با دقت در آخرین تاریخ ثبت شده واردات ورق کلاف گرم ( یک سوم بالایی تصویر ) بنظر میرسد که بیش از سه ماه (حدود ۱۰۰ روز) است که واردت ورق کلاف گرم که عموما ضخامت ۲ و ۳ میل از CIS ( بیشتر قزاق یا روس) به بندر انزلی است؛ متوقف شده است. آخرین معاملات ثبت شده مربوط به سه ماه پیش یا اواخر آگوست با نرخ ۵۹۵ الی ۶۰۰ دلار/تن cfr تحویل بندر انزلی بوده است که با توجه به نرخ فوب آن در همان تاریخ در محدوده ۵۴۰ الی ۵۵۰ دلار/تن فوب ( تصویر میانی) حدود ۴۵ الی ۵۰ دلار با نرخ فوب آن در همان تاریخ اختلاف دارد که قاعدتا عمده این اختلاف به تفاوت نرخ کرایه حمل این کالا به بندر انزلی با فوب آن مربوط بوده است که رقمی نسبتا بالا دیده میشود؛ نرخ این کرایه حمل قبل از تجدید تحریم های اقتصادی آمریکا رقمی حول و حوش ۱۵ تا ۲۵ دلار/تن بنا بر گزارشات گذشته متال بولتن بود.
سه ماه پیش شاخص نرخ ورق کلاف گرم CIS حول و حوش ۵۴۰ الی ۵۵۰ دلار/تن فوب بود اما در طول این سه ماه، نرخ جهانی ورق کلاف گرم پیوسته کاهشی بوده تا اینکه بنا بر گزارش امروز متال بولتن (یک سوم انتهایی تصویر) نرخ همین کالا حدود ۴۶۰ الی ۴۷۵ دلار/فوب برآورد شده یعنی حدود ۷۵ الی ۸۰ دلار/تن کاهش طی این سه ماه !
– بنا بر آخرین گزارش سامانه سنا، نرخ فروش هفتگی حواله دلار تجاری حدود ۹۳۰۰ تومان اعلام شده که با احتساب ۱۰ درصد تعرفه واردات این کالا و فرض ۵۰ دلار کرایه حمل به ازای هر تن خواهیم داشت :
(۴۶۷.۵ + ۵۰) × ۹۳۰۰ ÷ ۱۰۰۰ ~= ۴۸۰۰
۴۸۰۰ + ۱۰٪ tariffs ~= ۵۲۸۰
که این کیلویی ۵۲۸۰ تومان با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده حدود ۵۷۵۰ تومان/کیلو برای تاجر وارد کننده در انزلی تمام خواهد شد.
نکته قابل توجه اینجاست که اولا علیرغم کاهش حدودا ۸۰ دلاری نرخ جهانی این کالا طی سه ماه گذشته؛ و علیرغم کاهش قابل توجه دلار اسکناس حاشیه بازار طی این مدت؛ بنظر میرسد که نرخ دلار تجاری افزایش قابل توجهی داشته بطوریکه از حدود ۸۵۰۰ تومان سه ماه پیش به ۹۳۰۰ تومان شاخص هفتگی اخیر افزایش یافته که قابل توجه و قابل تامل است؛ این افزایش ۸۰۰ تومانی دلار تجاری به دلایل متعددی از جمله واقعی شدن نرخ حواله دلار و شاید سخت تر و محدودتر شدن کانالهای حواله دلار برای ایران به دلیل تحریم ها باشد؛ بطوریکه کاهش نرخ جهانی این کالا را به نوعی جبران نموده است .
موضوع بعدی معضل هزینه کرایه حمل دریایی به ایران است. سه ماه پیش شاید با صرف هزینه تنی ۵۰ دلار کرایه حمل؛ انتقال این کالا امکان پذیر بود؛ اما بنا بر شنیده ها شرایط حمل و نقل طی این سه ماه بنا بر تشدید تحریم های ثانویه آمریکا، دشوارتر شده، بطوریکه اکثر شرکت های بینالمللی کشتیرانی حاضر به حمل کالا به ایران نیستند مگر معدودی از گمنام ترین آنها و آنهم تازه با نرخی گزاف؛ و شاید یکی از مهمترین دلایل توقف واردت این کالا به ایران همین موضوع باشد؛ شاید هم جذابیت نرخ کالای مشابه داخلی و یا اینکه حاکم شدن جو روانی رکود در فضای کلی بازار داخلی و نزولی شدن نرخ محصول نهایی ماحصل از این کالا در بازار مصرف
موضوعات مهمی همچون :
۱) افزایش نامحسوس و چراغ خاموش نرخ حواله تجاری دلار طی سه ماه گذشته
۲) تشدید محدودیت های تبادلات مالی و مشکلات حمل و نقل بین المللی برای ایران و بالاخره
۳) توقف اسمی واردت ورق کلاف گرم به ایران طی سه ماه گذشته؛ از جمله مهمترین مسائلی هستند که باعث شده تا بازار این کالا؛ علیرغم تعمیق رکود حاکم بر سایر حوزههای فولادی در بازار داخلی و حتی در حوزه تقاضای محصول نهایی و مصرف؛ همچنان برای تولیدکننده انحصاری این کالا در بازار داخلی جذاب و پر مشتری باقی بماند .
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه