شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ 21 محرم 1446 Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    کاهش صادرات آهن خام اوکراین

    شناسه : 84304 29 اردیبهشت 1403 - 14:00
    با توجه به داده های منتشر شده، میزان صادرات آهن خام توسط فولادسازان اوکراینی در ماه آوریل 2024 حدود 39.7 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.
    کاهش صادرات آهن خام اوکراین
    پ
    پ

    با توجه به داده های منتشر شده، میزان صادرات آهن خام توسط فولادسازان اوکراینی در ماه آوریل ۲۰۲۴ حدود ۳۹.۷ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.

    * بررسی میزان صادرات آهن خام اوکراین

    به گزارش آرتان پرس و به نقل از GMK، داده های خدمات گمرکی دولتی نشان می دهد شرکت های فولادی مستقر در اوکراین در آوریل ۲۰۲۴ میزان صادرات آهن خام را به ۵۵.۷۱ هزار تن رساندند. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در آوریل ۲۰۲۴ حدود ۳۹.۷ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است. باید توجه داشت که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در آوریل ۲۰۲۴ با کاهش ۳۳.۹ درصدی نسبت به آوریل ۲۰۲۳ همراه بوده است.

    فعالان بازار در روز جمعه (۱۸ می) اعلام کردند از نظر پولی نیز میزان عرضه آهن خام از اوکراین در خارج از کشور در آوریل ۲۰۲۴ به ۲۱.۰۷ میلیون دلار رسیده است. بررسی ها نشان می دهد درآمد بدست آمده از صادرات آهن خام از اوکراین به کشورهای خارجی در آوریل ۲۰۲۴ حدود ۴۱.۶ درصد نسبت به ماه قبل افت داشته است. بررسی ها نشان می دهد درآمد حاصل از صادرات آهن خام از اوکراین به سایر کشورها در ماه آوریل ۲۰۲۴ افت ۴۳ درصدی را نسبت به آوریل ۲۰۲۳ تجربه کرده است.

    به نقل از چندین منبع خبری، در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴، اوکراین ۴۱۷.۹۴ هزار تن آهن خام به مبلغ ۱۵۵.۰۴ میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر کرد. باید توجه داشت که حجم صادرات آهن خام از اوکراین در ۴ ماه نخست ۲۰۲۴ حدود ۲۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این در حالی است که میزان درآمد حاصل از صادرات آهن خام اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ با کاهش ۲۳.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل همراه بوده است.

    در این میان معامله گران گزارش دادند مصرف کننده اصلی آهن خام اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا بوده است که در مدت ذکر شده از نظر پولی حدود ۷۶.۹ درصد از آهن خام صادراتی اوکراین را خریداری کرده است. باید توجه داشت که سهم ایتالیا از کل صادرات آهن خام اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ حدود ۷.۹ درصد بوده است.

    به نقل از برخی تاجران، حدود ۵.۳ درصد از آهن خام تولید شده در اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ به لهستان صادر شد. بنابراین، از ابتدای سال ۲۰۲۴، ایالات متحده بزرگترین صادرکننده آهن خام از اوکراین برای اولین بار از زمان شروع تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بوده است.

    Andriy Glushchenko تحلیلگر مرکز GMK اظهار کرد:

    کارخانه ‌های فولادی مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۴ هیچ کوره بلند جدیدی راه ‌اندازی نکرده‌ اند و کوره‌هایی که در حال کار هستند به خوبی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. به همین دلیل است که همزمان با رشد تولید فولاد و صادرات، صادرات آهن از این کشور کاهش می یابد. باید توجه داشت که حوزه محصولات فولادی در کشور اوکراین اولویت بالاتری دارد.

    تصویر زیر میزان صادرات آهن خام از اوکراین را در آوریل ۲۰۲۴ و در ۴ ماه نخست سال ۲۰۲۴ نشان می دهد.

    همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند شرکت های فولاد مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۳، میزان صادرات آهن خام را به ۱.۲۵ میلیون تن رساند. این در حالی است که میزان صادرات آهن خام از اوکراین در سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

    به نقل از برخی منابع خبری، در مقایسه با سال قبل از جنگ ۲۰۲۱، میزان محموله های آهن خام ارسال شده از اوکراین به خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۱.۴ درصد یا ۱.۹۹ میلیون تن کاهش یافته است.

    فعالان بازار اعلام کردند درآمد فولادسازان اوکراین از صادرات آهن خام در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۷۱.۵ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که درآمد حاصل از صادرات این محصول توسط شرکت های داخلی مستقر در اوکراین در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲۶.۲ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است.

    به نقل از برخی تاجران، لهستان بزرگترین مصرف کننده آهن خام تولید شده در اوکراین در سال ۲۰۲۳ بود که از نظر پولی حدود ۵۱.۹ درصد را به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که اسپانیا حدود ۲۱.۴ درصد از محموله های صادراتی و ایالات متحده ۱۳.۱ درصد از صادرات آهن خام اوکراین را به خود اختصاص داده است.

    در این میان معامله گران گزارش دادند سال گذشته، فولادسازان مستقر در اوکراین در میان توانایی های لجستیکی محدود و شرایط نامطلوب بازار جهانی به فعالیت خود ادامه دادند. باید توجه داشت که تولید کنندگان اصلی آهن خام در اوکراین، شرکت های گروه متین وست (Kametstal و Zaporizhstal) و ArcelorMittal Kryvyi Rih به ترتیب با ۶۵ تا ۷۵ درصد و ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت استفاده کردند.

    بررسی ها نشان می دهد به دلیل عملکرد ضعیف بنادر دریایی، بازگرداندن میزان استفاده از ظرفیت قبل از جنگ غیرممکن است، اما بازارهای فروش به تدریج در حال تغییر هستند. تا همین اواخر، تامین کنندگان آهن خام اوکراینی مجبور بودند با تولیدکنندگان روسی که تخفیف هایی را برای محصولات خود در بازار اتحادیه اروپا ارائه می کردند، رقابت کنند.

    به نقل از برخی تاجران، اتحادیه اروپا در بسته دوازدهم تحریم ‌ها که در پایان سال ۲۰۲۳ به تصویب رسید، محدودیت‌ های جدید و گسترده ‌ای را برای معادن و محصولات فلزی روسیه اعمال کرد. به ویژه، ممنوعیت واردات آهن خام و آهن اسفنجی (DRI) از روسیه تمدید شد.

    همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند این تصمیم کاملاً مورد انتظار بود و علیرغم مقاومت فعالان بازار فولاد (مصرف ‌کنندگان آهن خام روسیه)، اتحادیه اروپا موفق شد در پنجمین تلاش خود ممنوعیت واردات آهن خام را تصویب کند.

    به نقل از برخی منابع خبری، محدودیت های جدید واردات آهن خام و آهن اسفنجی DRI را از اول ژانویه ۲۰۲۶ ممنوع می کند و تا آن زمان، سهمیه هایی برای کاهش حجم عرضه اعمال می شود.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.