فولادسازان بزرگترین تولیدکننده جهان، برای جذب مازاد ناشی از بحران چند ساله املاک و مستغلات در این کشور، به شدت به فروشهای خارجی متکی هستند. اما آنها با اتهامات دامپینگ از سوی واردکنندگان و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ محافظهکار به کاخ سفید مواجه هستند. تشدید تنشها یادآور آخرین بحران تجاری صنعت فولاد تقریباً یک دهه پیش است.
مگر اینکه پکن از روال فعلی خود خارج شود و تصمیم به ایجاد تورم مجدد بازار مسکن یا سرمایهگذاری کلان در زیرساختها بگیرد، در غیر این صورت، مصرف فولاد در چین در درازمدت کاهش خواهد یافت. اما کارخانهها به سختی تولید خود را برای تطبیق با این واقعیت کاهش دادهاند. نتیجه آن صادرات نزدیک به رکورد است. بیش از ۱۱ میلیون تن در ماه گذشته صادر شد که بالاترین میزان در ۹ سال گذشته است.
ترامپ و جنگ تجاری
سرمایهگذاران نگران هستند که بازگشت ترامپ به قدرت، منجر به جنگ تجاری دیگری شود. اگرچه چین مستقیماً فولاد زیادی به ایالات متحده نمیفروشد، اما محافظهکاری میتواند بر بازارهای فولاد جهانی تأثیر بگذارد و تجارت جهانی را خفه کند. تحلیلگران گروه ANZ تخمین میزنند که ممکن است کارخانههای چینی در ماههای آینده تلاش کنند تا با افزایش بیشتر صادرات، خود را برای افزایش احتمالی تعرفهها آماده کنند.
پنج نمودار که نشان میدهند چگونه صادرات چین ممکن است به نقطه اوج خود نزدیک شود
درس تاریخ
فولاد چین سابقهای در ایجاد تنشهای تجاری دارد. طبق گفته وزارت بازرگانی چین، کشورهای واردکننده امسال تاکنون ۲۵ تحقیق ضد دامپینگ را آغاز کردهاند که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۶ است. اگر این دوره راهنمایی باشد، انتظار میرود فروش به شدت کاهش یابد.
میشل لئونگ، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس میگوید: “صادرات فولاد چین ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۶ کاهش یابد، زیرا کشورهای بیشتری کنترلهای صادراتی ضد دامپینگ را تشدید میکنند و تولید کل فولاد کاهش مییابد.”
اقتصادهای در حال توسعه
چین عمدتاً فولاد خود را به اقتصادهای در حال توسعهای صادر میکند که هنوز نیاز به ساخت زیرساختهای بزرگ دارند. کشورهای جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا و خاورمیانه بیشترین افزایش واردات را در سال جاری داشتهاند و بسیاری از آنها شرکای ابتکار کمربند و جاده پکن هستند.
اما حتی این کشورها نیز غرق شدهاند و در مقابل در حال افزایش موانع تجاری هستند. این برای فولادسازان چینی مشکلساز است زیرا نشان میدهد که بازار چقدر اشباع شده است. و اگر مجبور شوند به مناطق دورترتر صادر کنند، هزینهها بیشتر خواهد شد.
سد ویتنام
بزرگترین بازار خارجی چین مثالی بارز است. توماس گوتیرز، تحلیلگر Kallanish Commodities میگوید: “وقتی صادرکنندگان کلاف گرم نورد شده چینی به جهان نگاه میکنند، نگران ترامپ نیستند، بلکه نگران ویتنام هستند.”
این یکی از کشورهایی است که پس از سیل فولاد چینی، مرزهای خود را بسته است. اما بازرگانان در ویتنام نیز برای خالی کردن انبارهای خود، صادرات خود را افزایش دادهاند و بدین ترتیب، مازاد جهانی در بازار فولاد تشدید شده است.
تهدید برای همسایگان
دیگر همسایگان نیز ناراضی هستند. صادرات از ژاپن و کره جنوبی در مواجهه با رقابت چینی ثابت مانده است، در حالی که بازارهای داخلی آنها نیز تحت تهدید هجوم فولاد قرار دارد.
ژاپن میخواهد اقدامات ضد دامپینگ خود را گسترش دهد تا فولاد چینی که از طریق کشورهای ثالث روانه بازار میشود را نیز پوشش دهد، در حالی که کره جنوبی تحقیقی را در مورد واردات ورقهای فولاد ضد زنگ آغاز کرده است، زیرا شکایاتی مبنی بر فروش محصولات ساخت چین با قیمت پایینتر از ارزش بازار دریافت کرده است.
مارتینا ربر، مدیر تحقیقات Pala Investments میگوید: “سرازیر شدن فولاد ارزان چینی چالشهایی را برای تولیدکنندگان در ژاپن و کره جنوبی ایجاد کرده و منجر به کاهش سهم بازار و سود آنها شده است.”
حجم بر ارزش
صادرات برای حفظ بقای کارخانههای چینی حیاتی بوده است، زیرا تقاضای داخلی برای حفظ تولید سالانه ۱ میلیارد تن کافی نیست. اکنون، فولاد ارزان چینی در حال تحت فشار قرار دادن کل بازار است. رقبایی مانند غول فولاد اروپایی آرسلور میتال و نیپون استیل ژاپن خواستار اقدامات سختگیرانهتر برای جلوگیری از این سیل شدهاند.
استراتژی حجم بر ارزش برای کارخانههای چینی مشکلساز خواهد بود اگر صادرات نتواند به این روند ادامه دهد.
روی سیم
شی جین پینگ در آخرین دیدار خود با جو بایدن پیام روشنی به دونالد ترامپ فرستاد: چین میخواهد دوست باشد، اما در صورت لزوم آماده جنگ است.
پس از آنکه چین اعلام کرد مالیات بازپرداخت را که به رونق چند دهه صادرات کمک کرده و صنعتی مستعد مازاد ظرفیت را محافظت کرده است، لغو خواهد کرد، قیمت آلومینیوم روز جمعه جهش کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه