یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳ 5 ربيع أول 1446 Sunday, 8 September , 2024 ساعت ×
  • گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

    تیر ۱۴۰۲
    ش ی د س چ پ ج
    « خرداد   مرداد »
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
  • × کاربر گرامی! قیمت محصولات فولادی بروز رسانی شد مشاهده قیمت ها

    ساخت خانه یا ویلا با پروفیل قوطی آهن

    شناسه : 77260 13 تیر 1402 - 17:00

    ساخت خانه با قوطی آهن در مراحل مختلف یک بنا از جمله ستون گذاری و یا درب و پنجره مورد توجه قرار میگیرد. به طورکلی از قوطی های آهنی  به دلیل استحکام بالا، زیبایی و ظرافت، دقت در ساخت و …در ساخت خانه و ستون ها استفاده می شود ولی همچنان چالش هایی در مسیر این ساخت و ساز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.

    ساخت خانه یا ویلا با پروفیل قوطی آهن
    پ
    پ

    ساخت خانه با قوطی آهن در مراحل مختلف یک بنا از جمله ستون گذاری و یا درب و پنجره مورد توجه قرار میگیرد. در ساخت و ساز توسط سازه های بتنی باید به این نکته توجه کرد که در زمان بتن ریزی باید سیالیت بتن به گونه ای باشد که به تمام قسمت های قالب نفوذ کند به همین دلیل تنها از قالب های ساده ی مستطیل شکل برای قالب گیری بتن استفاده می شود تا علاوه بر رفع مشکل تراکم بتن در قالب، بتوان از میله گذاری برای تقویت بتن نیز استفاده کرد. اما درساخت ستون ها و ساختمان سازی گاهی نیاز است از قالب های با مقاطع پیچیده تر هم استفاده شود که در بتن ریزی محدودیت ایجاد می کند. از این رو از قالب های ساخته شده از قوطی آهن استفاده میکنند زیرا هندسه ی آن قابل کنترل بوده و شکل پذیری مناسبی دارد و حتی می توان از مقاطع توخالی نیز در این قالب ها استفاده کرد که در قالب های بتنی این کار غیر ممکن است.

    قوطی آهن به قطعه ای از جنس فولادی و توخالی گفته می­شود که دارای سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل است. صنعت ساخت و ساز یکی از پر تقاضاترین صنایعی هستند که از قوطی های آهنی استفاده می کنند با این حال در صنایع مختلف از جمله عمران و ساختمان خانه با قوطی آهن، پزشکی، خودروسازی، پتروشیمی و …. نیز مورد استفاده قرار می­گیرند. دلیل تنوع درکاربرد این قوطی ها خواص مطلوبی است که در حین کار به مهندسان می دهد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

    انواع دسته بندی قوطی آهن 

    قوطی آهن از لحاظ وزن و ضخامت می تواند در دسته بندی های مختلفی قرار بگیرد به این صورت که اگر ورق مصرفی دارای ضخامت کمتر از ۲ میلی متر باشد قوطی پروفیل سبک و اگر ضخامت آن بیشتر از ۲ میلی متر باشد، قوطی سنگین تولید خواهد شد. در واقع در ساخت خانه با قوطی های آهن سبک با وزن پروفیل کمتر در ساخت درب و پنجره و قوطی های سنگین با وزن بالاتر در ساخت ستون در ساختمان کاربرد دارند. بعبارتی سایز قوطی آهنی و کاربرد آن در مراحل ساخت یک خانه می تواند متفاوت باشد و در هنگام ساخت باید به این تفاوت ها توجه ویژه کرد.

    استفاده از پروفیل در درب و پنجره

    ساخت خانه با قوطی آهن

    در ساختمان سازی از قوطی آهنی در قسمت هایی استفاده می شود که در هر دو محور ممان اینرسی بالایی داشته باشیم. میدانیم که یکی از اجزای مهم در حفظ پایداری یک ساختمان، ستون ساختمان می باشد. امروزه استفاده از قوطی آهن در ساخت خانه یا ستون های یک بنا از چند نظر مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. در واقع استفاده از قوطی آهن به جای بتن و فولاد در ساخت ستون یک خانه می تواند علاوه بر صرفه ی اقتصادی که دارد،  به دلیل سبک بودن با اعمال نیروی اندک به زیر بنای ساختمان، نیاز به تقویت زیر بنا را در ساخت خانه کاهش می دهد. همچنین سرعت ساخت بالایی داشته و بعد از انتقال به محل ساخت، به راحتی توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل میشوند که این مورد معایب استفاده از بتن و بتن ریزی و حتی خم شدن فولاد و … را حذف می کند.

    با این حال محدودیت هایی نیز برای استفاده از قوطی آهن در ساخت ستون در خانه های چند طبقه وجود دارد به طوری که باید در محل اتصال تیر به ستون در خانه های چند طبقه، مقطع ستون از داخل نیز تقویت شود که عملا دسترسی به داخل مقطع در این نوع سازه ها غیر ممکن است.  به همین منظور ساخت خانه به وسیله ی انواع قوطی آهن فقط برای ساختمان های یک طبقه امکان پذیر است و حتی بهتر است برای جلوگیری از خسارت های وارده به ساختمان در زمان زلزله، داخل ستون ها  از بتن پر شود زیرا بتن محصور شده در فولاد مقاومت فشاری بهتری را از خود نشان می­دهد. درواقع در سازه های فلزی تلاش مهندسان در آن است که با حداقل مصالح و حداقل سطح مقطع بیشترین ممان اینرسی را ایجاد کنند تا بیشترین استحکام را برای سازه به وجود بیاورند .

    قوطی فلزی مناسب برای ساخت خانه

    در میان انواع قوطی پروفیل آهن، قوطی ۱۴۰ در ۱۴۰ برای ساخت خانه یک طبقه به عنوان ستون خانه مناسب است. با این حال در برخی از پروژه ها بسته به شرایط تحمل بار ممکن است از قوطی های با سایز ۱۲.۵ و ۱۳ میل که از ورق سیاه با تهیه شده اند، و از نوع پروفیل سنگین میباشند، مورد استفاده قرار میگیرد.

    گفتنی است که از قوطی ۱۴*۱۴ نه تنها در ساخت خانه استفاده میشود بلکه در ساخت سوله و انبارهای یک طبقه نیز توصیه میشود.

    برای اطلاع از قیمت پروفیل ۱۴ در ۱۴ به قیمت آهن آلات در سایت آرتان پرس مراجعه نمایید.

    ساخت خانه با پروفیل فلزی

    مزیت های ساخت خانه با پروفیل آهن

    ساخت خانه با قوطی آهن علاوه بر شکل پذیری مطلوب، می تواند مزایای زیادی داشته باشد ازجمله کاهش هزینه، مقاومت بالا در برابر وزن کم، قابلیت جوش کاری مناسب، کیفیت مناسب سطح و مقاوم در برابر پیچش  و …. که به همین دلیل امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

    مقاوم سازی ستون های قوطی آهن در ساختمان

    در ساختمان سازی ستون ها به این دلیل که عمود بر سطح زمین قرار گرفته اند،  بیشترین نیروی فشاری را تحمل خواهند کرد و عمده ی خرابی در ستون های فولادی به دلیل کمانش موضعی و کلی و گسیختگی در محل درزها و وصله‌ها می‌باشد که استفاده از روش های مقاوم سازی ستون های قوطی آهن  از الزامات ساختمان سازی محسوب می شود.

    از راهکار های مقاوم سازی ستون های ساخته شده با قوطی آهن اضافه کردن ورق های پوششی به بال ستون می باشد که علاوه برافزایش ظرفیت خمشی در محور ستون، با افزایش ضخامت بال ستون از کمانش موضعی بال ستون نیز جلوگیری می شود.

    یکی دیگر از بهترین روش ها برای کنترل تغییر شکل جداره های ستون اضافه کردن ورق های سخت کننده در داخل ستون می باشد. همچنین افزودن ورق های تقویتی تا ۲۰% از ارتفاع ستون نیز می تواند از تغییر شکل ستون جلوگیری کند.

    استفاده از میلگرد های طولی وخاموت های عرضی در پوشش بتنی در اطراف ستون نیز می تواند با افزایش سختی و مقاومت منجر به بهبود عملکرد ستون شود.

    معایب استفاده از قوطی آهن در ساختمان سازی

    استفاده از قوطی ها علاوه بر مزیت هایی که دارد ممکن است مشکلاتی را نیز برای مهندسان ایجاد کند که در زمان خرید باید به این نکات نیز توجه کرد.

    اولین نکته وجود کیفیت های مختلف از قوطی های آهن در بازار می باشدبه طوری که استفاده از قوطی های بی کیفیت می تواند سبب بروز مشکلاتی در سازه شود.

    دومین نکته همان طور که در بالا به آن اشاره شد، محدودیت در ارتفاع مقطع می باشد که نمی توان آنها را در ساختمان های چند طبقه استفاده کرد.

    سومین نکته نیاز به حضور نیروهای متخصص برای نصب و اجرای اتصالات قوطی ها در سازه است که همین عامل می تواند هزینه های ساخت و ساز را افزایش دهد.

    نکته ی بعدی امکان خوردگی مقاطع می باشد که اگر قوطی خورده شود با هیدروژن های موجود در هوا واکنش داده، ورم کرده و سورخ می شود و همین عامل منجر به تغییر در رنگ قوطی نیز می شود . در کل پوسیدگی و خوردگی قوطی فلزی می تواند به سازه آسیب زده و استحکام آن را کاهش بدهد. به همین منظور شرایط نگهداری از قوطی ها بسیار حائز اهمیت می باشد به صورتی که باید در انبار های بزرگ و عاری از رطوبت نگهداری شودند تا کیفیت محصول در زمان استفاده تضمین شود.

    جمع بندی

    به طورکلی از قوطی های آهنی  به دلیل استحکام بالا، زیبایی و ظرافت، دقت در ساخت و …در ساخت خانه و ستون ها استفاده می شود ولی همچنان چالش هایی در مسیر این ساخت و ساز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.