صادرات بیلت فولادی چین در سال ۲۰۲۴ جهشی بیسابقه تجربه کرد و بازارهای سنتی ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داد. براساس جدیدترین آمارها، حجم صادرات بیلت چین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به رقم خیرهکننده ۲.۴ میلیون تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشدی چهار برابری را نشان میدهد.
تسلط چین بر بازار منطقه منا
بزرگترین قربانی این جهش صادراتی، بازار خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) بوده است. چین در سه ماهه چهارم ۲۰۲۴ بیش از ۱.۱ میلیون تن بیلت به این منطقه صادر کرده که رقمی باورنکردنی است. این در حالی است که در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، صادرات بیلت چین به منطقه منا عملاً صفر بوده است. این رشد انفجاری صادرات، سهم قابل توجهی از بازار بیلت این منطقه را که پیش از این در اختیار تولیدکنندگان ایرانی بود، به چنگ چین آورده است.
تهدید جدی برای تولیدکنندگان ایرانی
افزایش چشمگیر صادرات بیلت چین به مناطق سنتی صادراتی ایران مانند خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، زنگ خطری جدی برای تولیدکنندگان بیلت در ایران به صدا درآورده است. با توجه به قیمتهای رقابتی چین و حمایتهای دولتی از صادرات، تولیدکنندگان ایرانی برای حفظ سهم خود در بازار با چالشهای جدی مواجه هستند.
دلایل رشد جهشی صادرات بیلت چین:
- افزایش تولید: افزایش ظرفیت تولید فولاد در چین و وجود مازاد عرضه
- حمایتهای دولتی: سیاستهای حمایتی دولت چین از صادرات فولاد
- قیمتهای رقابتی: قیمتهای پایینتر محصولات فولادی چینی نسبت به رقبا
- کاهش تقاضای داخلی: کاهش تقاضای داخلی فولاد در چین به دلیل کند شدن رشد اقتصادی
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه