جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024 ساعت ×
× کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

افت تقاضای شمش فولاد خوزستان در بورس کالا

شناسه : 54637 24 شهریور 1400 - 13:00

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، روز گذشته ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات فولادی معامله شد. در این معامله از جمله انواع شمش و ورق روی تابلو عرضه شد. عرضه های فولاد خوستان با نماد معاملاتی فخوز افت تقاضای قابل توجهی را در این بازار به ثبت رساند. فاکتورهای اقتصادی و ارزی در افت تقاضای شمش فخوز تاثیرگذار بوده است

افت تقاضای شمش فولاد خوزستان در بورس کالا
پ
پ

شرکت فولاد خوزستان روز گذشته ، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ماه، ۷۰ هزار تن محصول شامل ۴۰ هزار تن تختال و ۳۰ هزار تن شمش بلوم فولادی را در بورس کالای ایران عرضه می‌کند. افت تقاضای شمش فولادی در روز معاملاتی سه شنبه شدیدا احساس شد. عرضه ۳۰،۰۰۰ تن شمش بلوم فولاد خوزستان در بورس کالا در نهایت با تقاضای ۳،۰۰۰ تنی روی نرخ پایه مچ و معامله شد .این بدان معنی است که فقط ده درصد عرضه ها خریدار داشت. این موضوع دلایل سیاسی و اقتصادی و فنی مختلفی دارد که در این تحلیل به آنها خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

نمودار عرضه و تقاضای تختال در یکسال گذشته
نمودار عرضه و تقاضای تختال در یکسال گذشته

*** افت تقاضای شمش فولاد خوزستان در معاملات روز سه شنبه

براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، روز گذشته ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات فولادی معامله شد. در این معامله از جمله انواع شمش و ورق روی تابلو عرضه شد. عرضه های فولاد خوستان با نماد معاملاتی فخوز افت تقاضای قابل توجهی را در این بازار به ثبت رساند. ممکن است افت تقاضای شمش فولادی در بازار به دلیل تغییر احتمالی فرمول های قیمت گذاری بوده باشد. این موضوع را در افت قیمت ها نیز می توان متوجه شد. بر این اساس؛ متوسط قیمت پایه ورق گالوانیزه G  ۲۵۰ هزار و ۶۳۲ ریال منظور شده که ۶٫۸ درصد از متوسط پایه عرضه قبل پایین تر بوده است.همچنین قیمت پایه شمش تختال C خوزستان با کاهش ۱٫۲ درصدی همراه بود. این مقایسه نسبت به قبل ۱۶۳ هزار و ۹۹۵ ریال محاسبه شده است.

*** التهابات بازار دلار گریبان شمش فولاد را گرفت

فاکتورهای اقتصادی و ارزی در افت تقاضای شمش فخوز تاثیرگذار بوده است. دلار اگر بخواهد بشود ۱۶ هزار تومان، یعنی نرخ کنونی دلار ۲۷ هزار تومانی بازار باید ۶۸ درصد اصلاح کند. یا دلار نیمایی ۲۳ هزار تومانی باید بیش از ۴۰ درصد اصلاح کند. این موضوعات که با توجه به همبستگی چند ده ساله شاخص کل بازار سرمایه و نرخ دلار؛ یعنی کمِ کم شاخص  ۳۰ تا ۴۰ درصد اصلاح خواهد کرد. یعنی حول ۱.۱۵۰ تا ۱.۲۵۰ میلیون واحدی که متعاقب آن سر و صدای اعتراض بازار سرمایه‌ای ها بلند خواهد شد.

از سوی دیگر قاچاق محصولات تولید داخلی مثل فولاد و واردات هم شدت پیدا خواهد کرد. در نهایت صنایع ریز و درشت کشور را زمین گیر و دولت با کسری ارز حاصل از صادرات مواجه خواهد شد. مگر اینکه گشایشی اساسی مثل توافق برای رفع تحریم ها صورت گیرد که به معنای کاهش واقعی تورم در کشور باشد. فعلا افت تقاضای شمش در بورس کالا برای فولاد خوزستان از این سناریو نشات می گیرد.

*** فاکتورهای جهانی معاملات فولاد در افت تقاضای شمش فولادی

فاکتور مهم دیگری که افت تقاضای شمش فخوز را رقم زده می توان به معاملات جهانی نسبت داد. کاهش نرخ جهانی فولاد؛ به نسبت سایر گمانه زنی های صورت گرفته به مراتب از چالش کمتری برای بازارهای داخلی برخوردار خواهد بود. بهترین و بی دردسرترین حالت ممکن برای تنظیم گران بازار داخلی فولاد ما خواهد بود.اما فعلا ۶۰۰ کجا و ۴۲۰ کجا ؟! ۴۳ درصد اصلاح نرخ جهانی فولاد باید صورت گیرد که بعید نیست ولی فعلا هم خبری از این اتفاق نیست. اما در هر صورت شاهد افت تقاضای شمش فولادی بوده ایم.

*** تغییر فرمول قیمت گذاری فولاد و التهاب در بازار شمش

کاهش ضریب از ۹۵ درصد به حدود ۶۵ درصد؛ بی رودربایستی یعنی؛ گشودن باب قاچاق و سفره ای لذیذ برای همسایگان ما. که تجربه این موضوع را ثابت کرده است. چرا که گستردگی مرزهای آبی و خاکی ما با همسایگانمان، عملا امکان منع قاچاق را حتی با وضع قوانین نظارتی نمیتواند ایجاد کند. به قول برخی راه های رسیدن فولاد نصف قیمت و ارزش واقعی آن به دست همسایگان ما بسیار است. همه چشم انتظار تغییرات کلان در ساختار قیمت ها و معاملات بازار هستند. این وضعیت شاید توجیه افت تقاضای شمش فولادی فخوز را بهتر نشان دهد. یک حالت هم می تواند ترکیبی از سه موارد بالا باشد.که به هر حال وقوع هر اتفاقی غیر ممکن نیست .بطوریکه این اعداد میتوانند تغییرات مختلفی را تجربه کنند که گمانه آن به مخاطب محترم واگذار میشود.

*** افت عرضه تقاضای شمش ؛ هشدار به بازارسازان فولاد داخلی

یا باید در عمل شاهد گشایش روابط اقتصادی خارجی با دنیا و رفع تحریم ها باشیم تا انتظار برود که ارزش واقعی ریال ما افزایش پیدا کند. در هر صورت فعلا مسیر افت تقاضای شمش فخوز هماند سایر محصولات با چالش رو به رو شده است.  یا باید نرخ جهانی فولاد ۴۰ درصد کاهش پبدا کند تا به میلگرد ۱۰ هزار تومانی در بازار داخلی بدون دردسر دست پیدا کنیم.

غیر از این دو مورد اگر اتفاقات دیگری برای بازار رخ دهد. توام با چالش های فراوان و پرحاشیه و احتمالا خسارات بلند مدت؛ همانند تکرار افعال انجام شده دولتهای قبلی طی این حداقل ۳۰ سال اخیر خواهد بود.افت تقاضای شمش فعلا در مرحله هشدار است. بازار ایران با چالش های قیمت همراه شده است. باید کمی به فکر مصرف کننده نهایی بود. ساختار فعلی بازار فولاد ایران نیاز به تغییر دارد. دولت جدید باید سریعا در این خصوص تصمیم گیری کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.