعلام کردند به نوبه خود، چین قصد دارد استفاده از قراضه فولادی در تولید محصولات فولادی را افزایش دهد تا وابستگی خود را به سنگ آهن وارداتی کاهش داده و باعث کاهش انتشار کربن گردد. به گفته MIIT، جمهوری خلق چین تا سال ۲۰۳۰ می تواند ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت EAF جدید داشته باشد.

    به نقل از چندین منبع خبری، موسسه تحقیقاتی POSCO تخمین می زند که مصرف جهانی قراضه فولادی تا سال ۲۰۳۰ به ۷۷۸ میلیون تن خواهد رسید که ۱۵.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش می یابد. تحلیلگران Fact.MR به نوبه خود انتظار دارند بازار جهانی قراضه فولادی با نرخ متوسط سالانه ۴.۹ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۳۳ به ۱.۰۵ میلیارد تن برسد.

    فعالان بازار اعلام کردند میزان رشد تقاضا برای قراضه فولادی در سراسر جهان مشاهده خواهد شد، اما عمدتاً ناشی از افزایش نیازهای اقتصادهای در حال رشد سریع و در حال توسعه، مانند چین، بهارات و سایر کشورها خواهد بود. به طور خاص، طبق پیش بینی های انجام شده میزان مصرف قراضه فولادی در چین که بزرگترین تولید کننده محصولات فولاید در جهان است از ۲۶۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۳۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

    به نقل از برخی تاجران، در بسیاری از کشورها، قراضه فولادی در حال حاضر به عنوان یک ماده خام استراتژیک به جای یک محصول ضایعاتی تعریف می شود. بیشتر کشورها به جای صادرات بر مصرف داخلی تمرکز خواهند کرد که باعث افزایش تجارت داخلی و منطقه ای قراضه فولادی و اقداماتی برای تشویق واردات این محصول توسط بزرگترین مصرف کنندگان خواهد شد. در مقابل، بزرگترین صادرکنندگان به طور فزاینده ای صادرات قراضه فولادی را محدود خواهند کرد.

    در این میان معامله گران در روز سه شنبه (۱۲ دسامبر) گزارش دادنداستفاده از قراضه فولادی برای فولادسازی در کوره های قوس الکتریکی ساده ترین راه برای کاهش انتشار CO2 در صنعت فولاد با استفاده از فناوری های تولید موجود است. با این حال، مشکل این است که در سطح جهانی قراضه فولادی کافی برای تغییر کامل روند تولید به فولادسازی قوس الکتریکی جمع آوری نمی شود. بنابراین، کشورها در حال حاضر شروع به رقابت برای دسترسی به قراضه فولادی کرده اند و این رقابت در آینده افزایش خواهد یافت.

    به نقل از برخی تجار، تقاضا برای قراضه فولادی با کیفیت بالا با حداقل ناخالصی های مضر افزایش می یابد. در تئوری، قراضه فولادی را می توان بی نهایت بار به فولاد ذوب کرد، اما در عمل، با هر بار ذوب مجدد، محتوای ناخالصی های مضر در این ماده افزایش می یابد که سپس کیفیت محصولات نهایی را کاهش می دهد. بنابراین چشم ‌انداز صنعت قراضه فولادی به توسعه و اجرای فناوری‌ هایی برای تفکیک قراضه فولادی و تصفیه آن از ناخالصی‌ ها نیز مرتبط است.

    تحلیل گران بازار اعلام کردند آینده صنعت فولاد جهانی به طور مستقیم به وضعیت صنعت قراضه فولادی بستگی دارد. از یک طرف فولادسازان و جمع آوری کنندگان قراضه فولادی شریک همدیگر محسوب می شوند و از سوی دیگر، منافع آنها اغلب متفاوت است، بنابراین یافتن تعادل بین آنها از طریق سیاست اقتصادی دولت امری مهم و ضروری به شمار می رود.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.