سه شنبه, ۲۷ آذر , ۱۴۰۳ 16 جماد ثاني 1446 Tuesday, 17 December , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « تیر   شهریور »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    واردات خودرو با کد ملی؛ بحران تازه‌ای برای بازار ارز یا سیاستی نمایشی؟

    شناسه : 85347 15 مرداد 1403 - 11:00

    دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، با نقد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، اظهار داشت که این مصوبه نه تنها با شرایط اقتصادی و ارزی کشور سازگار نیست، بلکه می‌تواند به بی‌ثباتی در بازار ارز منجر شود. وی تأکید کرد که با توجه به فشارهای ارزی موجود، تأمین ارز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی غیرممکن است و این مصوبه عملاً قابلیت اجرایی ندارد و ممکن است تنها یک اقدام نمایشی باشد. شقاقی شهری همچنین هشدار داد که واردات خودرو باید در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه اقتصادی تعریف شود تا از بروز مشکلات بیشتری جلوگیری شود.

    واردات خودرو با کد ملی؛ بحران تازه‌ای برای بازار ارز یا سیاستی نمایشی؟
    پ
    پ

    به گزارش دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان، در مورد آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده اظهار داشت: تصویب‌کنندگان این آیین‌نامه باید به سؤالاتی اساسی پاسخ دهند، از جمله اینکه منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از کجاست و در شرایط اقتصادی فعلی که تخصیص ارز برای صنایع کلیدی با مشکلات زیادی مواجه است، چگونه تأمین خواهد شد؟

    وی تأکید کرد که با فشارهای ارزی موجود بر بانک مرکزی، تأمین ارز برای واردات خودرو با کد ملی جزو اولویت‌های این نهاد نخواهد بود و این مصوبه عملاً غیرقابل اجرا خواهد بود.

    شقاقی شهری با اشاره به تصویب واردات خودرو‌های مدل بالای ۲۰۱۹ بیان کرد که این مصوبه علاوه بر ابهامات زیادی که دارد، با متغیرهای کلان اقتصادی از جمله بازار ارز سازگار نیست و سیاستی غیرمستدام و بدون نقشه راه بلندمدت برای صنعت خودروسازی کشور است. وی افزود که این مصوبه نه تنها قابلیت اجرایی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند به بی‌ثباتی در بازار ارز و ایجاد هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی منجر شود.

    این اقتصاددان تصریح کرد که هر سیاست اقتصادی باید با شرایط متغیرهای کلان اقتصادی هماهنگ باشد و در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه اقتصادی تعریف شود. به گفته دکتر شقاقی، در سه ماهه ابتدای سال جاری، خالص دارایی‌های بانک مرکزی رشدی منفی داشته و فشارهای تجاری غیرنفتی باعث شده تا تأمین ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات خودرو غیرممکن شود.

    شقاقی شهری همچنین هشدار داد که تأمین ارز از بازار غیررسمی مصداق قاچاق است و فشار سنگینی بر بازار ارز تحمیل خواهد کرد که مخالف سیاست‌های مدیریتی بانک مرکزی است. وی تأکید کرد که واردات خودرو‌های مدل بالا باید در قالب یک استراتژی بلندمدت و نقشه راه اقتصادی تعریف شود تا بخشی از یک پازل سیاست اقتصادی بلندمدت باشد.

    وی در پایان بیان داشت که صنعت خودروسازی کشور نیازمند استراتژی بلندمدتی است و دولت باید ابتدا این استراتژی را تدوین و مصوب کند تا نظام تعرفه‌ای و واردات خودرو‌های خارجی در قالب این نقشه راه تعریف شود. مصوبات کوتاه‌مدت، تنها منجر به هزینه و ایجاد رانت موقتی خواهد شد و به نفع صنعت نیست.

    این گزارش نشان می‌دهد که تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کلان و فشارهای ارزی موجود، ممکن است تنها یک اقدام نمایشی باشد که در عمل قابل اجرا نیست و تأثیرات منفی بر بازار ارز و اقتصاد کشور خواهد داشت.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.