یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    خرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « اردیبهشت   تیر »
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    رابطه کاهش دامنه نوسان و حجم مبنا بررسی شد؛

    آغاز عملیات احیا در بورس؟

    شناسه : 84838 29 خرداد 1403 - 10:00
    دومین روز منفی متوالی بازار در هفته جاری معاملاتی در حالی روز یکشنبه به ثبت رسید که سه شاخص اصلی بازار، کاهش ارتفاع محدود و کم‌ توانی را به ثبت رساندند.
    آغاز عملیات احیا در بورس؟
    پ
    پ

    دومین روز منفی متوالی بازار در هفته جاری معاملاتی در حالی روز یکشنبه به ثبت رسید که سه شاخص اصلی بازار، کاهش ارتفاع محدود و کم‌ توانی را به ثبت رساندند.

    * آغاز عملیات احیا در بورس؟

    به گزارش آرتان پرس، در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۰.۷۹ درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحدی قرار گرفت. افت ۱۶ هزار و ۳۵۳ واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هم وزن که شاخصی برای ارزیابی همه ‌جانبه حال و روز نمادهای مختلف بازار سهام است، با افت ۰.۵۳ درصدی روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۶۶۶ هزار و ۱۴۳ واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرا بورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرا بورسی است، حدود ۰.۷۸ درصد سرخ‌ پوش شد و در سطح ۲۱ هزار و ۸۶۰ واحدی کار خود را به اتمام رساند.

     ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، روز یکشنبه مقدار یک ‌هزار و ۶۷۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد که نسبت به روز شنبه سقوط ۴۸ درصدی را تجربه کرده است. به علاوه ۳۹۹ میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «خاور» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «وبملت»، «ذوب» و «فولاد» سه نماد پر تراکنش روز یکشنبه بازار بودند.

    بازار سرمایه در حالی به واپسین روزهای فصل بهار نزدیک می‌شود که همچنان با باتلاق رکودی و کم ‌توانی دست‌ و ‌پنجه نرم می‌کند و از نبود نقدینگی فعال رنج می‌برد. با به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور، بر حسب ضرورت تغییراتی در بازار ایجاد شد و دامنه نوسان محدود شد. با وجود اینکه این تصمیم گزینه مطلوبی برای کنترل رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران در چند روز ابتدایی این حادثه بود، اما ادامه‌دار شدن آن تغییری در روند خسته ‌کننده بازار یک سال گذشته ایجاد نکرد. پس از انتقاد برخی از کارشناسان مبنی بر حذف محدودیت مذکور، بالاخره تصمیم بر آن شد که محدودیت دامنه نوسان تغییر پیدا کند. باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید سازمان روند بازار را چگونه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

    * بازار از نگاه کارشناسان

    یکی از کارشناسان بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را اینگونه تشریح کرد:

    بازار سرمایه وضعیت چندان مساعدی را پشت ‌سر نمی‌گذراند. عوامل و چالش‌های زیادی در سال‌های گذشته دست در دست هم دادند و بورس را به چنین وضعیتی دچار کردند. به عنوان نمونه فاصله دلار نیما با نرخ دلار بازار آزاد را می‌توان یکی از چالش‌های عجیب عنوان کرد که روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی را در سال‌های اخیر تحت‌الشعاع قرار داده است. اخذ مالیات پنهان از بنگاه‌های اقتصادی با وجود مالیات ثابت به واسطه فاصله قیمتی دلار بازار آزاد با دلار نیما در کنار قیمت‌گذاری‌های دستوری زیر سایه سیاستگذاری‌های گوناگون همه و همه شرایط سختی را برای بنگاه‌ها به وجود آوردند. در سال جاری نیز موج ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک گوناگون به بازار اصابت کرد و رمقی را برای بازار باقی نگذاشت.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.