سه شنبه, ۲۷ آذر , ۱۴۰۳ 16 جماد ثاني 1446 Tuesday, 17 December , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    اردیبهشت ۱۳۹۶
    ش ی د س چ پ ج
    « فروردین   خرداد »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    فاصله بین اهداف و واقعیت‌های صنعت خودرو!

    شناسه : 860 09 اردیبهشت 1396 - 4:56

    سال ۱۳۹۵ تنها ۶۴۴۳ دستگاه خودرو صادر شد

    پ
    پ

    در حالی در سال گذشته تنها ۶۴۴۳ دستگاه خودرو صادر شد که طبق هدف‌گذاری صورت گرفته این میزان باید به یک میلیون دستگاه در سال افزایش یابد.

    به گزارش ایسنا، خودروسازان داخلی در کنار داشتن نقاط ضعف در کیفیت برخی خودروهای تولیدی دچار مشکل دیگری به نام صادرات هستند.

    هم‌اکنون تیراژ خودروهای صادراتی از سوی خودروسازان داخلی بسیار پایین بوده و بازار خارجی این محصولات نیز محدود به چند کشور در حال توسعه با محوریت عراق است.

    در این زمینه با وجود تمام هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال گذشته (۱۳۹۵) تنها ۶۴۴۳ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان داخلی صادر شد.

    این وضعیت در حالی است که طبق پیش‌بینی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۴ (حدود هشت سال آینده) صادرات خودروهای سواری باید به یک میلیون دستگاه در سال افزایش یابد.

    در این زمینه در سند “اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴” آمده است که در این سال تیراژ تولید انواع خودروی سبک (سواری و وانت) باید به سه میلیون دستگاه برسد که دو میلیون دستگاه آن در بازار داخلی عرضه شده و یک میلیون دستگاه نیز صادر شود.

    هدف‌گذاری صادرات یک دستگاه از هر سه دستگاه خودروی تولیدی در سال ۱۴۰۴ در حالی است که هم‌اکنون میزان صادرات خودرو با هدف‌گذاری صورت گرفته فاصله بسیار زیادی دارد.

    در این شرایط کارشناسان معتقدند خودروهای فعلی تولیدی از سوی خودروسازان داخلی به دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم‌ها و پایین بودن کیفیت قابلیت صادرات نداشته و با ادامه تولید این خودروها نمی‌توان امیدی به رشد صادرات داشت.

    با این حال با توجه به قراردادهای جدید منعقد شده بین خودروسازان داخلی با خودروسازان مطرح جهانی از جمله پژو، سیتروئن و رنو می‌توان امید داشت که با جایگزینی خودروهای جدید و با کیفیت با خودروهای فعلی بتوان به تدریج صادرات خودرو را افزایش داده و به اهداف تعیین شده نزدیک شد.

    در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سیاست‌گذاری‌های خود در زمینه ورود خودروسازان خارجی به ایران در پسابرجام شرط صادرات ۳۰ درصد خودروهای تولیدی در ایران را به عنوان یکی از شروط اصلی همکاری با خودروسازان خارجی تعیین کرده است.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.