جمعه, ۱ تیر , ۱۴۰۳ 15 ذو الحجة 1445 Friday, 21 June , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    گزارش بازار فولاد در این هفته به روایت آمار و ارقام

    شناسه : 84661 24 خرداد 1403 - 11:00

    بازار فولاد ایران به دلیل تعطیلات این هفته را با آرامش نسبی سپری کرد

    گزارش بازار فولاد در این هفته به روایت آمار و ارقام
    پ
    پ

    سنگ آهن

     فولاد ایران: در بازار واردات چین، سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد هفته گذشته از ۱۱۵ دلار به حدود ۱۰۹  دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت. اواسط هفته قیمت تا کمتر از ۱۰۷ دلار هم افت داشت ولی با بهبود تقاضا کمی بالا رفت. 

    قراضه

     فولاد ایران: در بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از حدود ۳۷۹ دلار به بیشتر از ۳۸۲ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. البته با افت قیمت های اخیر بازار سنگ آهن، فضای رشد قیمت قراضه نیز محدود شده است. 

    قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن در حدود ۳۲۲ دلار هر تن فوب باقی ماند.  متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۳۷۵ دلار هر تن سی اف آر ثابت ماند. 

    بیلت

     فولاد ایران: هفته گذشته بیلت صادراتی فوب دریای سیاه ۲.۵ دلار رشد داشته ۴۹۷.۵ دلار  هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت پس از کمی نوسان در ۴۹۴ دلار هر تن درب کارخانه در ثبات شنیده شد. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته از ۴۲۴ دلار به ۴۱۹ دلار هر تن سی اف آر  کاهش یافت. 

    در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت ۵ دلار افت داشته ۵۱۸ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در ترکیه نیز هفته گذشته بیلت وارداتی ۲.۵ دلار رشد داشته ۵۲۲.۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. 

    بیلت در بازار ایران

    بیلت

    فولاد ایران: قیمت شمش تقریباً ثابت ماند، مساله برق بهانه ای بود برای ثبات قیمت.

    مقاطع 

    فولاد ایران: قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته نزولی بوده از ۵۳۲ دلار به ۵۲۵ دلار هر تن فوب رسید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز  تا ۲.۵ دلار رشد داشته ۵۷۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. 

    همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی ۳ دلار افت داشته ۵۳۸ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. 

     در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۷۹۰  دلار هر شورت تن درب کارخانه ثابت ماند. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۱۰ یورو رشد  هفتگی داشته ۶۱۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.  

    مقاطع در بازار ایران

    میلگرد

    فولاد ایران: بازار به این نتیجه رسیده که قیمت میلگرد به کف خود رسیده به همین دلیل قیمت تغییر جدی نداشت.

    تیرآهن

    فولاد ایران: بازار تیرآهن تقریباً ثابت ماند چون فضایی برای کاهش قیمت نیست.

    ورق

     فولاد ایران : هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه ۱۰ دلار افت داشته ۵۵۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از ۵۴۰ دلار  به ۵۳۳ دلار هر تن فوب رسید.  در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی از ۵۴۴ دلار به ۵۳۸ دلار  هر تن سی اف آر رسید. 

    قابل ذکر است در بازار داخلی اروپا ورق گرم در ۶۳۰ یورو هر تن درب کارخانه با ثبات باقی ماند. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۱۰ دلار ارازن تر شده ۷۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. 

    ورق در بازار ایران

    گرم

    فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۳۷۰۰۰۰ ریال بود که تا روز چهار شنبه به ۳۶۹۰۰۰ ریال رسید. تعطیلات میان هفته بازار را آرام نگاه داشت.

    اکسین

    فولاد ایران: بازار این کالا با ثبات و بدون تغییر بود. ثابت ماند.

    سرد

    فولاد ایران: تقاضای ضعیف بازار را ثابت نگه داشت.

    گالوانیزه

    فولاد ایران: به دنبال ثبات ورق گرم قیمت این کالا هم تغییری نداشت.

    تحلیل هفته

    بازار جهانی

    فولاد ایران: ماه ژوئن شروع شده و به دنبال آن تعطیلات و کاهش مصرف در راه است. در اروپا بیش از یک میلیون مصرف کننده با استفاده از انرژی تجدید پذیر پولی برای برق نمی‌پردازند و همین مطلب ارزش سهام شرکت‌های فعال در زمینه این نوع انرژی را زیر سوال برده است. از طرف دیگر سطح موجودی مس در انبارهای چین به رکورد تاریخی رسیده که نشان از افت تقاضای وسایل نقلیه برقی دارد. با توجه به عوامل فوق قیمت نفت به زیر ۸۰ دلار رسیده، تلاش تولید کنندگان نفت برای حفظ قیمت این کالا در تابستان کاملاً مشهود است. جنگ در غزه تمام نشده و نگرانی از گسترش آن به لبنان وجود دارد، که منطقه را تهدید می‌کند در این شرایط سرمایه فرار می کند. ظاهراً چینی ها از خرید طلا دست کشیده اند که این معنای خاصی برای بازارها دارد ولی نه در کوتاه مدت. هنوز بازار جهانی در آرامش است و تا آخر جولای این آرامش دنبال خواهد شد مگر شرایط سیاسی منطقه تغییر کند.

    بازار داخلی

    فولاد ایران: جامعه درگیر انتخابات است و تا تعیین رئیس جمهور بعدی دولت هزینه نخواهد کرد بنابراین رکود ادامه خواهد داشت، مساله قطعی برق همراه با رکود، عرضه آهن اسفنجی را بالا برده تا آنجا که قیمت بازار با بورس نزدیک شده است. علیرغم کاهش تولید شمش، قیمت بازاری این کالا هنوز از بورس کالا عقب تر است که دلیل آن مشکل نقدینگی است. اکثر کارخانه های تولید کننده میلگرد موجودی کافی و جور ندارند که آنهم به کمبود نقدینگی و مشکل برق برمی گردد. 

    مساله ای که به آن کمتر توجه می‌شود این است که قطعی برق مصرف فولاد بخصوص در بخش صنعتی را پایین می آورد. تمام این عوامل بیانگر رکود و مشکل کمبود پول است. محققاً بعد از انتخابات ریاست جمهوری شرایط تغییر خواهد کرد چون تقاضای سرکوب شده به بازار بر می گردد البته اگر اوضاع سیاسی منطقه به همین روال بماند.

    ایفنا/

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.