دادههای رسمی بخش تولید چین در ماه فوریه در فاز رکود باقی ماند و این موضوع فعالان بازارهای کالایی را ناامید کرد، به نحوی که این بازارها با سیگنال کاهشی مواجه شدند.
* دوگانه رکود و رونق اژدهای زرد
به گزارش آرتان پرس، اثرگذاری این داده بر بازارهای کالایی در افت نرخ سنگآهن وارداتی به چین و فولاد معامله شده در بازار داخلی چین مشهود بود. با این حال صنایع صادرات محور چین ظرف ماه فوریه، با افزایش ثبت تقاضا برای صادرات، بر میزان فعالیت تولیدی خود افزودند و این موضوع باعث شد تا بخشی از تولیدکنندگان چینی که عمدتا بر تامین بازارهای صادراتی متمرکز هستند از رکود در امان بمانند.
در شـــرایطی که بزرگترین اقتصاد شرقی طی ماههای متوالی با رکود مصرفی مواجه بوده است، تحلیل گران به بهبود دادههای تولیدی در آمریکا به رغم بالا ماندن نرخ بهره امیدوارند. بزرگترین اقتصاد جهانی از رکود در امان مانده است، اما در شرایطی که این داده باعث شود فدرال رزرو زمان آغاز سیاست کاهش نرخ بهره را به تعویق بیندازد، فعالان بازارهای کالایی از این رونق منتفع نخواهند شد.
* سال نو چینی، عامل کاهنده PMI
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه ۲۰۲۴ مطابق انتظار تحلیل گران رویترز در فاز انقباضی اعلام شد. این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی به همراه دارد. اداره مرکز آمار چین، این شاخص را برابر ۴۹.۱ واحد اعلام کرد؛ این رقم کمترین میزان این شاخص پس از دسامبر ۲۰۲۳ بود. سطح ۵۰ واحدی معیاری برای سنجش رکود و رونق برای شاخص مدیران خرید بخش تولید تلقی میشود.
اعلام این شاخص با نرخی کمتر از ۵۰ واحد بیانگر قرار گرفتن در فاز رکود و اعلام آن بالاتر از سطح ۵۰واحدی نشان از قرار گرفتن آن در فاز رونق دارد. با وجود محرکهای اعمالی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد در ماه فوریه، همچنان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فاز رکود اعلام شد. البته تحلیل گران بخشی از اعلام ضعیف این داده را به تعطیلات سال نو در چین مربوط میدانند. آغاز سال نوی چینی برای امسال منطبق با دهم فوریه بود.
با توجه به تعطیلات سراسری یک هفتهای در این کشور به مناسبت سال نو چینی که البته عموما این تعطیلات حداقل تا دو هفته به طول میکشد، کاهش ثبت خرید از سوی صنایع چینی در ماه فوریه کاملا قابل انتظار بود.
به این ترتیب در شرایطی که برخی تحلیلگران بر این باورند که دادههای رسمی PMI در چین ناامید کننده است، برخی دیگر نگاه خوش بینانهتری به وضعیت بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی داشته و معتقدند این وضعیت نتیجه تعطیلات طولانی مدت به مناسبت سال نو چینی در ماه فوریه ۲۰۲۴ بوده است. تقویم سنتی چینی یک تقویم قمری است که براساس مشاهدات نجومی موقعیت خورشید در آسمان و فازهای ماه است.
اولین روز سال نو قمری میتواند در زمانی بین ۲۱ ژانویه تا ۲۰ فوریه رخ دهد. در سال ۲۰۲۴، آغاز سال نو چینی منطبق با دهم فوریه بود. این در حالی است که ظرف سال ۲۰۲۳ آغاز سال نو قمری در چین منطبق با ۲۲ ژانویه شد. به این ترتیب در حالی که عمده اثرگذاری این تعطیلات بر دادههای بخش تولید ظرف سال ۲۰۲۳ مربوط به ماه ژانویه بود، بنابراین تعطیلات سال نو چینی ظرف سال گذشته میلادی عمدتا بر دادههای ماه ژانویه اثرگذار شد؛ هر چند با توجه به طولانی بودن زمان تعطیلات بخشی از اثرگذاری آن بر ماه فوریه نیز بود. اما ظرف سال ۲۰۲۴ تعطیلات سال نو چینی کاملا در ماه فوریه بود و این موضوع عقبگرد شاخص PMI رسمی چین در این بازه زمانی را به همراه داشت.
* صادرات محورها از رکود قسر در رفتند
در حالی که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فاز رکود اعلام شد، شاخص مدیران خرید Caixin چین برای این ماه در فاز رونق اعلام شد. شاخص مدیران خرید Caixin از صنایع واقع در مناطق ساحلی که عمدتا کوچک و متوسط هستند اخذ میشود و این صنایع صادرات محور نیز هستند.
شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین برای ماه فوریه برابر ۵۰.۹ واحد اعلام شد. این شاخص علاوه بر آنکه در فاز رونق بود، ۰.۲ واحد بالاتر از پیشبینیها بود و در عین حال این شاخص به بیشترین میزان در بازه ۶ ماهه یعنی پس از ماه اوت ۲۰۲۳ رسید. به این ترتیب باید گفت، صنایع صادرات محور چین به استمرار صادرات در میان مدت امیدوارند و وضعیت روشن صادرات باعث شده تا حتی تعطیلات سال نو نیز نتواند به آمار خرید مواد اولیه و خدمات مصرفی آنها آسیب وارد کند. صنایع صادرات محور چینی از افزایش ثبت سفارش صادرات در این ماه خبر دادند و این موضوع حامی رشد شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید بود.
اعلام شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین در فاز رونق داده مثبتی برای اقتصاد چین است؛ اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که بخش عمده تولید ناخالص ملی در چین بر مصرف داخلی متکی است. در این شرایط اگرچه وضعیت صادرات نیز بر وضعیت اقتصاد در چین اثرگذار میشود؛ اما در نهایت بازارهای صادراتی این امکان را ندارند تا بهتنهایی اقتصاد چین را در برابر چالشهایی نظیر رکود، حفظ کنند.
* بازار به دادههای PMI آمریکا امیدوار است
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید آمریکا هنوز منتشر نشده، اما تحلیلگران شرکتکننده در نظرسنجی رویترز به بهبود این داده در ماه فوریه ۲۰۲۴ نسبت به ماه ژانویه امیدوارند. به این ترتیب در شرایطی که این شاخص در ماه ژانویه با فاصله محدودی از فاز رکود قسر در رفت، این شاخص در ماه فوریه با بهبود پیشبینی شده بود. شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا برای ماه ژانویه ۲۰۲۴ برابر ۵۰.۷ واحد اعلام شد، این در حالی بود که پیشبینیها از اعلام آن در سطح ۵۱.۵ واحدی در ماه فوریه حکایت دارد. تحقق این پیشبینی خوش بینانه حاکی از آن است که بالا ماندن نرخ بهره در آمریکا نتوانسته به بروز رکود در بزرگترین اقتصاد جهانی بینجامد.
انتشار این داده در این سطح از تعویق زمان کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا برای ظرف سال جاری میلادی حمایت میکند. انتشار بیش از حد انتظار دادههای تورمی آمریکا در ماه ژانویه باعث شد تا احتمال آغاز کاهش نرخ بهره از ماه مارس یا ماه مه به شدت کاهش یابد.
در شرایط کنونی اغلب فعالان بازار، کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را پیشبینی میکنند. کاهش انتظار از فدرال رزرو برای پایان سیاست انقباضی در حالی که سیگنالی افزایشی برای دلار آمریکا به همراه داشت، زمینه عقبگرد قیمتی در بازار کامودیتیها با محوریت کالاهای فلزی را فراهم کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه