جمعه, ۱ تیر , ۱۴۰۳ 15 ذو الحجة 1445 Friday, 21 June , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    نگرانی از محدودیت و قطعی برق صنایع، فولاد را گران کرد!

    شناسه : 84637 23 خرداد 1403 - 9:00
    واهمه از کسری عرضه شمش فولاد ظرف هفته‌های پیش ‌رو به دلیل آغاز قطعی برق واحدهای صنعتی در کشور باعث شد تا به ‌رغم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و فروکش جریان انتظارات تورمی، بر حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس ‌کالا افزوده شود و متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آورند، با این‌ وجود بسیاری از فعالان قدیمی بازار بر این باورند که با توجه به انباشت محصول در بازار آزاد و عدم ‌رفع موانع صادراتی نمی‌توان به استمرار این جریان رونق امیدوار بود.
    نگرانی از محدودیت و قطعی برق صنایع، فولاد را گران کرد!
    پ
    پ

    واهمه از کسری عرضه شمش فولاد ظرف هفته‌های پیش ‌رو به دلیل آغاز محدودیت و قطعی برق صنایع واحدهای صنعتی در کشور باعث شد تا به ‌رغم کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و فروکش جریان انتظارات تورمی، بر حجم فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس ‌کالا افزوده شود و متقاضیان برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آورند، با این‌ وجود بسیاری از فعالان قدیمی بازار بر این باورند که با توجه به انباشت محصول در بازار آزاد و عدم ‌رفع موانع صادراتی نمی‌توان به استمرار این جریان رونق امیدوار بود.

    * آغاز محدودیت و قطعی برق صنایع فولاد را گران کرد

    به گزارش آرتان پرس، واهمه از قطعی برق صنایع و کاهش تولید به رقابت قیمتی در رینگ فولاد کشور ظرف روز گذشته انجامید. در این روز واحدهای فولادی بالغ بر ۱۳۴‌ هزار تن شمش فولاد را در رینگ اولیه بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در محدوده قیمتی ۱۹‌ هزار و ۹۸۷‌ تومان تا ۲۰‌ هزار و ۸۱۱‌ تومان عرضه کردند. کف و سقف قیمت پایه افزایش محدود ۱۰۰‌ تومانی داشت؛ اما این رشد نرخ پایه نتوانست تاثیر منفی در روند فروش‌های شمش فولاد برجای بگذارد. به این ترتیب حدود ۸۹‌ درصد شمش فولاد عرضه‌ شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گفت.

    * رقابت ۹ ‌درصدی در رینگ شمش فولاد

    بررسی داده‌های بورس‌کالای ایران از ثبت تقاضای ۲۸۹‌ هزار تنی در رینگ شمش فولاد ظرف روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه حکایت دارد. این میزان تقاضا برای عرضه‌های اولیه بدون درنظر گرفتن معاملات مچینگ محاسبه شده‌است. برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران باعث شد تا شمش فولاد با رقابت قیمتی به‌فروش رود. میانگین برای فروش شمش فولاد در معاملات روز گذشته ‌برابر ۲۲‌ هزار و ۱۷۰‌ تومان بود که این رقم ۸.۷‌ درصد بالاتر از میانگین قیمت پایه عرضه این محصول بود.

    درحالی‌ که واهمه از کاهش مقطعی تولید به دلیل محدودیت و قطعی تامین برق صنایع عامل رقابت قیمتی در رینگ شمش فولاد بود؛ باید تاکید کرد که بازار محصولات نهایی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای مواجه است و همین امر مانع از آن می‌شود که نوردکاران بتوانند رویه خرید با رقابت قیمتی را ادامه دهند. در شرایط کنونی تحریک بازار مصرف داخلی در بخش مقاطع بسیار دشوار است و تسهیل صادرات اصلی‌ترین راهکار برای برون‌رفت از چالش کنونی است.

    * کف نرخ میلگرد به کانال ۲۸ نزدیک شد

    میانگین بهای فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه به ۲۲‌ هزار و ۱۷۰‌ تومان رسید؛ با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌ شده این شمش برای خریدار به حدود ۲۴ ‌هزار تومان می‌رسد. هزینه حمل این شمش از واحد فولادی به واحد نوردی حداقل ۸۰۰ ‌تومان به ازای هر کیلوگرم و هزینه تبدیل نیز ‌برابر ۱.۱ ‌درصد نرخ شمش درنظر گرفته می‌شود. به این ترتیب میلگرد تولیدی با این شمش حداقل قیمتی‌ برابر ۲۷ ‌هزار و ۵۰۰ ‌تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد داشت. این رقم کف قیمت روز فروش میلگرد در بازار آزاد است؛ این در حالی است که در شرایط کنونی بازار آزاد انباشته از میلگرد در کانال‌های قیمتی پایین‌تر است؛ همین موضوع مانع استمرار فروش شمش فولاد در کانال قیمتی کنونی در میان و بلند مدت خواهد شد.

    * عقب ‌نشینی تقاضا در رینگ آهن‌اسفنجی

    ۲۷۰ ‌هزار ‌تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۱ ‌هزار و ۹۹۲ ‌تومان تا ۱۲ ‌هزار و ۴۰۰ ‌تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. با توجه به استقبال نسبتا خوب متقاضیان از عرضه پیشین آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا؛ سقف قیمت پایه این محصول برای عرضه در هفته ‌جاری ظرف روز شنبه نوزدهم خرداد ماه افزایش داشت. در این شرایط تقاضایی بالغ بر ۲۱۰‌ هزارتن برای آهن ‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌ کالا به ‌ثبت رسیدکه در نهایت به ‌فروش ۱۵۸ ‌هزار و ۶۰۰ ‌تن محصول از این رینگ با میانگین قیمت ۱۲ ‌هزار و ۳۸۰ ‌تومان انجامید.

    این رقم کمترین میزان فروش آهن‌اسفنجی از این رینگ پس از هفته پایانی اردیبهشت یعنی بازه ۳ هفته اخیر بود، درحالی‌ که واهمه از محدودیت انرژی صنایع با آغاز فصل گرما در کشور و همچنین بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد باعث شد معاملات آهن‌اسفنجی ظرف ۲ هفته ابتدایی خرداد ماه رونق نسبی بگیرد؛ افزایش قیمت‌های پایه و عدم کشش تقاضا زمینه عقب‌نشینی حجم معلاملات این محصول را فراهم کرد. به این ترتیب ظرف سومین هفته از خرداد ماه ۵۸‌ درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت ۱۲ ‌هزار و ۳۳۷ ‌تومان معامله شد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.