دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « تیر   شهریور »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    بحران انرژی در ایران: از قطعی های مکرر برق تا خسارات میلیاردی

    شناسه : 85466 20 مرداد 1403 - 14:00

    با افزایش بحران انرژی در ایران، بخصوص در بخش‌های برق و گاز طبیعی، اختلالات متعددی در تامین برق و گاز برای واحدهای صنعتی ایجاد شده است. این مشکلات منجر به خسارت‌های مالی سنگینی برای صنایع مهمی مانند فولاد و پتروشیمی شده است

    بحران انرژی در ایران: از قطعی های مکرر برق تا خسارات میلیاردی
    پ
    پ

    با افزایش بحران انرژی در ایران، بخصوص در بخش‌های برق و گاز طبیعی، اختلالات متعددی در تامین برق و گاز برای واحدهای صنعتی ایجاد شده است. این مشکلات منجر به خسارت‌های مالی سنگینی برای صنایع مهمی مانند فولاد و پتروشیمی شده است، به طوری که بر اساس اعلام مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون بودجه و برنامه‌ریزی مجلس، این اختلالات سالانه منجر به خسارت ۵ میلیارد دلاری برای صنایع ایران شده است.

    با وجود تلاش‌های وزارت انرژی برای رسیدن به تابستان بدون قطعی برق، این وعده‌ها قبل از شروع تابستان خالی از محتوا بودند. در ژوئیه سال گذشته، با افزایش بی‌سابقه دمای هوا و مصرف برق در ایران، فعالیت‌های صنعتی کشور به طور اضطراری متوقف شد. وزارت انرژی نتوانست بحران کمبود برق را مدیریت کند و این موضوع منجر به اعلام تعطیلی در ۱۵ استان شد.

    بر اساس گزارشات رسمی، ظرفیت تولید برق ایران بیش از ۹۲ هزار مگاوات اعلام شده است، اما واقعیت این است که تولید برق ایران در هفته‌های اخیر حدود ۷۲ هزار مگاوات بوده و شبکه برق کشور با کمبود بیش از ۱۵ هزار مگاوات روبرو است. حدود ۳۵ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های برق ایران قبل از سال ۲۰۰۱ تأسیس شده‌اند و بسیاری از این نیروگاه‌های قدیمی به طور موثری خارج از سرویس هستند، اما هنوز در آمار “ظرفیت تولید برق” شامل می‌شوند.

    در دهه گذشته، وزارت انرژی قصد داشت نیروگاه‌های گازی و بخاری خود را به نیروگاه‌های چرخه ترکیبی تبدیل کند تا بازدهی نیروگاه‌ها از حدود ۳۰ تا ۳۳ درصد به ۴۵ درصد برسد، اما این هدف دست نیافتنی بود. بر اساس آمار رسمی، ۱۳ درصد از تولید برق ایران در شبکه‌های انتقال و توزیع از دست می‌رود، که این مقدار معادل ۴۰ درصد مصرف برق خانگی کشور است.

    در سال ۲۰۲۳، وزارت انرژی قصد داشت بیش از ۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید را راه‌اندازی کند، اما کمتر از یک سوم این هدف محقق شد. بر اساس اعلام مشاور برنامه جامع فولاد ایران، کشور نیاز به سرمایه‌گذاری ۸۴ میلیارد دلاری برای تعادل برق مورد نیاز صنایع و ۸۰ میلیارد دلار برای گاز دارد.

    با وجود ادعاهای مسئولین ذیربط مبنی بر اینکه مصرف بالای برق توسط مردم یکی از عوامل ایجاد ناهماهنگی در بخش برق است، مصرف برق خانگی در ایران با میانگین جهانی همخوانی دارد و ایرانیان در بین بالاترین مصرف‌کنندگان برق جهان قرار ندارند.

    بر اساس پیش‌بینی‌ها، اگر این روند ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده ایران با کمبود تولید برق به میزان ۳۷ هزار مگاوات روبرو خواهد بود، که به معنی این است که یک سوم نیازهای برق کشور برآورده نمی‌شود. حل مشکل ناهماهنگی برق نیازمند سرمایه‌گذاری سالانه ۴ میلیارد دلاری در صنعت برق و ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه جدید (ترکیبی از گاز، چرخه ترکیبی، بادی و خورشیدی) است.

    با وجود وعده‌های داده شده، در حال حاضر راه حلی کوتاه‌مدت برای بحران کمبود برق وجود ندارد. قطع گاز به واحدهای صنعتی منجر به کاهش رشد اقتصادی و مشکلات مرتبط با آن می‌شود. بدون تأمین منابع مالی لازم و فناوری پیشرفته، بحران کمبود برق و گاز به طور بنیادین حل نخواهد شد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.