چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ 20 ربيع ثاني 1446 Wednesday, 23 October , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    دی ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
    « آذر   بهمن »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
     زور بالادستی‌ها به پایین‌دستی‌ها چربید

    گران‌ فروشی در داخل؛ ارزان فروشی در خارج!

    شناسه : 81743 23 دی 1402 - 12:00
    یک کارشناس صنعت فولاد گفت: با چنین قوانینی، بخش پایین‌دست فولاد دچار ضرر و زیان می‌شود؛ اما بالادستی‌ها به دلیل اینکه قانون‌گذار و دارای مواد خام، زور، قدرت و ثروت هستند، منفعت کامل می‌برند.
    گران‌ فروشی در داخل؛ ارزان فروشی در خارج!
    پ
    پ

    یک کارشناس صنعت فولاد گفت: با چنین قوانینی، بخش پایین‌دست فولاد دچار ضرر و زیان می‌شود؛ اما بالادستی‌ها به دلیل اینکه قانون‌گذار و دارای مواد خام، زور، قدرت و ثروت هستند، منفعت کامل می‌برند.

    * زور بالادستی‌ها به پایین‌دستی‌ها چربید

    به گزارش آرتان پرس، احمد رضوی نیک با اشاره به ضرر و زیان فولادسازان از وضع عوارض صادراتی بیان کرد: در حال حاضر، قیمت مواد معدنی در ایران بسیار پایین است؛ یعنی اگر نرخ سنگ آهن را نسبت به قیمت جهانی در بازار داخلی مقایسه کنیم، بسیار پایین‌تر از قیمت صادراتی خرید و فروش می‌شود. در نهایت سود آن به جیب شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و خصولتی می‌رود.

    وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمتی بین شمش و میلگرد از بین رفته، گفت:

    از طرفی، میان نرخ شمش و محصولات نهایی مانند میلگرد، نبشی و ناودانی در بورس کالا حداکثر بین ۷ تا نهایتا ۱۰ درصد تفاوت قیمتی وجود دارد؛ به گونه‌ای که به سختی می‌توانند هزینه تولید خود را پوشش دهند. این درحالیست که فاصله قیمتی در مواد اولیه مانند کنسانتره و گندله حدود ۳۰ تا ۳۹ درصد است که سود بسیار زیادی از این تفاوت قیمتی کسب می‌کنند.

    این کارشناس صنعت فولاد اظهار داشت:

    در واقع بخش بالادستی زنجیره فولاد، هیچگاه از صادرات زیان نمی‌بینند؛ چرا که در حال ارزان فروشی هستند و محصولاتی که یارانه کشور به آنها تعلق دارند را زیر قیمت جهانی به سایر کشورها صادر می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت با چنین قوانینی، بخش پایین‌دست فولاد دچار ضرر و زیان می‌شود؛ اما بالادستی‌ها به دلیل اینکه قانون‌گذار و دارای مواد خام، زور، قدرت و ثروت هستند، منفعت کامل می‌برند.

    به گفته رضوی نیک، قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بازار به صورت دلخواه انجام می‌شود و این درحالیست که اصل مبنای نرخ‌گذاری باید در تمام طول زنجیره یکسان و براساس شاخص قیمت‌های جهانی صورت بگیرد.

    وی در پایان عنوان کرد:

    در محصولات فولادی، مازاد بر نیاز داخل باید با قیمت مشخص شده و به صورت عادلانه صادر شوند. امروزه مواد اولیه ۵۰۰ دلار به نوردکاران فروخته می‌شود که همین شمش در بازار صادراتی، حدود ۴۴۰ دلار به فروش می‌رود.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.