یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
آرتان پرس گزارش می دهد:

تاثیر مستقیم رشد قیمت حمل و نقل فولاد در دنیا

شناسه : 83977 17 اردیبهشت 1403 - 14:00
کارشناس بازارهای جهانی و داخلی گفت: در حال حاضر تاثیرگذاری قیمت فولاد در جهان یک فاکتور ۵۰ درصدی است؛ چرا که قیمت‌های حمل کشتی در دنیا افزایش یافته و به تنهایی کاهش یا افزایش قیمت فولاد چین برای برخی از مقاصد صادراتی تاثیری ندارد.
تاثیر مستقیم رشد قیمت حمل و نقل فولاد در دنیا
پ
پ

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی گفت: در حال حاضر تاثیرگذاری قیمت فولاد در جهان یک فاکتور ۵۰ درصدی است؛ چرا که قیمت حمل و نقل فولاد بعلت افزایش قیمت حمل کشتی در دنیا افزایش یافته و به تنهایی کاهش یا افزایش قیمت فولاد چین برای برخی از مقاصد صادراتی تاثیری ندارد.

* تاثیر مستقیم رشد قیمت حمل و نقل فولاد در دنیا بر مقاصد صادراتی

به گزارش آرتان پرس، مهدی سرلک کارشناس بازارهای جهانی و داخلی، در خصوص محدودیت تولید فولاد چین بیان کرد: در حال حاضر، تاثیرگذاری قیمت آهن و فولاد در جهان یک فاکتور ۵۰ درصدی است؛ چرا که قیمت‌های حمل کشتی در دنیا افزایش یافته و به تنهایی کاهش یا افزایش قیمت فولاد چین برای برخی از مقاصد صادراتی تاثیری ندارد هر چند برخی تولیدات خاص فولادی فقط برای چینی‌ها به صرفه است.

وی ادامه داد:

البته ناگفته نماند در مناطقی از کشور چین، محدودیت‌های دولتی برای فولادسازان صورت گرفته که اکثر آنها به دلیل وضعیت آب و هوایی و آلودگی و یا کنترل رقابت منفی تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه است؛ چرا که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید فولاد چین کوره بلند بوده و موجب آلودگی شدید می‌شود.

به گفته کارشناس بازارهای جهانی و داخلی، کشورها در واردات فولاد که دست دولت‌ها باز است محدودیت وضع می‌کنند تا بتوانند یا از تولیدکنندگان داخلی خود حمایت کنند یا از کشورهای صادرکننده امتیازهای تجاری دریافت کنند، مانند آمریکا که برای واردات فولاد چین مجددا محدودیت اعمال کرده است.

سرلک افزود:

همچنین امروزه، قیمت حمل و نقل دریایی فولاد، باعث شده فولاد منطقه‌ای شود به طور مثال، آمریکا صنعت فولاد قوی دارد؛ اما با این وجود بخشی از فولاد مورد نیاز خود را وارد می‌کند در واقع آنها قیمت و کیفیت فولاد چینی را قبول دارند، اما ترجیح می‌دهند از کشوری مانند مکزیک خرید کنند که فاصله دریایی کمتری دارد.

وی تصریح کرد:

در چین اکثر فولادسازان کوچک توسط فولادی‌های بزرگ بلعیده شده و زمانی که قیمت تمام شده و فروش ناهمخوان باشد، بخشی از ظرفیت خود را کاهش می‌دهند و توان اقتصادی لازم را دارند در خصوص ایران نیز متاسفانه یکی از موانع رشد صنعت فولاد تصمیمات دولتی است که بدون منطق اقتصادی و درنظرگرفتن تاثیرات دراز مدت آن برای کشور اتخاذ می شود.

کارشناس بازارهای جهانی و داخلی خاطرنشان کرد:

امروزه در تمام کشورها در دنیا حتی ترکیه، اعداد قابل توجهی از درآمد خود را برای آموزش، بازاریابی و بحث تحقیق و توسعه هزینه می‌کنند؛ اما در ایران چنین مواردی را رد می‌کنند و در واقع عمده آنها از سطح کیفیت جهانی فاصله گرفته و مشتریان خود را از دست می‌دهند.

از سوی دیگر، ایران از لحاظ حمل و نقل دریایی و مصرف فولاد در منطقه خوبی قرار گرفته و توانایی تولید بالای نیز دارد؛ هر چند که تنوع تولید ترکیه را ندارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.