دوشنبه, ۱۱ تیر , ۱۴۰۳ 25 ذو الحجة 1445 Monday, 1 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    قیمت سنگ‌آهن بالاخره متوقف شد!

    شناسه : 84541 16 خرداد 1403 - 14:00
    با وجود افزایش اقدامات جدید چین در بخش املاک و مستغلات، همچنان میزان تقاضا برای محصولات فولادی به صورت مقطعی افزایش داشته و همچنان بابت آینده بازار سنگ‌آهن و فولاد نگرانی وجود دارد.
    قیمت سنگ‌آهن بالاخره متوقف شد!
    پ
    پ

    با وجود افزایش اقدامات جدید چین در بخش املاک و مستغلات، همچنان میزان تقاضا برای محصولات فولادی به صورت مقطعی افزایش داشته و همچنان بابت آینده بازار سنگ‌آهن و فولاد نگرانی وجود دارد.

    * اقدامات جدید چین برای بازار فولاد کارساز نبود!

    به گزارش آرتان پرس، سنگ‌‌‌آهن هفته ابتدایی ماه ژوئن را در مسیر کاهش نرخ آغاز کرد، به نحوی که هر تن از این محصول با عیار ۶۲ ‌درصد تحویل چین از ۱۱۷ دلار در روز جمعه ۳۱ ماه مه به ۱۱۰ دلار به ازای هر تن ظرف روز دوشنبه سوم ماه ژوئن سقوط کرد. به نظر می‌رسد اقدامات اخیر چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین خریدار محصولات فولادی، برای تقویت بخش املاک در راستای بهبود بازار فولاد کافی نبود و همچنان تعادل ریسک قیمت سنگ‌آهن به سمت نزولی متمایل باشد.

    از جمله این اقدامات محرک می‌‌‌توان به تسهیل قوانین وام مسکن، اجازه به دولت‌‌‌های محلی برای خرید برخی از آپارتمان‌‌‌ها و اختصاص یک ‌تریلیون دلار بودجه جدید به بخش مسکن اشاره کرد. ظرف روزهای پایانی هفته گذشته قیمت لحظه‌‌‌ای سنگ‌آهن با سیاست حمایت از بخش مسکن افزایش یافت، به طوری که معاملات آتی سنگاپور نزدیک به ۲ ‌درصد رشد کرد و در سه‌ جلسه معاملاتی پس از اعلام ۱۷ مه، به بالاترین سطح دو هفته خود یعنی ۱۱۹.۲۰ دلار به ازای هر تن رسید. اما این قرارداد از آن زمان دچار پیچ و خم بسیاری شده است و این محصول نه‌ تنها نتوانست به کانال ۱۲۰ دلاری صعود کند، بلکه تا نرخ ۱۱۰ دلار نیز عقب نشست.

    حتی اگر اقدامات جدید در احیای بخش مسکن ساخت‌‌‌وساز چین که یک ‌چهارم تولید ناخالص داخلی چین را پشتیبانی می‌کند موفقیت‌آمیز باشد، ساخت‌وسازهای جدید حداقل چند ماه و حتی بیشتر طول می‌‌‌کشد تا به طور واقعی تقاضای فولاد را افزایش دهد. این امر به آن معناست که تقاضا برای سنگ‌آهن در چین که تقریبا ۷۵ ‌درصد از حجم جهانی این ماده معدنی را خریداری می‌کند، تا حد زیادی به سایر بخش‌‌‌ها همچون تولید و زیرساخت وابسته است. این در حالی است که برخی از بخش‌‌‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان عملکرد خوبی دارند و بعضی دیگر با چالش‌‌‌هایی مواجه هستند.

    آمار و ارقام نشان می‌دهد که سود صنعتی در ماه آوریل به وضعیت رشد بازگشت و پس از کاهش ۳.۵درصدی در ماه مارس، ۴‌درصد افزایش یافت و ۴.۳ ‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در چهارماه اول سال ۲۰۲۴ رشد نشان داد. این افزایش سود زمانی حاصل شد که تولید صنعتی در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۷ ‌درصد رشد را به ثبت رساند که نتیجه صادرات قوی بود.

    با این حال، خرده‌ فروشی در سطح نامناسبی قرار دارد و فقط ۲.۳ ‌درصد در آوریل افزایش یافت که کمترین میزان از ماه دسامبر بود، در حالی که رشد اعتباری بیش از حد انتظار به ۷۳۰ میلیارد یوآن در آوریل کاهش یافت که از ۳.۰۹ تریلیون یوآن در مارس کاهش یافت. سیگنال‌‌‌های اقتصادی نامطمئن به این معنی است که سنگ‌آهن احتمالا جهت‌‌‌گیری بیشتری از تحلیل‌‌‌های بنیادی خواهد گرفت و این تصویر دور از صعود است.

    پیش‌بینی می‌شود واردات سنگ‌آهن چین در ماه مه همچون آوریل باشد و تغییری نکند، به طوری که تحلیل گران کالایی Kpler واردات را ۱۰۱.۴۸ میلیون تن تخمین می‌‌‌زنند، در حالی که رقم رسمی ۱۰۱.۸۲ میلیون تن در آوریل بود. با این حال، این حجم تا حد زیادی ثابت است و سیگنال‌‌‌های نزولی نیز تصور می‌شود. با افزایش موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین، مشاوران SteelHome می‌‌‌گویند که این میزان در هفته منتهی به ۲۴ مه ‌به ۱۴۴ ‌هزار میلیون تن رسیده است. این رقم از ۱۴۴ ‌هزار و ۵۵ میلیون در هفته قبل افزایش یافته و نزدیک به بالاترین میزان دو ساله یعنی ۱۴۵ ‌هزار و ۱۵ میلیون تنی در هفته منتهی به ۱۰ مه ‌بوده است.

    الگوی فصلی معمول برای ذخایر سنگ‌آهن به این صورت است که در سه‌ ماهه دوم با کاهش ذخیره همراه است؛ چراکه کارخانه‌‌‌های فولادی معمولا میزان تولید خود را قبل از اوج دوره ساخت‌وساز تابستان افزایش می‌دهند. اما تولید فولاد در حالت ثبات قرار دارد و تولید فولاد خام به ۸۵.۹۴ میلیون تن در ماه آوریل کاهش یافته که ۲.۶ ‌درصد نسبت به ماه مارس و ۷.۲ ‌درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۳ کاهش یافته است. چین در چهار ماه اول سال ۳۴۳ ‌هزار و ۶۷ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۳ ‌درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسانده است. این احتمال وجود دارد که در ماه مه میزان تولید فولاد بهبود ‌‌‌یابد؛ چراکه کارخانه‌‌‌ها به امید افزایش تقاضای تابستانی برای محصولات فولادی، میزان تولید خود را افزایش می‌دهند؛ اما در اینکه آیا این برای ایجاد خوش‌بینی مجدد نسبت به تقاضا برای سنگ‌آهن کافی است یا خیر، هنوز تردید وجود دارد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.