چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ 27 ذو الحجة 1445 Wednesday, 3 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    انواع سقف های جدید ساختمانی در عصر مدرن

    شناسه : 84371 04 تیر 1403 - 17:00

    انواع سقف های جدید ساختمانی در دنیای مدرن امروزه یکی از فاکتورهای زیبایی و استحکام سازه ها به شمار می ایند. همه ما میدانیم سقف یکی از اجزای مهم و اصلی ساختمان سازی است که نقش مهمی را در آسایش ساکنین و ایمنی ساختمان ایفا میکند، اما از طرفی اجرای صحیح و اصولی آن نیز بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل در ساخت سقف های جدید ساختمانی باید حساسیت زیادی به خرج داده شود.

    انواع سقف های جدید ساختمانی در عصر مدرن
    پ
    پ

    انواع سقف های جدید ساختمانی در دنیای مدرن امروزه یکی از فاکتورهای زیبایی و استحکام سازه ها به شمار می ایند. همه ما میدانیم سقف یکی از اجزای مهم و اصلی ساختمان سازی است که نقش مهمی را در آسایش ساکنین و ایمنی ساختمان ایفا میکند، اما از طرفی اجرای صحیح و اصولی آن نیز بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل در ساخت سقف های جدید ساختمانی باید حساسیت زیادی به خرج داده شود.

    امروزه سقف های جدید ساختمانی با پیشرفت تکنولوژی از متریال‌های خاص ساخته می‌‌شوند که کاربری این بخش از سازه را به‌طرز قابل توجهی افزایش می‌دهند. سقف‌های امروزی ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند و هر یک در شرایط خاصی به‌کار می‌روند؛ بنابراین بسیاری از مهندسان ساختمان تمرکز زیادی روی ساخت این بخش مهم دارند.

    مقایسه سقف اصلی (سازه ای) و سقف تزئینی (کاذب)

    سقف کاذب یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی است و یکی از تفاوت های اصلی سقف اصلی با سقف کاذب و تزئینی در این است که سقف اصلی حتما توسط مهندسین ساختمان ساخته می شود و جزو بدنه اصلی ساختمان است اما سقف های تزئینی بعد از ساخت کامل ساختمان میتواند توسط معمار داخلی انجام می شود و جزو بدنه اصلی ساختمان نیست و صرفا جنبه تزئینی و مدرنیته دارد.

    در ادامه به صورت کامل به توضیح و انواع آن میپردازیم:

    سقف تزئینی (کاذب) و انواع آن:

    سقف های کاذب یکی از مهم ترین و جدید ترین و به نوع خود کارآمد ترین مصالح ساختمانی است. این نوع سقف های جدید ساختمانی معمولا پوششی بر روی سقف اصلی هستند و در خیلی از موارد به معماران داخلی کمک می کند تا بتوانند ایده های خود را عملی کنند برای مثال اکوستیک کردن محل، دادن نور اضافی به اتاق ها، زیبایی معماری و موارد بسیار دیگر.

    از مزایای سقف کاذب:

    • این سقف‌ها قابلیت جابجایی دارند.
    • هزینه اجرای این سقف‌ها در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی کمتر است.
    • باعث جذب صدا شده و از انتقال صدا ممانعت می‌کند.(آکوستیک کردن محل)
    • تعمیر سقف کاذب آسان است.
    • تأسیسات سقف را پوشش می‌دهد.
    • باعث صرفه‌جویی انرژی می‌شود.(گرما و سرما)
    • می‌توان از نورپردازی‌های زیبای آن استفاده کرد.

    سقف کاذب کناف یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی به صرفه

    سقف کاذب کناف به دو صورت پنل هاب گچی صاف یکپارچه و مشبک به سقف نصب میشود. وزن کم، عدم نیاز به رنگ‌آمیزی، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب از مزایای سقف‌های جدید ساختمانی از نوع کناف هستند و این سقف‌ها به صورت دکوراتیو و ساده طراحی می‌شوند. ولی جدید بودن این نوع از سقف ها دلیل بر نداشتن هیچ نوع معایبی نیست برای مثال این نوع از سقف های کاذب در برابر ضربه مقاومت خیلی کمی دارند و ممکن است ترک بردارند یا حتی در صورت کار بدون اصول بشکنند.

    ولی در کل اگر میخواهید با هزینه کمترین بهترین کارایی را برای محیط زندگی خود داشته باشید یا تاسیسات اولیه را مانند تاسیسات برقی بپوشانید استفاده از نوع سقف را برایتان پیشنهاد میکنم.

    برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله سقف کاذب را در سایت آرتان پرس مطالعه کنید.

    سقف جدید ساختمانی

    سقف کاذب PVC

    در عصر جدید نیز این نوع سقف ها طرفدارن منحصر به خود را دارند، که از جنس پلاستیک سخت PVC ساخنه می شوند و با ایجاد فضای کاربردی به دکوراسیون های داخلی و معمارها کمک میکنند.

    سقف های کاذب PVC به شما کمک می کنند، تاسیساتی که بعد از ساخت بنا اضافه شده اند را بپوشانید یا بدون دست زدن به سقف و دیوار،نمای داخلی را اساسی تغییر دهید.

    اغلب سقف های پی وی سی در محل هایی استفاده می شوند که در آنجا رطوبت زیاد است مانند سرویس های بهداشتی و حمام، در کنار این نوع سقف ها میتواند تزئینات سه بعدی و شیشه ای هم برای زیبایی بیشتر بکار برد.

    •  پوشش تأسیسات زیر سقف اصلی
    •  آکوستیک کردن فضا
    • ایجاد حجم‌ های دکوراتیو
    •  هدایت و جلوگیری از اتلاف دما و رطوبت
    • نورپردازی مناسب با شرایط

    از انواع دیگر سقف کاذب میتوان به رابیتیس، گریلیوم، چوبی، آکوستیک و.. را نام برد.

    سقف های جدید ساختمانی اصلی (سازه ای) و انواع آن:

    طبقه بندی انواع سقف ها در ساخت و ساز با توجه به تکنولوژی مورد استفاده، مصالح مورد استفاده و روش اجرای آن امکان پذیر است.

    سقف تیرچه بلوک:

    این نوع سقف یکی از رایج ترین نوع سقف است، تیرچه های بلوکی عموما از مصالحی مانند بلوک های سیمانی یا بلوک های آجری ساخته می شوند و از طریق جوش و اتصالات مناسب به یک دیگر وصل شده اند.

    تیرچه ها بر روی تیرهای اصلی بتنی یا سازه فولادی قرار می گیرند و فضاهای بین تیرها با بلوک های سفالی یونولیت یا بتونی پر می شود. انواع مزایا این نوع سقف این است که اولا وزن نسبتا سبکی دارد و ثانیا این نوع سقف در مقابل زلزله مقاوم است و همچین مقرون به صرفه نیز است و این نوع سقف به علت سادگی قابلیت تعمیر و نگهداری آسان را دارد.

    سقف تیرچه بلوک
    سقف تیرچه بلوک

    سقف کامپوزیتی:

    این نوع سقف فقط برای سازه های فلزی کاربرد دارد. این نوع سقف یکی از روش های اجرای سقف و کف باهم است، استفاده از سقف‌های کامپوزیت به دلیل سرعت اجرای بالا، وزن پایین، ایمنی مناسب و مزیت‌های دیگر بسیار رواج دارد.

     سقف عرشه فولادی:

    سقف عرشه فولادی یکی دیر از انواع سقف های جدید ساختمانی است و به گونه ای است که ویژگی های فولاد را به حداکثر می رساند به طوری که یک نسبت بالای استحکام به وزن ایجاد کند تا باعث کاهش استفاده از مواد و مصالح و کاهش هزینه‌های نصب و راه اندازی شود. اما در عین حال این سقف مقاومت و استحکام بالایی را دارد.

    با توجه به سرعت بالای تولید عرشه و پوشش سقف و امکان بتن‌ریزی چند سقف به صورت همزمان مدت زمان ساخت کوتاه تر خواهد بود. یکی از مزایا مهم این نوع سقف این است که در مقابل آتش سوزی و شرایط جوی بسیار مقاوم است.

    تمام عرشه های فولادی دو چیز مشترک دارند: از دو قسمت ورق فولادی و پوشش آن تشکیل شده اند. انتخاب نوع پوشش ورق های فلزی در شرایط آب و هوایی گوناگون بسیار مهم است.

    عرشه فولادی در انواع سقف های جدید ساختمانی

    سقف دال بتنی:

    سقف های دال بتنی با تنوع بالایی که دارند (حدودا ۱۵ نوع) یکی دیگر از انواع سقف های جدید ساختمانی به شمار میروند. این نوع سقف از صفحات بتنی شکل تشکیل و به صورت افقی در سازه ها استفاده میشود. سقف دال بتنی می‌تواند از بتن معمولی یا بتن آرمه تشکیل شده باشد، طراحی و شکل دال بتنی می‌تواند متنوع باشد.

    لازم به ذکر است که این نوع سقف به دلیل سنگین بودن و سرعت اجرایی کمتر و هزینه زیاد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و تنها در ساختمان های بزرگ مانند پارکینگ های طبقاتی استفاده بیشتری دارد.

    سقف وافل:

    سقف وافل از انواع سقف های جدید و مدرن ساختمانی است که به علت مشبک بودن وزن کمی دارد و در مکان هایی با سقف بلند مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از نکات کاربردی این نوع سقف امکان استفاده از ان در مکان هایی است که امکان ستون گذاری وجود ندارد. دلیل نام گذاری آن همانطور که از نامش پیداست به علت شباهت زیادش به نان وافل است.

    وافل مزایای زیاددی نسبت به سقف های دیگر دارد اما مهم ترین آنها صرفه اقتصادی کم و زمان اجرایی کم و مقاومت بالای آن است.

    سقف پیش تنیده:

    مزایا سقف پیش تنیده زیاد است اما در مقابل معایبی نیز دارد.

    برای مثال قطعات بزرگی دارد و جابجایی آن نیز سخت استف هزینه اجرای این نوع سقف نیز زیاد است، بسیار مراحل و ساخت و سازش پیچیده است و نیاز به دقت بالایی دارد و به علت وجود کابل ها در این نوع سقف، تخریبش سخت و خطرناک تر است.

    اما در مقابل این نوع سقف ها در ساخت و ساز ساختمان هایی همانند پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرد و وزن ساختمان را تا حدود زیادی کاهش می دهد و امکان حذف تیذ آهن و ستون گذاری نامنظم از دیگر مزایا سقف پیش تنیده است.

    سقف طاق ضربی:

    این نوع سقف یکی انواع قدیمی سقف های ساختمانی است و دیگر کاربرد انچنانی ندارد و بیشتر در گذشته در شهر هایی همچون یزد استفاده میشد، این نوع سقف به شکل یک طاق طراحی شده است که از دو سر مخالف به شکل مثلثی به بالا می رود. این نوع سقف بسیار مقاوم در مقابل نور خورشید و باد و باران است، به دلیل زیبایی و سادگی و عملکرد خوب خود در بسیاری از ساختمان های سنتی یک گزینه مناسب است.

    سقف کرومیت:

    رایج ترین سقف که در اسکلت فلزی به کار می رود سقف کرومیت است. سقف کرومیت خود یک نوع سقف تیرچه بلوک است ،این سقف دارای یکپارچگی و مقاومت بالایی است و چون قابلیت اجرای چند سقف همزمان را دارد، در نتیجه به لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و مورد استقبال سازنده های مختلف قرار گرفته است.

    سقف یوبوت:

    جهت اجرای این سقف قالب‌‌های پلی پروپیلن، بین میلگردها بالا و پایین قرار داده می‌شوند. سپس دور این قالب‌ها بتن‌ریزی می‌شود و یک سطح صاف و سطح حاصل می‌‌شود. از مزایا این نوع سقف می توان به وزن نسبتا سبک و اجرای سریع آن اشاره کرد، در ضمن سقف یوبوت در برابر آتش سوزی مقاوم تر از دیگر سقف ها است.

    سخن پایانی

    از مهم ترین ویژگی های یک سقف میتواند به موارد زیر اشاره کرد:
    مقاومت و پایداری آن در برابر نیروهای وزن خود و بارهایی که قرار است سقف تحمل کند.
    مقاومت در برابر آب و هوا : سقف باید به وسیله مصالح عایق مانع از عبور رطوبت به داخل فضا شود.
    دوام قطعات و اجزای مختلف تشکیل دهنده سقف در برابر فرسودگی.

    سقف خوب و مدرن سقفی است که ویزگی های بالا را داشته باشد.

    انتخاب یکی از انواع سقف های جدید ساختمان در یک سازه به عوامل مختلفی چون شرایط محیطی و جغرافیای محل اجرای پروژه، بزرگی پروژه، بودجه اجرای پروژه و دیگر عوامل بستگی دارد. هر یک از انواع سقف نام ‌برده شده در این مقاله مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.