دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « تیر   شهریور »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    آیا بازار فولاد جانی دوباره گرفته است؟

    شناسه : 85547 23 مرداد 1403 - 12:00

    با پایان مرداد و کاهش دمای هوا، بورس کالای ایران، به ویژه بخش فولاد، شاهد بازگشت فعالیت‌ها و امیدها است. حجم معاملات آهن اسفنجی و شمش به ترتیب ۵۸.۷% و ۶۰% افزایش یافته‌اند، که نتیجه کاهش ساعات قطع برق در کارخانه‌ها بوده است. قیمت‌های پایه محصولات فولادی نیز کاهش یافته‌اند. انتظار می‌رود با شروع شهریور، ثبات در بخش فولاد برقرار شود.

    آیا بازار فولاد جانی دوباره گرفته است؟
    پ
    پ

    با نزدیکی به پایان مرداد ماه و کاهش گرما، فعالیت‌ها و امیدهادر بورس کالای ایران، به خصوص در بخش فولاد، دوباره زنده شده‌اند. این بازگشت به فعالیت‌های اقتصادی نشان‌دهنده بهبود شرایط بازار است، میزان معاملات آهن اسفنجی و شمش به ترتیب ۵۸.۷% و ۶۰% رشد کرده‌اند. این رشد ناشی از کاهش ساعت قطعی برق در واحدهای تولیدی است و قیمت‌های پایه محصولات فولادی نسبت به هفته گذشته کاهش یافته‌اند. انتظار می‌رود با شروع شهریور، ثبات در بخش فولاد برقرار شود.

    چالش انرژی و رکود معاملات

    بخش فولاد از ابتدای تیر تا اواسط مرداد با چالش‌های مختلفی مانند مسئله انرژی روبرو بوده است. با افزایش تعداد روزهای و ساعت‌های قطعی برق نسبت به سال‌های گذشته، تولید واحدهای صنعتی تحت تأثیر قرار گرفته است. محصولات میانی زنجیره فولاد بیشتر از سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند که می‌توان نمونه آن را در میزان عرضه‌های بورس‌کالای ایران طی دو ماه گذشته دید. کشور با بحران انرژی مواجه است و بر اساس آمار منتشر شده، ۲۵% برق مورد نیاز کسری وجود دارد که باعث تعطیلی کارخانه‌های تولیدی فعال در بخش فولاد شده است.

    رویکرد انرژی های تجدید پذیر راه حلی مناسب برای عبور از بحران

    برای مقابله با این بحران، پیشنهاد می‌شود به سمت ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی حرکت کنیم، اما این پروژه‌ها نیازمند زمان حداقل پنج ساله هستند. برخی از واحدهای فولادی دارای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هستند، اما استفاده از گازوئیل به عنوان سوخت این نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز در فصل سرد سال، مشکلات دیگری ایجاد می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود برای تامین برق واحدهای فولادی، ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و خورشیدی را در دستور کار قرار دهیم.

    بازگشت رونق به بازار

    با پیش‌بینی کاهش قطعی برق در واحدهای صنعتی از اواخر مرداد، انتظار می‌رود شرایط تولید به ماه‌های ابتدایی سال برگردد. بازار فیزیکی محصولات فولادی نشان می‌دهد که طی هفته گذشته و هفته جاری، میزان عرضه و معاملات محصولات مختلف نسبت به تیرماه افزایش یافته است. برای سومین هفته متوالی، نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا افزایشی بوده است که نشان‌دهنده امیدواری فولادسازان نسبت به کاهش محدودیت‌های برق است.

    در روز ۲۲ مرداد ماه، بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۲۸ هزار و ۷۷۵ تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۲ برابر عرضه، ۶۰ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در این روز، ۲۲ هزار و ۶۵۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به هفته گذشته کاهش ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. با احتساب هزینه حمل و تولید، کف قیمت میلگرد به ۲۶ هزار تومان می‌رسد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.