دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    مرداد ۱۴۰۳
    ش ی د س چ پ ج
    « تیر   شهریور »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    بحران صادرات روسیه: زغال‌سنگ و فولاد به مرز ورشکستگی نزدیک می‌شود!

    شناسه : 85631 29 مرداد 1403 - 11:00

    صادرات زغال‌سنگ و فولاد روسیه به‌دلیل جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب کاهش یافته است. نیمی از شرکت‌های زغال‌سنگ زیان‌ده شده و صادرات به آسیا به ۷۲٪ رسیده است.

    بحران صادرات روسیه: زغال‌سنگ و فولاد به مرز ورشکستگی نزدیک می‌شود!
    پ
    پ

    کاهش چشمگیر صادرات زغال‌سنگ و فلزات از بنادر روسیه

    با ادامه جنگ در اوکراین، صادرات روسیه به طور مداوم کاهش یافته است. این کاهش موجب شده تا نیمی از شرکت‌های زغال‌سنگ روسیه زیان‌ده شوند. اما بیشترین زیان‌ها را شرکت‌های فعال در بخش فولاد متحمل شده‌اند.

    آمار رسمی از کاهش صادرات دریایی روسیه

    بر اساس گزارش The Moscow Times و به نقل از انجمن بنادر تجاری دریایی، از ابتدای سال جاری میلادی، بنادر روسیه کاهش چشمگیری در صادرات زغال‌سنگ و فلزات ثبت کرده‌اند.

    کاهش ۱۱.۴٪ در صادرات زغال‌سنگ و ۱۵.۷٪ در صادرات فلزات

    طبق داده‌های این انجمن، از ژانویه ۲۰۲۴ صادرات دریایی زغال‌سنگ روسیه ۱۱.۴٪ و صادرات فلزات آهنی ۱۵.۷٪ کاهش یافته است. این کاهش به معنای ارسال ۱۴.۲ میلیون تن زغال‌سنگ و ۲ میلیون تن فلز کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در این میان، بیشترین ضرر را شرکت‌های تولیدکننده لوله‌های فولادی متحمل شده‌اند.

    کاهش سودآوری شرکت‌های زغال‌سنگ روسیه

    کاهش صادرات موجب زیان‌دهی نیمی از شرکت‌های زغال‌سنگ روسیه شده است. حتی شرکت‌هایی که پیش از این سودآور بودند نیز کاهش سه‌برابری در سود خود را تجربه کرده‌اند. سود این شرکت‌ها به ۷۷۵ میلیون یورو رسیده است که ۱.۷۵ میلیارد یورو کمتر از مدت مشابه سال قبل است. از سوی دیگر، زیان شرکت‌های زیان‌ده ۲۷۰٪ افزایش یافته و به ۶۹۰ میلیون یورو رسیده است.

    افت صادرات روسیه به سطح هفت سال اخیر

    The Moscow Times همچنین در ابتدای سال جاری میلادی و با استناد به داده‌های وزارت صنعت و تجارت روسیه، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ شرکت‌های روسی کالاهایی به ارزش ۱۳۲.۵ میلیارد یورو به خارج صادر کرده‌اند؛ این آمار شامل صادرات مواد خام و سوخت نمی‌شود.

    تمرکز تجارت روسیه بر بازارهای آسیایی

    در پی تحریم‌های غربی، تجارت روسیه با کشورهای اروپایی به شدت کاهش یافته و در مقابل، سهم کشورهای آسیایی در تجارت این کشور افزایش یافته است.

    سهم بالای کشورهای آسیایی در تجارت روسیه

    طبق آمار گمرک روسیه، ارزش صادرات روسیه به آسیا به ۷۲٪ و ارزش واردات به ۶۸٪ افزایش یافته است. با اعمال تحریم‌های غرب به دلیل حمله روسیه به اوکراین، مقامات روسی از انتشار داده‌های دقیق آماری ماهانه صادرات و واردات خودداری کرده‌اند.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.