بنگلادش بالاترین قیمت را برای کشتی قراضه پرداخت می کند. زیرا بنگلادش به عنوان یکی از پنج مقصد اصلی برای بازیافت کشتیهای قراضه در جهان، شاهد افزایش تقاضا برای این نوع کشتیها از ماه نوامبر بوده است.
بر اساس آخرین ارزیابی ها از بزرگترین خریدار نقدی کشتیهای قراضه در جهان که در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، قیمتهای فعلی در بنگلادش برای هر تن حدود ۴۰۰ دلار برای کانتینرها، ۳۹۰ دلار برای تانکرها و ۳۸۰ دلار برای حاملهای فله است.
در ژوئن ۲۰۲۰، این قیمتها به ترتیب ۳۱۰ دلار برای کانتینرها، ۳۰۰ دلار برای تانکرها و ۲۹۰ دلار برای حاملهای فله بود.
قیمتهای فعلی هر تن در هند ۳۶۰ دلار برای کانتینرها، ۳۷۰ دلار برای تانکرها و ۳۶۰ دلار برای حاملهای فله است. در پاکستان نیز این قیمتها به ترتیب ۳۹۰ دلار برای کانتینرها، ۳۸۰ دلار برای تانکرها و ۳۷۰ دلار برای حاملهای فله هستند. در ترکیه، قیمتهای هر تن وزنی به ترتیب ۲۴۰ دلار برای کانتینرها، ۲۳۰ دلار برای تانکرها و ۲۲۰ دلار برای حاملهای فله است.
حدود ۹۵ درصد از تاسیسات بازیافت کشتی در جهان در بنگلادش، پاکستان، هند، چین و ترکیه واقع شدهاند. با این حال، چین در سال ۲۰۱۹ واردات کشتیهای خارجی برای بازیافت را ممنوع کرده است.
چرا بنگلادش حاضر به پرداخت قیمت بالای کشتی های قراضه شده است؟
شهریار جهان رهات، معاون مدیرعامل KSRM، یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد در بنگلادش، می گویید: “تقریباً تمامی یاردهای شکستن کشتیها به دلیل پاندمی کووید-۱۹ خالی شده بودند. اکنون فصل اوج ساخت و ساز در کشور است و تقاضای فولاد در بازار محلی بسیار زیاد است.”
طبق آخرین ارزیابی ها، هند و پاکستان اگر میخواهند با بنگلادش رقابت کنند باید قیمتهای خود را افزایش دهند.
از طرفی بصورت ناگهانی شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای میلگرد و قراضه در بازارهای محلی بنگلادش بودیم. بازیافتکنندگان کشتیها را به قیمت بالاتری میخرند تا به تقاضا پاسخ دهند.”
تولیدکنندگان افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید میلگرد در بازارهای بینالمللی و داخلی را دلیل افزایش قیمت آهن آلات میدانند.
بنگلادش سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات فولادی تولید میکند و برای این منظور بیش از ۴.۲ میلیون تن قراضه و بیلت وارد میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ثبت دیدگاه