یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳ 1 محرم 1446 Sunday, 7 July , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها
    آرتان پرس گزارش می دهد:

    تبدیل پسماند فولاد به ثروت در ایران

    شناسه : 85048 14 تیر 1403 - 10:00
    متخصصان ایرانی توانستند با کمک فناوری در صنعت فولاد برای اولین بار وارد اقتصاد چرخشی شده و پسماند را به یک ماده اولیه با ارزش تبدیل کنند.
    تبدیل پسماند فولاد به ثروت در ایران
    پ
    پ

    متخصصان ایرانی توانستند با کمک فناوری در صنعت فولاد برای اولین بار وارد اقتصاد چرخشی شده و پسماند را به یک ماده اولیه با ارزش تبدیل کنند.

    * تبدیل پسماند فولاد به ثروت در ایران

    به گزارش آرتان پرس، پسماند شرکت‌های تولید کننده محصولات فولادی، هم برای محیط زیست و هم سلامتی انسان مضر است. یک شرکت دانش ‌بنیان توانسته با فناوری از این پسماندها کنسانتره آهن تولید کند. کنسانتره آهن به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در تولید فولاد استفاده می‌شود.

    یکی از مشکلات اساسی واحدهای ذوب آهن و فولاد، تولید آلاینده‌هایی است که به مرور زمان، باعث مشکلات زیست محیطی و به خطرافتادن سلامتی کارکنان می‌شود.

    دو پسماند «پودر اکسیدی واحد اسیدشویی» و «لجن کالریفایرها» از این دست آلاینده‌ها هستند که متخصصان داخلی توانسته‌اند از این دو پسماند با فناوری، کنسانتره آهن تولید کنند.

    خط تولید کنسانتره آهن بر اساس بازیابی پسماندهای صنعت فولاد، اولین پروژه اقتصاد چرخشی در صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود که بر اساس دانش فنی و سرمایه‌گذاری یک شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شد.

    فاز اول مجتمع بازیابی پسماندهای یک شرکت بزرگ صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲ به منظور بازیابی دو پسماند «پودر اکسیدی واحد اسیدشویی» و «لجن کالریفایرها» توسط این شرکت دانش‌بنیان به بهره برداری رسید. محصول این خط کنسانتره آهن است.

    پسماند پودر اکسیدی دارای حجم قابل توجهی از یون کلر بوده و خاصیت اسیدی آن باعث ایجاد مشکلات زیادی در محل نگهداری و همچنین استفاده مجدد از آن می‌شود. در خط بازیابی با استفاده از رآکتورهای مجهز به سیستم کنترل دما، pH، خوراک‌دهی، میزان اختلاط و قدرت اسیدی، محتوای کلر در ساختارهای نانویی ویژه درگیر شده و در مرحله بعد از پودر اکسیدی جدا می‌شود.

    لجن کالریفایرها نیز حاوی ناخالصی‌های روغن سنگین است که از لحاظ شیمیایی پایدار است و عامل ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی است. این آلودگی‌ها با استفاده از نانوکاتالیست‌ها و تابش نور با طول موج مناسب شکسته و از نمونه جدا می‌شود.

    با اجرای این خط برای اولین بار در کشور حجم قابل توجهی از پسماندهای اکسیدی به مواد اولیه با ارزش (کنسانتره آهن) در زنجیره تولید فولاد تبدیل می‌شود.

    تولید سالیانه ۲۵۰۰۰ تن کنسانتره از بازیابی پسماندهای انباشت شده در این واحد تولیدکننده فولاد با بهره‌مندی از فناوری نانو به دست متخصصان ایرانی عملی شده است.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.